عبدالله زاده، کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با پانا:

در شرایط غیرکرونایی هم وضعیت تئاتر کرونازده بود

همه ارکان جامعه کار می‌کنند به‌جز تئاتر و سینما که باید تعطیل باشد!

تهران (پانا) - هنوز چند روزی از موافقت ستاد ملی کرونا برای انتقال صنف سینما و تئاتر به گروه مشاغل دسته دو و بازگشایی سالن‌های تئاتر و سینما نگذشته است که با تغییر رنگ شهر تهران از نارنجی به قرمز شاهد تعطیلی چندباره سالن‌های سینما و تئاتر هستیم. این در حالی است که در این یکسالی که از ماجراهای پردردسر کرونا می گذرد اولین صنفی که به تعطیلی کشیده شد تئاتر و سینما بود.

کد مطلب: ۱۱۷۵۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
در شرایط غیرکرونایی هم وضعیت تئاتر کرونازده بود

«عباس عبدالله زاده»، نویسنده و کارگردان تئاتر معتقد است اگرچه تئاتر در شرایط غیر کرونایی هم همین‌طور کرونایی بوده اما نمی‌شود دست روی دست گذشت و کاری نکرد بلکه باید سالن‌های تئاتر مانند بقیه ارکان جامعه فعال باشند تا به راه‌حلی جهت ادامه کار برسند.
باید تئاتر و سینما فعال باشد تا به راهکاری در شرایط کرونا برسد
«عباس عبدالله زاده»، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با پانا درباره بازگشایی همین چندروزه سالن‌های تئاتر گفت: «این اتفاق باید زودتر می‌افتاد. وقتی شرایط این‌گونه است و قرار است تداوم داشته باشد با دست روی دست گذاشتن و کاری نکردن اتفاقی نمی‌افتد. بازگشایی سالن‌های تئاتر و شروع دوباره فعالیت‌های خانواده تئاتر منجر به پیدا کردن یک رهیافت جدید شده و در این مسیر فعالیت‌های کاری است که مکانیزم جدیدی برای نحوه ادامه فعالیت تئاتر در شرایط کرونا شکل می‌گیرد. من معتقدم از دلِ کار کردن از موقعیت بغرنجی که وجود دارد خارج می‌شویم اما اگر بخواهیم در این شرایط دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم نمی‌فهمیم به چه سمت و سویی باید حرکت کنیم و چه روشی باید اتخاذ کنیم.»
عبدالله زاده با اشاره به اینکه با توجه به شرایط به وجود آمده باید به سمت مسیرهای تازه حرکت کرد، افزود: «بازگشایی سالن‌ها بهتر از این است که در تعطیلات باشیم و دائم دچار ترس های مختلف شویم که بعدازاین چه می‌شود؟ در همه ارکان فرهنگی و اجتماعی ما کرونا و جود دارد و راه‌حل‌هایی پیداکرده‌اند و گروه‌های نمایشی هم با فعالیت داشتن می‌توانند راه‌حلی پیدا کنند.»
بدترین اقدام تعطیلی سینماهاست
کارگردان نمایش «اکوان دیو» درباره تجربه تئاتر آنلاین در شرایط کرونا اظهارکرد: «تجربه تئاتر آنلاین جدید است و این هم ناشی از این است که اقدامی انجام شده و البته ممکن است اکنون خیلی راه‌حل کاملی نباشد اما در مسیر، خودش را پیدا می‌کند. به نظر من از دل این‌ها به شیوه‌ها و روش‌های جدید دیگری می‌رسیم و می‌توانیم در بستر تئاتر از آن استفاده کنیم اما بدترین اقدام تعطیلی سالن‌های تئاتر است.»
همه ارکان جامعه کار می‌کنند به‌جز تئاتر و سینما که باید تعطیل باشد!
این کارگردان تئاتر گفت: «همه ارکان اجتماعی و سیاسی در حال کار کردن هستند و نمی‌دانم چرا سالن‌های تئاتر و سینما بلافاصله تعطیل می‌شود. البته شاید به این دلیل باشد که این صنف آدم‌های فرهنگی‌تری هستند و نسبت به قوانین و ضوابط جامعه بیشتر احترام قائل می‌شوند یا شاید هم تصوری که دولت نسبت به تئاتر و سینما دارد متفاوت است و کلاً این فعالیت را شغل نمی‌داند و یا شاید هم احترام ویژه‌ای برای این صنف قائل نیست، ولی واقعاً با این وضعیت کارنکردن در این صنف، ادامه دادن سخت است.»
تصمیم گیران دیواری کوتاه‌تر از خانواده تئاتر ندیدند
عبدالله زاده عنوان کرد: «همه زورهای دولتی و حکومتی روی شغل ماست. شاید به خاطر این است که مسئولینی که در صدر هستند و این تصمیم‌ها را می‌گیرند، اعتقادی به هنر ندارند و خیلی زود گالری‌ها و سینماها و تئاترها را تعطیل می‌کنند زیرا هیچ‌گاه در هیچ دوره‌ای اعتقاد ویژه به نیازمندی‌های هنری در ژانرهای مختلف برای مسئولین وجود نداشته و بلافاصله اولین جایی که تعطیل می‌شود جامعه هنری است. تمام گروه‌های سینمایی و سریال کارشان را انجام می‌دهند پیش می‌روند و ما هم اگر این تبلیغات منفی علیه بازگشایی سالن‌های تئاتر وجود نداشت تا الان راه‌حل‌هایی پیدا می‌کردیم. ما زود پذیرفتیم و اعتراض نکردیم و هم تصمیم‌گیرندگان دیواری کوتاه‌تر از خانواده تئاتر ندیدند.»
تئاتر آنلاین یک مُسّکِن موقتی است
این کارگردان تئاتر گفت: «تئاتر یک هنرزنده است و روش‌هایی که پیشنهاد می‌شود مثل «تئاتر آنلاین» می‌تواند مُسّکِن موقتی باشد اما راهکار پایدار نیست، زیرا در تئاتر باید مخاطب هم‌نفس با هنر باشد. اگر روش‌های دیگری را پیاده کنیم مقداری از اینکه تئاتر باشیم فاصله می‌گیریم. خود من در آستانه شروع یک کار جدید در تئاتر هستم که شاید بتوانم راهکاری پیدا کنم اما برای اینکه دچار خاموشی ممتد نشویم با حداقل تماشاگر هم شده باید چراغ سالن‌های تئاتر را روشن نگه‌داریم. حتی شده با تئاترهای آنلاین و مجازی این مهم باید انجام شود. شرایط ماقبل کرونا را نداریم پس در شرایط جدید به نظرم باید به رویکرد اساسی و اصلی‌مان که از اساتیدمان یادگرفته ایم که اگر یک بیننده هم در سالن باشد، محترم است و باید کار را برای شان اجرا کنیم.»
در شرایط غیرکرونایی هم وضعیت تئاتر کرونازده بود
عبدالله زاده افزود: «ما اگر حداقل تماشاگر را هم به خاطر کرونا داریم، باید اجرا در سالن‌ها را داشته باشیم. قاعدتاً انتظارات مالی گروه‌های نمایشی تأمین نمی‌شود و این‌ها دچار چالش می‌شوند که قاعدتاً رسالت حمایتی دولت از تئاتر بیشتر از همیشه خودنمایی می‌کند زیرا تئاتر دارد رسالت هنری خودش را ایفا می‌کند. باید دولت و نهادهایی که دست‌اندرکار فعالیت‌های فرهنگی و هنری‌اند وارد ماجرا شوند و راه‌حلی را پیدا کنند تا از این پروسه بگذریم و شاید به‌روزی برسیم که جامعه‌ای داریم که تجربه کرونا را گذرانده و سالن‌ها مملو از تماشاگر باشد. اگرچه معتقدم در شرایط غیرکرونایی هم وضعیت تئاتر و رسیدگی و حمایت از تئاتر، کرونایی بوده و هرگز به این بخش از جامعه توجه لازم نشده در حالیکه این افراد عاشقانه کارشان را دوست دارند و برای روحیه و امید مردم کار می‌کنند.»
تئاتر همه دنیا در کرونا دچار چالش شد
کارگردان و نویسنده نمایش «اپرای ۹۰» درباره وضعیت معیشتی هنرمندان تئاتر در شرایط کرونا گفت: «در شرایط کرونا هنرمندان ازنظر معیشتی تعطیل بودند زیرا سالن‌هایشان تعطیل بود. البته ناگفته نماند ما فکر کردیم وضعیتمان متفاوت شده اما بازهم وضعیت بچه‌های تئاتر خیلی تغییری نکرده فقط آن زمان علی‌رغم کار زیاد و پول کم، خلاقیت و اشتیاق شان برای فعالیت، حرف اول را می‌زند. در شرایط کنونی با بهانه‌های مختلف بودجه‌های بسیار مختصری برای تئاتر ریخته می‌شود و بااین‌حال همین هم دریغ می‌شود و داستان معیشت هنرمندان عرصه تئاتر و بخش مربوط به سینما به‌شدت مشکل دارد و این‌یک حمایت ویژه نیاز دارد. درک هنرمندانه اغلب در بین مسئولین سیاسی ما وجود ندارد و نیاز به حضور تئاتر برایشان درک نمی‌شود و من همیشه وضعیت را همین‌طور کرونایی دیدم و حالا در این شرایط دلایلش بیشتر به چشم می‌آید. متأسفانه توجه به تئاتر هیچ‌گاه وجود نداشته و ندارد مگر اینکه جامعه‌ای با مسئولین فرهنگی داشته باشیم تا شرایط تئاتر تغییر کند. البته وضعیت تئاتر در شرایط کرونا در کل دنیا دچار چالش شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار