بهمن ماه 99؛ واکسیناسیون کرونا در ایران آغاز شد

تهران (پانا) - مهار روند صعودی کرونا در ایران، حواشی واکسن روسی، آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران، ضرب و شتم مامور راهور توسط نماینده مجلس، تصویب سند ملی سلامت مردان و زلزله در سی‌سخت بخشی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه اجتماعی در بهمن ماه سال گذشته بود.

کد مطلب: ۱۱۷۴۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد
بهمن ماه 99؛ واکسیناسیون کرونا در ایران آغاز شد

یازدهمین ماه سال 99 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

کنترل روند صعودی کرونا

در بهمن ماه آمار مبتلایان به ویروس کرونا کنترل شد اما نگرانی از شکل گیری موج جدید بیماری کرونا وجود داشت. بنا به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، هیچ شهر قرمز کرونایی در کشور وجود ندارد و شهرهای که در مازندران قرمز بودند نارنجی شدند اما افزایش ترددها، افزایش موارد ابتلای سرپایی و عادی انگاری مردم در برخی شهرها نگران کننده است. او همچنین تاکید کرده بود که خروج از وضعیت قرمز به معنای ضعیف شدن یا از بین رفتن ویروس نیست. ویروس نه تنها ضعیف نشده بلکه جهش پیدا کرده و قوی تر شده است. ویروس انگلیسی حدود 60 کشور دنیا درگیر کرده است. در آفریقای جنوبی هم ویروس کرونا جهش یافته و 26 کشور را درگیر کرده است. ویروس جهش یافته قدرت سرایت بیشتری دارد و جوانان را بیشتر درگیر می‌کند که قدرت کشندگی و میزان مرگ و میر مبتلایان بیشتر است.

حواشی واکسن روسی

به دنبال ثبت واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در ایران که محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو خبر آن را اعلام کرد، قرارداد خرید و تولید مشترک آن بین ایران و روسیه در بهمن ماه به امضا رسید و براساس توافق صورت گرفته با رییس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF) مقرر شد اولین محموله واکسن تا ۱۶ بهمن و در ایام پیروزی انقلاب اسلامی به ایران ارسال شود. محموله دوم تا آخر بهمن و محموله سوم هم تا دهم اسفند ارسال ‌شود و همین روال هر دو هفته و یک ماه بین ما و روسیه برای ارسال محموله های واکسن به داخل ایران ادامه یابد. پس از انتشار اخبار مربوط به صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن اسپوتنیکV روسیه از سوی سازمان غذا و داروی کشور، برخی شائبه هایی را پیرامون این واکسن مطرح کردند. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو و رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت به تشریح به این مباحث پاسخ داد و تاکید کرده بود: «این واکسن اسپوتنیک نیز فعلا در زمره ۱۰ واکسنی است که فرایند تایید و ورود به سبد کوواکس را سابمیت کرده و توسط WHO در دست بررسی است لیکن کوواکس هنوز توزیع واکسنی نداشته است. مرجع ملی برای تایید واکسن ها چه تولید داخل و چه وارداتی، سازمان غذا و دارو است.»

واکسیناسیون علیه کرونا در ایران آغاز شد

واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کرونا در کشور طی مراسمی نمادین در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران و استان‌های دیگر با دستور رئیس‌جمهوری در بهمن ماه آغاز شد. واکسیناسیون در ایران با محموله واکسن روسی کرونا که در بهمن ماه بخشی از آن وارد کشور شده بود، با اولویت بخش‌های ICU بیمارستان‌های ریفرال آغاز شد. پارسا نمکی - فرزند وزیر بهداشت نیز اولین نفر تزریق کننده واکسن کووید۱۹ بود. تعداد نوبت دریافت این واکسن دو نوبت است که به فاصله ۲۱ روز از یکدیگر تجویز می‌شود و بنا به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند، اما به طور کلی در پروسه واکسیناسیون منعی برای تزریق به افرادی که قبلا مبتلا شده‌اند وجود ندارد. در عین حال بر اساس اعلام وزارت بهداشت، واکسیناسیون کرونا برای عموم افرادی‌که در گروه‌های اولویت‌دار قرار دارند اختیاری است و الزامی برای این کار وجود ندارد.

ضرب و شتم مامور راهور توسط نماینده مجلس

در بهمن ماه 99، سیلی زدن نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی به یک سرباز وظیفه بازتاب زیادی در رسانه‌های کشور داشت. در پی این موضوع سردار مهدی حاجیان، سخنگو و معاون اجتماعی ناجا از ورود و دستور ویژه فرمانده ناجا برای پیگیری پرونده ضرب و شتم مامور وظیفه راهور توسط نماینده مجلس خبر داده بود. همچنین سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی نیز در واکنش به ماجرای درگیری نماینده مجلس با مامور وظیفه شناس راهور ناجا گفته بود: «قطعا از مامور وظیفه شناس حمایت می‌شود، همه در برابر قانون یکسانند و از مسئولان انتظار می‌رود که نسبت به قانون التزام و احترام داشته باشند.» اشتری در پاسخ به این سوال که آیا نماینده مذکور مجوز تردد در خط ویژه اتوبوس را داشته یا خیر؟ گفته بود: «خیر، نماینده مذکور مجوزی برای تردد در خط ویژه نداشته است.»

ایجاد اشتغال برای زنان کولبر

هر چند آمار دقیق، قطعی و متقنی از تعداد کولبران در ایران موجود نیست اما آمارهای غیررسمی از فعالیت ۸۰ تا ۱۷۰ هزار کولبر در مرزهای غربی کشور حکایت دارد. اگر کولبری در سال‌های نه چندان دور تنها مختص مردان بود اما شواهد نشان می‌دهد که امروزه زنان زیادی به ناچار رزق و روزی خود را از این راه تحصیل می‌کنند و پا به پای مردان، ساعت‌ها پیاده‌روی طاقت‌فرسا همراه با مخاطرات فراوان را در ارتفاعات صعب‌العبور به جان می‌خرند. زنانی که اغلب به شکل ناشناس و با چهره‌های پوشیده، گرفتار معضل کولبری هستند. با وجودی که در سال‌های اخیر از رفع معضل کولبری و ساماندهی کولبران زیاد سخن به میان آمده و وعده و وعید و طرح‌های مختلف ارائه شده، اما در عمل، اتفاق خاصی نیفتاده و راه‌کاری اصولی اندیشیده و عملیاتی نشده است. در این میان، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام که توانمندی و ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق محروم و کم برخوردار کشور را در دستور کار خود قرار داده است، امسال ورودی جدی داشته به حوزه اشتغال‌زایی کولبران سه استان مرزی کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی و تا پایان سال ۹۹، ۱۱ هزار شغل را برای این کولبران به بهره‌برداری رساند.

تصویب سند ملی سلامت مردان

سند ملی سلامت مردان با مشارکت 28 دستگاه دولتی و سازمان های مردم نهاد، تدوین شد و بنا به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت، این سند به تصویب رسید و مراحل آن در این شورا مصوب و اجرایی خواهد شد. وزیر بهداشت تاکید کرده بود: یکی از بحث هایی که امروز باید مورد توجه همه ما باشد، سلامت مردان سالمند است. مردان سالمند به عنوان گروهی که با طی کردن دوران جوانی که در آن دوران هم خیلی از آنها به عنوان مردان مولد مطرح نبود و در زمان جوانی و قدرت کار، به علت نبود زیرساخت های کار در کشور، خودشان را به گونه ای سربار می دانستند، امروز همان افراد با همان احساس پا به مرحله سالمندی می گذارند. یکی از معضلات آینده، جمعیت مرد سالمندی است که علاوه بر آشفتگی روان و روح، مشکلات جسمی عدیده ای خواهد داشت و باید از تلاش کرد تا نظام های حمایتی کشور مانند بیمه و به ویژه بیمه های تکمیلی را برای دوران سالمندی مردان کشور آماده‌تر کرد که هنوز این آمادگی را در بدنه نظام حمایتی کشور، وجود ندارد.

حذف دفترچه بیمه

سازمان تامین اجتماعی در بهمن ماه سالی که گذشت اعلام کرد که دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی حذف خواهد شد و افرادی که تحت پوشش این بیمه قرار دارند می‌توانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی از خدمات تشخیصی و درمانی مراکز تحت پوشش این بیمه برخوردار شوند. طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی ارائه خدمات (ویزیت، تجویز دارو، پاراکلینیک شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و ...)، در بستر الکترونیک برای تمامی پزشکان و ارائه‌کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی فراهم شده است و در این راستا دفترچه‌های درمانی جدید، دیگر چاپ نخواهد شد.

پاسخی به ابهام درباره شروع قرن جدید

مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بر اساس محاسبات صورت گرفته در بهمن ماه اعلام کرد که شروع سال ۱۴۰۰ شمسی، به معنای آغاز قرن جدید هجری خورشیدی نیست زیرا معنای قرن یا سده، یکصد سال است. هر تقویم یک مبدأ دارد و در عرف اولین سال هر تقویم سال یک محسوب می‌شود. روز اول نخستین قرن هجری خورشیدی، جمعه ۱ فروردین ۱ و روز پایان آن، سه‏‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۰۰، است. بر این اساس، روز اول قرن دوم هجری خورشیدی، چهارشنبه ۱ فروردین ۱۰۱ و روز آخر آن، یک‏شنبه ۲۹ اسفند ۲۰۰، است. قرن چهاردهم هجری خورشیدی، از روز چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۰۱، آغاز شده و روز یک‏شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ به انجام خواهد رسید. بنابراین، روز اول قرن پانزدهم هجری خورشیدی، دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ خواهد بود.

زلزله در سی‌سخت

در بهمن ماه سالی که گذشت، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ در مقیاس ریشتر شهر سی سخت را لرزاند. مختصات این زمین‌لرزه که مرز استانهای اصفهان و کهکیلویه و بویر احمد - حوالی سی سخت را لرزاند در طول 51.57، عرض جغرافیایی 30.89 و عمق 10 کیلومتری زمین به ثبت رسید. این زمین‌لرزه در 10 کیلومتری سی سخت (کهگیلویه وبویر احمد)، 19 کیلومتری کمه (اصفهان) و 24 کیلومتری یاسوج (کهگیلویه وبویر احمد) رخ داد.

ارسال لایحه تامین امنیت زنان به مجلس

لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت پس از حدود 10 سال کش و قوس بین دولت و قوه قضاییه، بالاخره در نیمه دی ماه امسال در دولت به تصویب رسید و در هفته‌ای که گذشت برای بررسی نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. این لایحه سال 90 از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تدوین شد. لایحه‌ای که در ابتدا 5 فصل و 92 ماده داشت اما پس از 6 بار ویرایش در آذر سال 91 به 5 فصل و 81 ماده تغییر پیدا کرد. تغییراتی که همچنان ادامه داشت تا اینکه لایحه مذکور پس از 3 سال بازنویسی، در دولت یازدهم به 5 فصل و 77 ماده تغییر یافت. این لایحه به دلیل دارا بودن موارد جزایی برای بررسی به قوه‌ قضاییه ارسال و نهایتا در شهریورماه سال 98 به دولت بازگشت داده شد. این لایحه که نام آن به «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» تغییر یافته است هر چند دیر به تصویب رسیده است اما در صورت تصویب می‌تواند برای عاملان خشونت‌ خانگی، بازدارنده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار