راه‌های خانگی برای از بین بردن بوی بد پا

تهران (پانا) - در این بخش 6 راه خانگی برای از بین بردن بوی بد پا را مرور می کنیم. راه حل های زیادی برای از بین بردن بوی بد وجود دارد اما قبل از هرچیزی باید نکاتی را در نظر داشت: اول اینکه فقط پاهای ما بو نمی گیرد، بلکه تمام انسان ها وقتی عرق می کنند بو می گیرند، دوم اینکه تا در وضعیت حادی قرار نگرفته اید لازم نیست از مواد شیمیایی خوشبو کننده استفاده کنید.

کد مطلب: ۱۱۷۵۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
راه‌های خانگی برای از بین بردن بوی بد پا

به‌گزارش پارس‌ناز، در ادامه بیشتر صحبت می کنیم.

چرا پاهای ما بو می گیرند؟

پاها همیشه رطوبت دارند زیرا که ما انسان‌ها در پاهای خود نزدیک به 250 هزار غده تعریق داریم و به همین دلیل پاها بیشتر از سایر نقاط بدن عرق می کنند. وقتی سرپا هستید، در معرض هوای گرم قرار می گیرید یا اینکه در حال ورزش کردن و فعالیت بدنی هستید بدن اعضای بدن شما برای خنک شدن شروع به انجام عمل تعریق می کنند. حال چرا پاها بیشتر از سایر نقاط بدن بو می‌گیرند؟

جواب اینجاست که کف پاهای ما همیشه روی زمین قرار دارند یا اینکه درون کفش و کتانی محبوس هستند، وقتی کف پاها شروع به تعریق می کنند باکتری هایی که روی پوست زندگی می کنند شروع به عمل تجزیه مایع تعریق ما می کنند، به همین دلیل اگر پاها یا سایر نقاط تعریق بدن به مدت زیادی در شرایط خفگی قرار داشته باشد یا اینکه بهداشت فردی رعایت نشود، بویی می گیرند که از نظر ما انسان ها نامطبوع است.

وقتی شما عرق روی پوست خود را شست و شو ندهید، لباس‌های خود را تعویض نکنید و پوست خودتان را تمیز نگه ندارید، طبیعی است که بدن شما بوی عرق بگیرد. برخی افراد که بهداشت خود را رعایت می کنند اما بوی عرق شان زننده است، مشکلات هورمونی دارند که با طب سوزنی یا مصرف دارو قابل کنترل و درمان می باشد. در ادامه راه‌هایی خانگی برای از بین بردن بوی بد پا را مرور می کنیم.

1. بهداشت فردی را رعایت کنید

با رعایت نکات بهداشتی شما به طور دائم از رشد باکتری‌های تجزیه کننده جلوگیری می کنید. همان طور که روزانه چندین بار دست‌های خود را می شویید باید پاهای خودتان را هم شست و شو دهید. پیامبر اکرم (ص) به اصحاب خود دستور داده بودند که روزی 5 بار پاها، دست ها و صورت خود را شست و شو دهند و بعد به راز و نیاز با خدا بپردازند.

2. از جوش شیرین استفاده کنید

جوش شیرین فواید بسیاری دارد که از جمله آن می توانیم باکتری زدایی را نام ببریم. می توانید مقداری جوش شیرین روی یک پارچه بریزید و شب‌ها که کفش و کتانی به پا نمی‌کنید، آن درون کفش خود قرار دهید. جوش شیرین می تواند تا حد زیادی باکتری های درون کفش را از بین ببرد.

3. کفش‌های خود را تعویض کنید

فقط به استفاده از یک کفش یا کتانی آن هم به مدت زیاد قانع نباشید. کفش ها هم عمر دارند و این طبیعی است که بعد از شش ماه پوشیدن یک کفش یا کتانی پاها و جوراب های شما دائما بو بگیرند زیرا که رطوبت و باکتری‌های حاصل از عمل تعریق پاهای شما به مدت زیادی درون کفش های تان انباشته شده اند. یا همیشه چند کفش و کتانی داشته باشید، یا کتانی هایی بخرید که قابل شست و شو هستند.

4. از پودرهای مخصوص استفاده کنید

شما می توانید از پودرهای مخصوص بوی پا که در داروخانه ها عرضه می شوند استفاده کنید یا اینکه از پودر نشاسته ذرت یا پودر بچه استفاده کنید. شب ها وقتی می‌خواهید استراحت کنید به پاهای خود پودر بزنید و روی آن را حتی الامکان نپوشانید.

5. تعویض جوراب‌ها

همیشه چند جفت جوراب داشته باشید، البته جوراب های نخی! نه جوراب هایی که در سوپرمارکت‌ها و ایستگاه‌های مترو می‌فروشند. الیاف طبیعی قدرت جذب رطوبت بدن را دارند اما الیاف مصنوعی فقط کار را بدتر می کنند. یک جوراب را دوبار نپوشید! زیرا که رطوبت پاهای شما در بافت آن وجو دارد و وقتی دوباره آن را می پوشید این عمل تکرار می شود و تعداد باکتری ها چند برابر می شود!

همیشه وقتی می خواهید جوراب بپوشید پاهای خود را بشوئید و خشک کنید، اگر در طول روز به مدت زیادی کفش به پا دارید سعی کنید یک جوراب یدکی همراه داشته باشید. می توانید آن را در کیف یا ماشین خود نگه دارید! مثلا: اگر از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر کار می کنید، در ساعت استراحت که معمولا 12 تا 1 ظهر است، پاهای خود را تمیز کنید و جوراب تان را عوض کنید.

6. رژیم غذایی تان را کنترل کنید!

در آخر: سعی کنید نسبت به رژیم غذایی تان کمی حساس باشید، خوردن فست فودها یا غذاهایی که ادویه زیادی دارند باعث بدبو شدن تعریق ما می شوند. همچنین نوشیدن الکل و مواد غذایی پرچرب هم یکی از دلایل بو گرفتن تعریق می باشند، رژیم غذایی خود را کنترل و سعی کنید مواد غذایی مصرف کنید که: پروئتین، کربوهیدرات و چربی های سالم دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار