حاشیه‌های نود و سومین اسکار

اسکار در دستان اولین زن رنگین‌پوست و آسیایی‌تبار

تنها ایرانی حاضر در مراسم اسکار چه کسی بود؟

تهران (پانا) - امسال آکادمی اسکار با رویگردانی از سنت همیشگی خود، نام برنده اسکار بهترین فیلم را پیش از بهترین بازیگران زن و مرد اعلام کرد. هر سال، اسکار بهترین فیلم آخرین جایزه‌ای بود که اهدا می‌شد. وقتی هم نام آنتونی هاپکینز به عنوان آخرین برنده اعلام شد، او در سالن حضور نداشت و به این ترتیب مراسم اسکار به ناگهانی‌ترین شکل ممکن به پایان رسید. هاپکینز که در کمال شگفتی اسکار بهترین بازیگر مرد را برای «پدر» برد، با 83 سال پیرترین برنده تاریخ اسکار است.

کد مطلب: ۱۱۸۰۲۹۳
لینک کوتاه کپی شد
اسکار در دستان اولین زن رنگین‌پوست و آسیایی‌تبار

امسال اسکار به دلیل شرایط کرونایی یکی از بی رمق ترین سالهای خود و تحت تدابیر بهداشتی با حضور تعدادی محدود برگزار شد و برترین های سینما در سال ۲۰۲۰ اعلام شدند.

این مراسم در بامداد دوشنبه ۶ اردیبهشت، با تاخیری دوماهه به دلیل همه گیری کرونا برگزار شد. مراسم اسکار امسال برای هشتمین بار در تاریخ و سومین بار متوالی بدون مجری سنتی روی آنتن رفت.

اسکار در چندین کشور دنیا بطور همزمان برگزار شد

آکادمی اسکار در این دوره در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ در اقدامی منحصر به فرد به دلیل بحران بوجود آمده از همه گیری کرونا، سه سینماگر شناخته شده در عرصه سینما و تلویزیون یعنی استیون سودربرگ، استیسی شِر و جسی کالینز را به عنوان تهیه کننده مراسم اهدای جوایز معرفی کرد. این تهیه کنندگان نیز در طول نزدیک به ۵ ماه مانده به اهدای جوایز، بیانیه های مختلفی درباره نحوه چگونگی برگزاری مراسم صادر می کردند، بنا به اعلام همین تهیه کننده ها، مراسم اسکار امسال در چندین سالن، در چندین در کشور مختلف دنیا و با تعداد محدود شرکت کننده برگزار شد.

تنها ایرانی حاضر در مراسم اسکار

رامین بحرانی تنها ایرانی حاضر در مراسم که برای فیلمنامه فیلم «ببر سفید» محصول نتفلیکس نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شده بود.

در این مراسم که متفاوت از دوره‌های گذشته برگزار شد و به پایان رسید، کلویی ژائو با فیلم سینمایی «سرزمین آواره‌ها» جایزه اسکار بهترین کارگردان را از آن خود کرد. هر چند نتوانست جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را به دست آورد و آن را به نویسندگان «پدر» باخت. ژائو در تاریخ تقریبا 100 ساله آکادمی اسکار دومین فیلمساز زن پس از کاترین بیگلو و اولین زن رنگین‌پوست و آسیایی‌تبار است که برنده جایزه بهترین کارگردانی می‌شود.
از دیگر نکات مهم مراسم امسال اهدای جوایز اسکار می‌توان به حضور نخستین بازیگر کره‌ای برنده جایزه در فهرست برگزیده‌ها اشاره کرد. ستاره 73 ساله «میناری» پس از اسکارهای تاریخی سال گذشته که به «انگل» و بونگ جون-هو رسید، بار دیگر نام سینمای کره جنوبی را سر زبان‌ها انداخت. فرانسیس مکدورمند هم با سومین جایزه اسکار بهترین بازیگر زن جایی ویژه برای خودش در کتاب رکوردهای جوایز آکادمی دست و پا کرد.

برندگان جوایز اسکار 2021 به ترتیب از اولین جایزه عبارتند از:

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: امرالد فنل برای «زن جوان آینده‌دار»

بهترین فیلمنامه اقتباسی: کریستوفر همپتن و فلوریان زلر برای «پدر»

بهترین فیلم بین‌المللی: «یک دور دیگر» تامس وینتربرگ - دانمارک

یهترین بازیگر نقش مکمل مرد: دنیل کالویا - «یهودا و مسیح سیاه»

بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو: بلک باتم ما رینی

بهترین طراحی لباس: بلک باتم ما رینی

بهترین کارگردان: کلویی ژائو - «سرزمین آواره‌ها»

بهترین صدا: آوای متال

یهترین فیلم کوتاه: دو غریبه دور

بهترین فیلم کوتاه انیمیشن: هر اتفاقی بیفتد من دوستت دارم

بهترین انیمیشن بلند سینمایی: «روح» - پیت داکتر و دانا ماری

بهترین مستند کوتاه: کولت

بهترین مستند بلند: معلم اختاپوسی من

بهترین جلوه‌های ویژه: انگاشته

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: یا-جانگ یون - «میناری»

بهترین طراحی صحنه: منک

بهترین فیلمبرداری: «منک» - اریک مسرشمیت

بهترین تدوین: «آوای متال» - میکل نیلسن

بهترین موسیقی متن: «روح» - ترنت رزنر، آتیکس راس و جان باتیست

بهترین ترانه: یهودا و مسیح سیاه

بهترین فیلم: سرزمین آواره‌ها

بهترین بازیگر زن: فرانسیس مکدورمند - «سرزمین آواره‌ها»

بهترین بازیگر مرد: آنتونی هاپکینز - «پدر»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار