عراق رتبه اول تجارت کشورهای همسایه با ایران را دارد

تهران (پانا) - طبق اعلام گمرک ایران، در سال گذشته تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه ۸۲ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۳۸۹ تن انواع کالا به ارزش ۳۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۳۱۵ هزارو ۸۶۹ دلار بوده است که ۵۶درصد وزن و حدود ۵۰درصد کل تجارت ایران با دنیا را در بر می گیرد.

کد مطلب: ۱۱۷۹۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد
عراق رتبه اول تجارت کشورهای همسایه با ایران را دارد

به گزارش روابط عمومی اداره گمرک ایران، سید روح اله لطیفی، دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک ایران، جزئیات تجارت ایران با کشورهای همسایه را اعلام کرد.

طبق اعلام وی، ایران با ۱۵ کشور امارات متحده عربی، افغانستان،ارمنستان،آذربایجان‌ ،بحرین، عراق،کویت، قزاقستان، عمان، پاکستان، قطر، روسیه ، ترکیه، ترکمنستان و عربستان دارای مرزهای آبی وخاکی است و تجارت خارجی کشورمان در رویه های واردات و صادرات با این کشورها از هر حیث برای کشور و به خصوص تجار و تولید کنندگان دارای اهمیت است و با وجود برخی دشواری هایی که بر اثر شیوع ویروس کرونا و همچنین تحریم های ظالمانه در طی سالهای اخیر داشته ایم، با تلاش و جدیت همکاران ما درگمرک جمهوری اسلامی ایران و بنگاه های اقتصادی، تجار و بازرگانان حجم تجارت خارجی کشور با همسایگان قابل قبول بوده است.

طی ۱۲ ماه پارسال حجم تجارت خارجی کشورمان با همسایگان از حیث وزنی بالغ بر ۸۲ میلیون و ۵۳۵ هزارو ۳۸۹ تن انواع کالا برابر با ۳۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۶۹ دلار بوده است که از این میزان سهم صادرات محصولات کشورمان به کشورهای همسایه ۶۷ میلیون و ۸۴۱ هزارو ۲۱۳ تن برابر با ۲۰ میلیارد و ۳۵۷ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۲۱۳ دلار است که ۶۰درصد وزن و ۵۸درصد ارزش کل صادرات غیرنفتی کشورمان به جهان را شامل می شود.

بیشترین حجم صادرات کشورمان به کشور عراق بوده است با ۲۵ میلیون و ۶۷۰ هزارو ۳۹۲ تن و به ارزش هفت میلیارد و ۴۴۸ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۶۷۳ دلار ، ضمن آنکه کمترین حجم صادرات را هم به بحرین داشته ایم که برابر با هشت میلیون و ۴۷۳ هزارو ۷۰۴ دلار بوده است گ.

در سال گذشته نزدیک به ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تن کالا ارزش ۱۶میلیارد و ۱۴۵میلیون دلار از کشورهای ۱۵ گانه همسایه وارد کشور شده است که ۴۳.۵درصد وزن و ۳۶.۵درصد کل واردات کشور از کشورهای جهان، از همسایگان ما بوده است که بیشترین حجم واردات کشورمان از همسایگان نیز از امارات متحده عربی با پنج میلیون و ۱۳۶ هزار و ۵۳۴ تن کالا و به ارزش ۹ میلیارد و ۷۵۷ میلیون و ۷۸۷ هزارو ۵۹۱ دلار و کمترین میزان واردات را هم از کشور بحرین به ارزش ۹۴۶ هزارو ۸۰۸ دلار بوده است.

اما پس از عراق، اصلی ترین مقاصد صادراتی محصولات و کالاهای ایرانی به ترتیب امارات با ۱۵میلیون و ۴۳۷هزار و ۵۶۶تن به ارزش چهار میلیارد و ۶۶۱میلیون و۶۲۱هزار و ۶۸۲دلار، ترکیه با دو میلیارد و۵۳۶ میلیون و۶۱۶ هزارو ۶۸۸ دلار و افغانستان با دو میلیارد و۳۰۸ میلیون و ۴۰۱ هزارو ۲۵۹ دلار هستند.

همچنین اصلی ترین مبادی واردات کشورمان از همسایگان نیز پس از امارات متحده عربی، کشورهای ترکیه با چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون و ۹۱ هزارو ۸۲ دلار و روسیه با یک میلیارد و ۷۰ میلیون و ۲۵۶ هزارو ۲۶۲ دلار هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار