طرح عملیاتی شبکه ملی رشد ارائه شد

تهران (پانا) - پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار و چالش‌های ارتقای جایگاه این بخش بررسی شد.

کد مطلب: ۱۱۷۷۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد
طرح عملیاتی شبکه ملی رشد ارائه شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در ابتدای این نشست محسن باهو مشاور فناوری رئیس سازمان به ارائه گزارشی از فرآیند پایش هفتم خدمات الکترونیک دولت و کسب امتیاز سازمان در این پایش پرداخت و بیان داشت: سازمان در مولفه های اصلی جایگاه خوبی را بدست آورد اما در برخی شاخص ها مانند یکپارچه سازی سامانه ها و خدمات یکپارچه محتوایی به دلیل نبود زیرساخت ها، امتیازات لازم را بدست نیاوردیم. آنچه مهم است این است که در نگاه کلی نسبت به سال گذشته ارتقاء داشتیم. امسال بین 150 دستگاه رتبه 63 و در آموزش و پرورش در سه شاخص بین همه معاونت ها در رتبه اول و در یک شاخص در رتبه دوم قرار گرفتیم.

وی یادآورشد: جنس انجام این پایش ها از نوع سیاستی و تحولی است؛ اینکه سازمان خدمتی را در نزد مخاطب رضایتمند کند. امیدواریم روزی برسد که همگان اعلام کنند که از سازمان خدمات رضایت بخشی را دریافت می کنند.آن زمان روز افتخار مااست که در نهایت هم رضایت باری تعالی است.

کمبود پست های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان

باهو با اشاره به کمبود پست های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان افزود: در بخش رصد فناوری، سازمان بسیار مهجور است و می بینیم که تنها 8 پست مرتبط با فناوری در کل سازمان داریم که پیشنهاد می شود با توجه به کمبود پست های سازمانی و نگاه رئیس سازمان به استفاده حداکثری و تحولی از فرصت های فناوری اطلاعات؛ نگاه ویژه ای به این بخش و پست های آن بشود و از تجارب وزارت آموزش و پرورش در این زمینه بیشتر استفاده شود.

ضرورت تجدید ساختار و طراحی واحد مناسب فناوری در سازمان

وی بر ضرورت تجدید ساختار و طراحی واحد مناسب فناوری در سازمان تاکید کرد و در خصوص بخشنامه سازمان اداری و استخدامی به دستگاه‌ها در خصوص امنیت فضای مجازی و یکپارچه سازی فعالیت های فناوری سازمان توضیحاتی ارائه کرد.

نیاز به داشتن یک دفتر متمرکز در حوزه زیرساخت؛ نرم افزاری و امنیت

در ادامه بدیعی، مدیرکل حوزه ریاست با بیان اینکه تفکر فناورانه باید در کل بدنه سازمان حاکم شود و نه فقط در یک واحد خاص گفت: سازمان پژوهش دو نوع فناوری اطلاعات دارد یکی در بخش آموزش و دیگری در بخش اداری. بنابراین به یک مرکز یا دفتر متمرکز در حوزه زیرساخت؛ نرم افزاری و امنیت در سازمان نیاز داریم.

حبیب الله مهری مدیر کل امور اداری و پشتیبانی در ادامه گفت: معتقدم باید نقاط قابل ارتقا در پایش ششم را تقویت کنیم. از نظر ساختاری نه تنها در بحث فناوری اطلاعات بلکه در بسیاری از بخش ها ضعف داریم.در سازمان ورود به این مباحث تاکید بر استفاده درست از ظرفیت‌های موجود است که از موجودیت فعلی در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم. شورای فناوری در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی ورود میکند و راهبردها به تقویت معاونت فناوری امور اداری و پشتیبانی و تجمیع همه امور مربوط به فناوری در این بخش کمک شایانی می کند.

لزوم تغییر ساختار

محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی با بیان توضیحاتی در خصوص لزوم تغییر ساختار سازمانی و معضلات و مشکلات ساختار فعلی سازمان و دلایل مختلف ضعف این ساختار گفت: ما در نامه ای به سازمان اداری و استخدامی اعلام کردیم که با کاهش پست‌های سازمانی به میزان 15 درصد مخالفیم و با افزوده شدن ماموریت های دیگری مثل پیش دبستانی نیازمند پست‌های جدید هستیم که باید در ارتباط مستمر با سازمان امور اداری و استخدامی این موضوعات را حل و فصل کنیم.

وی درباره چگونگی رفع این مسائل گفت: این بخش را یک بخش واحد می بینم و همه بحث زیرساخت فناوری در معاونت پشتیبانی انجام می شود لذا باید در صورت صلاحدید بخش زیرساخت و قراردادها و خرید تجهیزات و بخش تولید در این معاونت متمرکز و امور بارگذاری و ارائه محتوا که مربوط به حوزه معاونت برنامه ریزی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری است توسط آن معاونت انجام شود.

فناوری روح کالبدی در حوزه تحول است

در ادامه حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان یادآور شد: در بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات به دو شیوه می توانیم مواجهه داشته باشیم: اول شیوه مواجهه عقلانی و حکمی؛ دوم مواجهه احساسی و هیجانی. کشور در شرایط موجود اگر از مسیر هوشیاری و صبر غافل باشد به سمت مواجهه احساسی و هیجانی می رود که پایان امیدبخشی ندارد. ما باید مواجهه‌ی عقلانی و حکمی داشته باشیم و بدانیم که در فناوری سازمانی به چه چیزی نیاز داریم. فناوری یک دریای وسیعی است و باید بدانیم که در کجای این ساحل بایستیم که از آب بهره‌مند شویم.

وی افزود: باید بدانیم برای آنچه نیاز داریم از چه روش ها و فنونی استفاده کنیم؟ سوال دیگر اینکه آیا واقعاً از داشته های خودمان استفاده کافی را برده ایم؟ لذا کمک کنیم که در این مباحث چند اقدام انجام شود:

اول آنکه، آسیب شناسی از فعالیت های فناورانه سازمان بعمل آید. اکنون در سازمان و در زمینه بهره مندی از امکانات چه مشکلات و آسیب هایی داریم؟

دوم اینکه از جهت نظری باور کنیم فناوری اطلاعات و ارتباطات یک راهبرد اصلی است. روح همه فعالیت های ما در این بخش است اما با یک رویکرد عاقلانه اقدام شود.

در خصوص ساختار فناوری اطلاعات و ارتباطات خیلی مشغول به شکل گیری ساختار جدید نباشید.

نکته‌ بعد، فهم اولویت ها است. اولویت های حوزه فناوری چه می باشد؟ از همین امروز به اولویت ها بپردازیم. شبکه ملی رشد هنوز به نقطه ای نرسیده که سفره اش در سطح مدرسه باز شود. در این شورا روی این مسائل بحث کنیم.

چهارمین نکته، نسبت برنامه های درسی و فضای مجازی باید تعیین شود. از چه قواعد و روش هایی باید استفاده کنیم؟

درخصوص یکپارچگی فعالیت های فناوری سازمان نیز در همین شورا تصمیم گیری شود. چرا که از جنس سیاست گذاری است و تصمیمات در اداره پشتیبانی و فناوری اجرا شود.

ارائه طرح عملیاتی شبکه ملی رشد دستور بعدی جلسه بود که توسط باهو اعلام شد که در این بخش نیک افروز رئیس گروه تولید محتوای الکترونیکی به ارائه گزارش و طرح عملیاتی پرداخت.

در پایان نیز قرار شد امور محتوایی شبکه رشد از لحاظ مالی و زیرساختی لازم توسط محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پیگیری شود؛ محتوای آن در خصوص مخاطب، تولید انواع محتوا، انواع خدمات قابل ارائه زمانبندی خدمات مشخص شود.

ملکی در جمع بندی این نشست؛ ابتدا از آقای شکرریز معاون فناوری دفتر انتشارات و مسئول شبکه ملی رشد خواست جدی تر وارد فرایند عملیاتی شده و نقش پررنگتری را در این بخش ایفا کند.

وی تاکید کرد: مشخص شدن شرح خدمات شبکه ملی رشد، مشخص شدن خدمات مورد نیاز سازمان؛ امکان سنجی، دانستن نقاط ضعف و قوت و مرحله به مرحله پیش رفتن؛ مراحلی است که حتما باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: خواسته من سرعت کار است چرا که تا همین زمان هم این کار به تاخیر افتاده است؛ کمک کنید تا این اقدام در سریعترین زمان انجام شود. مسئولیت آن هم با آقای علوی تبار است.

وی با اشاره به امور عادی و نرم افزاری شبکه رشد، اظهارداشت: باید یکبار دیگر ماموریت شفاف شبکه رشد را شفاف تر بررسی کنیم و مشخص کنیم که مخاطب این شبکه دانش آموز؛ معلم؛ والدین و... چه کسانی هستند. با شناسایی مخاطب است که مشخص می شود باید چه محتوایی آماده شود. اگر مخاطب چند وجهی است باید محتوایی متناسب برای آنها در نظر بگیریم.

ملکی ادامه داد: اینجا چند سوال مهم پیش می آید که پاسخ به آنها چشم انداز ما در این بخش را روشن می کند: آیا هندسه مخاطب را اندیشیده اید؟ چه نوع خدماتی باید ارائه شود؟ آیا در ارائه خدمات زمان بندی هم مدنظر است؟ مسئولیت این اقدام نیز با آقای محمدی است که باید کارها را پیگیری نموده و گزارش دهند. اینها مواردی است که در شبکه ملی رشد باید به آنها فکر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار