وقتی نان از ضایعاتش ارزانتر عرضه می شود

کاشمر (پانا)- نانوایی با ۱۵ سال سابقه، ضمن تشریح شرایط این کار و مشکلات آن از مسئولان امر خواست نرخ نان را متناسب با تورم اعلام کنند.

کد مطلب: ۱۱۷۶۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
وقتی نان از ضایعاتش ارزانتر عرضه می شود

حسین رحیمی یک نانوای فعال کاشمر در گفت وگو با پانا گفت: نانوایان الان مشکلات زیادی دارند. مهمترین آن ندادن نرخ نان به موقع است. یعنی یک سال و نیم قبل که نرخ نان را ۴۵۰ تعیین کردند، کارگر روزی ۴۰ هزار تومان، مایه خمیر کارتونی ۳۰ هزار و برق و گاز و بیمه همه ارزان بود با توجه به افزایش قیمت این موارد دیگر برای نانوا صرفه نداشت و مجبور می شود هر کاری بکند تا بتواند نانوایی را اداره کند.

وی افزود: الان مایه خمیر کارتونی حدود ۲۰۰ هزار تومان و امتیازات نانوایی از یک میلون بیشتر قبض دارد و من سال قبل با ۵ کارگر، یک میلیون و دویست هزار تومان بیمه می دادم و الان دو میلیون و دویست هزار تومان باید بدهم، ولی قیمت نان همچنان ۴۵۰ تومان است، الان ضایعات نان از نان داغ گران تر است، تورم در نانوایی ها تناسب ندارد.

رحیمی در مورد نان خوب گفت: بهترین نان، نانی است که مشتری تایید کند. از نظر کیفیت و ماندگاری و نان دارای سبوس و بدون کناره و از همه مهم تر خواب خمیر و اندازه مناسب مایه خمیر است که مهم ترین خصوصیات یک نان خوب است، نان خوب در یک نانوایی با متصدی با وجدان تهیه می شود. اگر نانوا در پخت نان کوتاهی نکند، حتماً نان خوبی به مشتری می دهد.

وی افزود: درخواست نانوایان از مسئولان این است که با توجه به تورم، نرخ نان را اعلام کنند تا نانوا شرمنده کارگر و مشتری نشود و حداقل کیفیت را بیشتر کنند، سبوس یکی از افزودنی های مهم نان است که کمیاب است.

وی در مورد برخورد مردم گفت: مردم همیشه از نانوا خودشان را طلبکار می دانند، این کار درستی نیست.
یک کار گر نانوایی حق زندگی کردن دارد. باید احترامش حفظ شود. از اذان صبح تا ۸ ونیم، ۹ شب مشغول پخت نان است و کیفیت نان فقط برعهده نانوا نیست و از گندم و آرد تا مایه خمیر و آتش در آن تاثیر دارند، بنابراین از مردم توقع بی حرمتی ندارند‌.

وی ادامه داد: نان یک نعمت الهی است و باید مراقب یود اسراف نشود، باید قدر این نعمت بزرگ را دانست.

خبرنگار: ابوالفضل مودب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار