توزیع روزانه مرغ گرم در لنجان بیش از ۲ برابر نیاز شهرستان است

اصفهان(پانا) - رئیس اداره صمت شهرستان لنجان گفت: براساس سرانه‌ای که وجود دارد نیاز این شهرستان بین ۲۰ الی ۲۵ تن در روز است که در حال حاضر بین ۳۸ الی ۴۵ تن در روز توزیع مرغ گرم با قیمت مصوب در حال انجام شدن است که ۲ برابر نیاز شهرستان لنجان است.

کد مطلب: ۱۱۷۵۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
توزیع روزانه مرغ گرم در لنجان بیش از ۲ برابر نیاز شهرستان است

نوسانات قیمت مرغ و چندنرخی بودن آن در سطح بازار و همچنین صف‌های طولانی توزیع مرغ به قیمت مصوب از مشکلات موجود در این حوزه است.

محمد مهدی دهقانی در گفتگو باپانا در خصوص نحوه توزیع مرغ گرم در بازار اظهار کرد: بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار ملی در اسفند ماه ۹۹، قرار بر این شد که ستاد تنظیم بازارهای استانی خود موظف به قیمت‌گذاری در استان خود باشند بنابراین در آخرین قیمت گذاری توسط این ستاد در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ قیمت مرغ زنده از ۱۴۴۰۰ تومان به ۱۶۰۰۰تومان و قیمت مرغ گرم از ۲۱۴۰۰ تومان به ۲۴۰۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.
وی در ارتباط با نیاز روزانه شهرستان لنجان به مرغ گرم خاطرنشان کرد: براساس سرانه‌ای که وجود دارد نیاز این شهرستان بین ۲۰ الی ۲۵ تن در روز است که در حال حاضر بین ۳۸ الی ۴۵ تن در روز توزیع مرغ گرم با قیمت مصوب در حال انجام شدن است که دو برابر نیاز شهرستان لنجان است.
رئیس اداره صمت شهرستان لنجان به کمبودها و مشکلات موجود در این حوزه اشاره کرد و افزود: در کنار عدم عرضه مرغداری به قیمت مصوب خیلی از افراد هم به دلیل عدم اعتماد به فرآیند توزیع، بیش‌ از حد نیاز خود مرغ خریداری می‌کنند و هر چقدر هم مرغ به بازار تزریق می‌شود به مدت کمتر از نصف روز مورد جذب قرار می‌گیرد که این امر باعث شده است کماکان این خلأ ها موجود باشند.
وی تصریح کرد: از مردم تقاضا می‌شود با توجه به آنکه هم تولید و هم توزیع به مقدار کافی و حتی مازاد بر آن نیاز وجود دارد آرامش خود را حفظ کنند و به اندازه نیاز خود مرغ خریداری کنند تا بازار به حالت تعادل بازگردد.
دهقانی از رضایت ۷۰ الی ۸۰ درصدی مرغداری از قیمت مصوب خبر داد و تصریح کرد: از تاریخ اعلام‌شده در عمل نباید شاهد قیمت دو نرخی مرغ در سطح بازار باشیم و در این خصوص واحد بازرسی اداره صمت و همچنین واحد بازرسی اتاق اصناف شهرستان با واحدهای متخلف فروش مرغ با نرخ بیشتر از قیمت مصوب برخورد خواهند کرد. و از مردم نیز تقاضا می‌شود هرگونه سواستفاده و گران‌فروشی در سیستم بازار به‌ویژه در حوزه مرغ را به سامانه ۱۲۴ اطلاع‌رسانی کنند.
وی همچنین ثبت‌نام نکردن مردم در سامانه رهتاب را یکی از دلایل شلوغی صف‌های توزیع مرغ دانست و افزود: مردم جهت دریافت کالاهای تنظیم بازار مثل مرغ، برنج، روغن باید در سامانه رهتاب ثبت‌نام کنند و یک‌ بار بیشتر نیاز به این ثبت‌نام نیست بنابراین جهت برطرف‌شدن این‌گونه ازدحام ها افراد قبل‌از مراجعه جهت دریافت کالای تنظیم بازار، خودشان می‌توانند در سامانه رهتاب ثبت‌نام را انجام دهند تا در زمان مراجعه، واحد صنفی نیاز به ثبت آن شخص نداشته باشد که باعث طولانی شدن زمان توزیع شود.
رئیس اداره صمت شهرستان لنجان در ادامه به موضوع فرآیندعرضه و تقاضا پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر تقاضا بیشتر از عرضه است با این تفاسیر که توزیع به‌اندازه نیاز وجود دارد اما این تقاضا به‌اندازه نیاز و منطقی نیست.
وی افزود: بنابر آمار اداره جهاد کشاورزی واحدهای جوجه ریزی در شهرستان لنجان ۱,۲۰۰,۰۰۰ قطعه در هر دوره جوجه ریزی انجام می‌دهند که این یعنی در هر سه ماه، ۴۰۰,۰۰۰ قطعه جوجه ریزی وجود داردکه متوسط وزن برای هر جوجه اگر ۱.۵ الی ۲ کیلو در نظر گرفته شود به منزله وجود ۸۰۰ تن بار است که این نمایانگر آن است که در نظام تولید هیچ‌گونه مشکل و اختلالی وجود ندارد.
دهقانی با اشاره به دلایل افزایش قیمت مرغ متذکر شد: نرخ مصوب و ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌های دامی کماکان درحال تزریق است و حذف چنین نرخی را برای نهاده‌های دامی نداشته ایم اما سایر هزینه‌های دیگر مانند افزایش قیمت واکسیناسیون، دارو و همچنین افزایش قیمت جوجه یک‌روزه باعث بالا رفتن نرخ مرغ شده است.

خبرنگار:زهرا شاهمرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار