خشکسالی در خراسان شمالی

بجنورد (پانا) - میزان تولید غلات در سال جاری، متاثر از خشکسالی کاهش خواهد یافت.

کد مطلب: ۱۱۷۷۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
خشکسالی در خراسان شمالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کاهش بارندگی و خشکسالی، ۳۸ هزار هکتار از اراضی دیمزار غلات ( جو و گندم ) خراسان شمالی را نابود کرد.

عبدالله یوسفی افزود: براساس بررسی کارشناسی حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیمراز غلات مربوط به گندم و مابقی نیز مزارع کشت جو است که به طور کامل به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی از بین رفت.
وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری ۱۸۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خراسان شمالی زیر کشت گندم و جو آبی و دیم قرار گرفت که ۱۱۸ هزار هکتار از این اراضی را دیمزارهای گندم و جو تشکیل می هند که بیشترین خسارت مربوط به دیمزار گندم است.

وی دیمزارهای گندم استان را حدود ۹۸ هزار هکتار و جو را حدود ۲۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: با احتساب قیمت گندم حدود ۶۲۰ میلیارد ریال به کشاورزان دیمکار گندم و جو استان خراسان شمالی خسارت وارد شد.
وی میانگین برداشت گندم دیم را در این استان یک تن و جو را حدود ۹۰۰ کیلوگرم اعلام کرد.

عبدالله یوسفی افزود: علاوه بر کشترازهایی که بر اثر نبود بارش باران از بین رفت، بخش دیگری از دیمزار ها سطح سبز خوبی دارد که برای ادامه رشد گیاه به باران نیاز دارد، و هم اینک کشاورزان برای ادامه رویش این محصولات چشم به آسمان دوخته‌اند.
وی اظهار داشت: اگر در روزهای آینده بارش باران داشته باشیم و دمای هوا نیز متعادل باشد دیمزارهایی که تا حدودی از رشد مناسبی برخوردار بوده است به دانه خواهد نشست و در صورت عدم بارش احتمال افزایش سطح خسارت های ناشی از خشکسالی در دیمزارهای گندم و جو وجود دارد.
پژمان شهابی سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز از پیش بینی کاهش چشم گیر غلات در سال جاری خبر داد.

وی گفت: در استان رویش بخشی از سطوح زیر کشت گندم، جو و کلزا متاثر از کاهش بارندگی ها در فصول پائیز و زمستان سال گذشته خسارت دیده اند و پیش بینی می شود عملکرد تولید این محصولات کاهش چشم گیری داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار