دبیر فراکسیون گردشگری مجلس: 

کرونا ضربه سنگینی به صنعت گردشگری ایران وارد کرد

تهران (پانا) - دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا ضربه سنگینی به این بخش از صنعت کشور وارد شد، گفت احیای بافت و آثار تاریخی بهترین راه برای حفظ و ترویج معماری ایرانی اسلامی است.

کد مطلب: ۱۱۷۳۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
کرونا ضربه سنگینی به صنعت گردشگری ایران وارد کرد

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده یزد و اشکذر در مجلس یازدهم ، محمدصالح جوکار در دیدار مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از مکان های تاریخی و فرهنگی، مدیرکل میراث فرهنگی یزد و جمعی از فعالان گردشگری استان افزود: گردشگری یکی از صنایع نوپا کشور است و مسیر رشد را به خوبی طی می‌کرد به گونه‌ای که شاخص‌های بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت.

وی تصریح کرد: این پیشرفت در حالی رخ داد که با شیوع کرونا به یک باره و با شدت زیادی افت کرد و محدودیت‌هایی که اعمال شد در ایران و در تمامی کشورها این صنعت را با مشکل جدی مواجه کرد.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس یازدهم تصریح کرد: البته در شرایط فعلی هم اگر رعایت پروتکل‌ها به صورت کامل انجام شود، می‌توان این صنعت را مدیریت کرد و کار را به جلو برد.

جوکار با بیان اینکه سلایق و تصمیم گیری‌ها در این زمینه بسیار متفاوت است، افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم نوپاست و اعتبار آن هم به تازگی در حال شکل گیری است، قطعا آینده خوبی در پیش روی این صنعت هست.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه مجلس هم نگاه خاصی به این وزارتخانه و صنعت گردشگری وجود دارد، تصریح کرد: « اگر بخواهیم به فرهنگ ایرانی و اسلامی بازگردیم چاره ای جز مراجعه به معماری سنتی نداریم.»

جوکار بیان کرد: «اگر هزار بار هم برای یک جوان از معماری ایرانی اسلامی صحبت کنیم ممکن است با ویژگی‌های آن به درستی آشنا نشود ولی اگر تنها یک بار زمینه استفاده وی از چنین ساختمان و معماری فراهم شود، قطعا بهترین نوع آشنایی و درک از ویژگی های آن را به دست می آورد.»

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس گفت: هرچه در این حوزه کار شود و به سمت احیای بافت های سنتی و قدیمی برویم در ترویج فرهنگ و سبک معماری ایرانی اسلامی کمک می کند.

سال ۹۹ برای حوزه گردشگری سال بسیار سختی بود

همچنین هادی میرزایی مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیا و بهره برداری از مکان های تاریخی و فرهنگی کشور هم در این دیدار گفت: در روند واگذاری بناهای تاریخی به سرمایه گذاران، تلاش شد که به هیچ عنوان بدون تشریفات و به صورت سفارشی واگذاری کاری انجام نشود.

وی، پرهیز از روندهای غیرشفاف را اولویت واگذاری بناهای تاریخی دانست و افزود: سال ۹۹ واقعا سال سختی برای حوزه گردشگری و مباحث مرتبط با آن بود.

میرزایی اصافه کرد: با وجود تمامی خسارت هایی که این صنعت در سال گذشته و به دلیل شیوع ویروس کرونا متحمل شد، رویکرد مردم و توجه آنها به مباحث تاریخی سبب شد که ۶۰ بنای تاریخی سال گذشته به سرمایه گذاران واگذار شود.

این مسوول، میزان سرمایه‌گذاری جذب شده در سال گذشته را حدود ۱۶۰ میلیارد تومان دانست و افزود: این میزان شاید معادل اعتبار یک سال وزارتخانه در حوزه بازسازی باشد و اقدام بسیار ارزشمندی بود که صورت گرفت.

میرزایی بیان کرد: با توجه به اهمیت حفظ بناهای تاریخی برای نسل های آینده و انتقال این میراث ارزشمند به آن ها، باید تمامی تلاش خود را به کار گرفت و با همه امکانات در راستای حفظ آن اقدام کرد.

همچنین سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد در این دیدار به بیان توضیحاتی در ارتباط با وضعیت گردشگری استان و اقدام های گرفته در یک سال گذشته پرداخت.

وی تصریح کرد: به دلیل شیوع کرونا وضعیت هتل‌ها و مراکز اقامتی اصلا خوب نیست و الان به صورت میانگین ظرفیت ۳۵ درصد مراکز اقامتی استان مورد استفاده قرار دارد.

شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد و در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده و این موضوع خود مقدمه‌ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

استان یزد یک‌هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

یزد در کنار استان‌های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران قبل از کرونا مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بود به گونه‌ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد.

این استان ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷درصد در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار