بررسی راهکار‌های افزایش تولید برنج کیفی در گیلان

رشت ( پانا) - راه‌های گسترش همکاری سازمان بسیج مستضعفان کشور و وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید برنج مورد نیاز کشور در رشت بررسی شد.

کد مطلب: ۱۱۷۶۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
بررسی راهکار‌های افزایش تولید برنج کیفی در گیلان

به گزارش صدا و سیما، رییس سازمان بسیج مستضعفان در این نشست با اشاره به مشارکت این سازمان با استانداری و سازمان جهاد کشاورزی گیلان در قالب طرح بسیج همگام با کشاورز در گیلان تصریح کرد: بسیج این رویکرد را تا تحقق کامل برنامه خودکفایی برنج در کشور ادامه خواهد داد.
سردار غلامرضا سلیمانی همچنین افزود: این طرح که از سال ۹۶ بصورت پایلوت در مناطق مختلف گیلان اجرا شده، امسال هزار و ۹۳ روستا و ۱۲ هزار و ۷۰۰ هکتار شالیزار را دربر گرفته و تا سه سال آینده تعداد روستاه‌های مشمول این طرح در گیلان به دوهزار و ۲۷ روستا خواهد رسید.
وی افزود: تجربه‌ موفق اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز در گیلان در استان‌های مازندران و خوزستان نیز اجرا شده و با این سه استان می‌توان طرح خودکفایی در تولید برنج را تحقق بخشید.
رییس سازمان بسیج جامعه‌ کشاورزی کشور نیز در این نشست افزایش ۳۰ تا ۳۸ درصدی تولید برنج در هر هکتار را از مزایای طرح بسیج همگام با کشاورز در گیلان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این طرح در ۱۱ هزار و ۵۰۰ نقطه‌ استان عملیاتی شده و حدود ۲۴ هزار کشاورز برنجکار با بهره گیری از راهکار‌های علمی مربیان بسیجی، مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت را بطور علمی و پیشرفته تجربه کرده اند.
محمدرضا جهانسوز افزود: با اجرای این طرح در سه استان گیلان، مازندران و خوزستان، برای به خودکفایی برنج و رفع نیاز کشور، تنها ۲۰ درصد فاصله داریم و این نیاز تا سه سال آینده مرتفع می‌شود.
مریم حسینی، رییس مرکز تحقیقات بین المللی برنج کشور نیز در این نشست گزارشی از روند تعامل بسیج، استانداری و جهاد کشاورزی گیلان برای اجرای بهینه‌ طرح بسیج همگام با کشاورز گیلان در ۴ سال گذشته ارائه داد و افزود: آزمایش ارقام جدید برنج و جایگزینی آن با ارقام بومی در ۱۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از شالیزار‌های گیلان به وضوح نشان داده که بکارگیری شیوه‌های علمی می‌تواند افزایش تولید در واحد سطح را حتی بیش از ۴۰ درصد عملی سازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار