فرهنگستان هنر پشتیبان صنایع دستی و هنرهای سنتی است

تهران (پانا) - «بهمن نامور مطلق» رئیس فرهنگستان هنر، در دیدار با جمعی از هنرمندان حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی، عنوان کرد: فرهنگستان هنر پشتیبان کیفیت در تولید و توسعه در تجارت صنایع دستی و هنرهای سنتی است.

کد مطلب: ۱۱۷۴۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگستان هنر پشتیبان صنایع دستی و هنرهای سنتی است

بیش از ۳۰ هنرمند حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی به نمایندگی هنرمندان این حوزه با بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این نشست که با حضور برخی از مسئولان فرهنگستان هنر برگزار شد، ابتدا حسین بختیاری، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع هنرمندان صنایع دستی کشور، آمادگی این قشر از هنرمندان را برای حضور در صحنه تولید بنابر شعار مقام معظم رهبری (مدظله ‌العالی)، برای سال ۱۴۰۰، (سال تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها)، اعلام کرد.

وی سپس به معرفی هریک از هنرمندان این عرصه پرداخت و اظهار داشت: در حوزه تشکل‌های صنایع‌دستی نیز این آمادگی وجود دارد تا با تشکیل کارگروهی در کنار گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی، فرهنگستان هنر به فعالیت بیشتر برای رفع این موانع بپردازیم و برای ایجاد ساختاری مناسب تلاش کنیم.

هنرمندان صنایع دستی سربازانی هستند که با خطر مواجه‌اند

حسن پیران، هنرمند پیشکسوت رشته گچ‌بری سنتی در این نشست با نقد در زمینه حمایت از مصدومینی که در این حوزه فعالیت دارند، سخن آغاز کرد و گفت: تمام فعالین در این حوزه از صنایع دستی، سربازانی هستند که با خطرهایی مواجه‌اند. بسیاری از آنها در حین کار مجروح شده و برخی به قطع عضو دچار می‌شوند، ولی متاسفانه از سوی مسئولین صنایع دستی، حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد.

بهروز سیف‌الهی، مدرس هنر نقاشی روی چرم، از دیگر حاضران در این نشست بود که به مشکلات و مسایل پیرامون هنرمندان و استادان این حوزه پرداخت و گفت: بسیاری از کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، منبع ارتزاق خانواده خود هستند. اما تاکنون حمایت‌هایی که از آنها صورت گرفت در قالب برگزاری نمایشگاه‌هایی است که آنها قادر به شرکت در آن نیستند.

وی در همین زمینه ادامه داد: متاسفانه مشکلات عدیده‌ای در زمینه بیمه تامین اجتماعی و خدماتی که می‌بایست به هنرمندان داده شود، گریبانگیر این قشر شده است و فعالیت ما در این یکساله علی‌رغم برنامه‌ریزی با مشکلات بسیاری همراه بود که منتهی به تعطیلی بسیاری از کارگاه‌ها و فعالیت‌ها شد. شاهد این هستیم که در این زمینه متاسفانه کسانی که در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها فعالیت دارند، وضعشان به مراتب بدتر از کسانی است که در مرکز زندگی‌ می‌کنند. شاید افزایش آمار اشتغال در این حوزه بسیار خوشنودکننده باشد، اما پاسخگویی به وضعیت معیشت می‌بایست به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتواند رشد این آمار استمرار داشته باشد.

منظور مقام معظم رهبری و خطابشان به جهش تولید در هنرهای بومی و ملی است

در ادامه این نشست سید امیراحمد ذریه‌زهرا، هنرمند عرصه طراحی نقوش فرش، با قرأت آیاتی از قرآن کریم عنوان کرد: ۵۲ درصد هنرمندان این عرصه سه مشکل اساسی در زمینه «مواد اولیه»، «کیفیت تولید» و «بسته‌بندی و عرضه به بازار» دارند. منظور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و خطابشان به جهش تولید در هنرهای بومی و ملی است که در برنامه توسعه ششم حمایت از هنرهای سنتی به وضوح اشاره شده است.

وی افزود: آموزش‌های مهارتی به شیوه استاد و شاگردی برای اشاعه دانش بومی صنایع دستی با دیدگاه علمی می‌تواند مشکلات این عرصه را کاهش دهد، زیرا در حال حاضر به تربیت نیرو و آموزش‌های کمی بسنده‌ شده است.

حسین غزنوی نیز در ادامه این نشست به بحث صادرات و مشکلاتی که در این راه وجود دارد، پرداخت و گفت: متاسفانه ما در حوزه تولید دچار مشکلات اساسی هستیم و وقتی در تولید مشکل داریم، در حوزه صادرات نیز به همین گونه دچار مشکل هستیم.

وی افزود: صادرات صنایع دستی طی سال‌های اخیر با کم‌توجهی و بی‌مهری مواجه شده است. در ابتدای سال هستیم و بهتر است حرکت کنیم و گفتن مشکلات و حل نشدن آن دردی را دوا نخواهد کرد، زیرا کشورهایی مانند هندوستان و چین نیز به دلیل وضعیت پاندومی این مشکلات را داشتند.

غزنوی با ارائه پیشنهادی راهبردی در این زمینه اضافه کرد: ما باید بازارهای هدف را پیدا کرده و براساس خواسته بازارهای هدف، قوانین گمرکی و وضعیت حمل و نقل، کارگروه‌های مشترک بین ایران و کشورهای هدف ایجاد نماییم.

نگاه تخصصی به هنر جزو وظیفه ذاتی فرهنگستان هنر است

در ادامه این دیدار، بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، به برنامه‌هایی که تاکنون در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی در فرهنگستان هنر برگزار شد اشاره و اظهار داشت: فرهنگستان هنر علاقه‌مندی بسیاری به این هنرها داشته و تاکنون برنامه‌های پژوهشی بسیاری مانند دو دوره گردهمایی گنجینه‌های از یاد رفته هنر ایران، کارگاه‌های صنایع دستی، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و گفت‌وگو با هنرمندان برجسته برگزار و از پیشکسوتان این عرصه تجلیل به عمل آورده است. همچنین فعالیت چشمگیری در نشر و چاپ کتاب‌های این حوزه داشته است.

وی به گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی که از ابتدای تأسیس فرهنگستان هنر به فعالیت پرداخته اشاره و خاطرنشان کرد: فرهنگستان هنر سال‌هاست که در این زمینه فعالیت دارد، اما به نظر می‌رسد وجود کارگروه‌هایی در کنار این گروه تخصصی می‌تواند در تسریعِ برداشتنِ موانع تولید، بسیار مؤثر باشد. کارگروه‌هایی متشکل از خود هنرمندان که هم با مدیریت و هم هنر آشنا بوده و بتوانند طرح و ایده‌های منطقی و دسته‌بندی‌ شده بدهند و ما بتوانیم بر روی این ایده‌ها متمرکز شده و کار کنیم.

رئیس فرهنگستان هنر در زمینه همکاری‌های مشترک تصریح کرد: فرهنگستان هنر پشتیبان کیفیت در تولید و توسعه تجارت در صنایع دستی و هنرهای سنتی است.

محمد انشایی، سعیده اصغرزاده، حسین پنداروند، سید محمود سیداحمدیان، مجتبی احمدخان، نیر کاظمی از جمله هنرمندان حاضر در این نشست به شمار می‌رفتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار