دبیر جشنواره عکس رشد در گفت‌وگو با پانا:

عکس‌های برگزیده جشنواره در کتاب‌های درسی و مجلات رشد استفاده می‌شود

تهران (پانا) – دبیر جشنواره عکس رشد از بانک اطلاعاتی «عکس رشد» به عنوان یک منبع ارزشمند یادکرد که در اختیار نظام تعلیم و تربیت قراردارد.

کد مطلب: ۱۱۷۷۵۹۷
لینک کوتاه کپی شد
عکس‌های برگزیده جشنواره در کتاب‌های درسی و مجلات رشد استفاده می‌شود

عاطفه بزرگ‌نیا : از زمان اختراع نخستین دوربین عکاسی تا امروز، ثبت عکس نقش مهمی در ضبط رویدادهای مهم تاریج جوامع بشری ایفا کرده و ورود به عصر دیجیتال اقبال به هنر عکاسی را به عنوان یک حرفه یا سرگرمی، وارد فاز جدیدی کرده است.

امروز افراد بی آنکه نیازی به خرید یه دوربین عکاسی داشته باشند، تنها به کمک گوشی تلفن همراه خود قادر به ثبت تصاویری با کیفیت بالا و در نتیجه ورود به برگ‌های دفتر تاریخ هستند. امروز عکس یکی از اصلی‌ترین ابزارهای آموزشی در نظام های تعلیم و تربیت دنیاست و به تبع آن بی‌شمار افراد خوش‌قریحه از جامعه دانش‌آموزان و فرهنگیان، علاقه خود به این هنر شگفت‌انگیزِ دنیای مدرن را با ثبت تصاویر و استفاده از آن در سیستم یادگیری و یاددهی به شکوفایی رسانده اند.

آغاز پاندمی کرونا و تبدیل آموزش‌های حضوری به کلاس‌های آنلاین گامی دیگر در بهره‌گیری از هنر عکاسی در نظام آموزشی بود و منجر به ثبت و ضبط تصاویر بی‌نظیری از تلاش‌های جوامع مختلف در حفظ و تداوم جریان آموزش، علیرغم محدودیت‌های زندگی در شرایط پاندمی، شده است.

امسال در کشورمان، یازدهمین دوره جشنواره عکس رشد نیز با تاکید بر همین تغییرات باحضور هنرمندان عکاس سرتاسر کشور برگزار شد و طی روزهای اخیر با معرفی برگزیدگان این دوره به کار خود پایان داد.

پرویز قره گوزلی دبیر دوره یازدهم جشنواره، که چندین دوره دبیری جشنواره عکس رشد را برعهده داشته است، در گفت‌وگو با پانا درباره آثار و نتایج جشنواره عکس رشد در تولید منابع آموزشی اظهار کرد: «سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در دستگاه تعلیم و تربیت کشور، مسئولیت تولید و انتشار انواع رسانه‌های آموزشی اعم از کتاب‌های درسی، مجلات کمک آموزشی و بسته‌های تربیت و یادگیری را بر عهده دارد. قطعاً ما در این منابع آموزشی نیاز به عکس‌های مختلفی داریم که به کمک این جشنواره و از طریق دسترسی به آثار عکاسانی از سراسر کشور بخش بزرگی از این نیاز تامین خواهد شد.»

وی ادامه داد: «ما بانکی اطلاعات از عکاسان کشور در اختیار داریم که اطلاعات 3 هزار عکاس از سراسر کشور در این بانک اطلاعاتی به ثبت رسیده است. آثار جشنواره‌های عکس رشد در دوره‌های مختلف در این بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شده است و ما در هر استان، چنانچه نیاز به عکسی بخصوص داشته باشیم، از طریق این بانک اطلاعاتی و تنها با یک تماس تلفنی به مقصود خود خواهیم رسید.»

دبیر جشنواره عکس رشد درباره کاربرد این عکس‌ها در منابع آموزشی اظهار کرد: «علاوه بر کتاب‌های درسی، انواع مجلات رشد در هر شماره نیازمند عکس‌های مختلف هستند که دسترسی به عکاسانی از دورترین نقاط کشور به ما در تهیه و تامین این نیاز کمک می‌کند؛ مثلاً امسال حداقل از پنج عکس برگزیده جشنواره برای روی جلد مجلات رشد استفاده کردیم. تقریبا ۱۱۰ هزار عکس در بانک اطلاعاتی ما به ثبت رسیده است که بسیاری از این عکس‌ها محصول همین جشنواره رشد هستند. همه این عکس‌ها در سایت اینترنتی photoroshd.ir به ثبت رسیدند از این عکس‌ها در استان خود عکاسی می‌کنند و ما عکس مورد نیاز را از آنها خریداری می‌کنیم. این بانک اطلاعاتی منبع ارزشمندی در اختیار نظام تعلیم و تربیت ما گذاشته است.»

قره‌گوزلی درباره حضور فرهنگیان علاقه‌مند به هنر عکاسی در دوسالانه عکس رشد گفت: «بسیاری از این صحنه‌ها و لحظه‌های ارزشمند جز با مشارکت معلمان عکاس ثبت و ضبط نخواهند شد؛ مثلا یکی از برگزیدگان ما در جشنواره امسال تصویری است که در آن دانش‌آموزان کلاس فقط با کمک یک گوشی موبایل در حال تماشای مسابقه فوتبال هستند. این عکس را معلم همان کلاس گرفته است.»

وی ادامه داد: «در میان هنرآموزان هنرستان‌ها نیز عکاسان توانمندی داریم که حضور بسیار پررنگی در این جشنواره دارند. امروز هنر عکاسی علاقه‌مندان بسیاری در بین دانش‌آموزان و معلمان مدارس دارد. ما عکس‌های برگزیده جشنواره را در یک نمایشگاه مجازی در معرض دید علاقه‌مندان گذاشتیم که در عرض 6 روز 3 هزار بازدید کننده داشت.»

دبیر جشنواره عکس رشد درباره مشارکت استان‌ها در این جشنواره اظهار کرد: «در بعضی از استان‌ها این استقبال بسیار بالاتر است؛ مثلا استان تهران ۶۳۳ شرکت کننده داشته است در حالی که در استان خوزستان تنها ۲۶ شرکت کننده داشتیم. این مشارکت به همت مسئولان و استقبال معلمان و دانش‌آموزان آن استان بستگی دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار