هاشم میرزاخانی در گفت و گو با پانا

شغل جدید سینماگران، رانندگی در تپسی و اسنپ شده است

چند سالن روباز توسط شهرداری برای اکران فیلم در ایام کرونا تاسیس می‌شود/ باید مردم را از امن بودن سینماها مطلع کنیم/رسانه ملی باید در کنار سینما باشد/زینه‌ آب و برق سینماها به زحمت درمی‌آید

تهران (پانا) - مدیرعامل موسسه تصویر شهر می‌گوید سالی که گذشت مصادف بود با تعطیلی محبوب‌ترین هنر کشور یعنی سینما، سال 99 برای سینمای ایران سالی نحس بود که سینماداران حتی به اندازه هزینه‌های آب و برق و گاز هم درآمد نداشتند.

کد مطلب: ۱۱۷۳۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد
شغل جدید سینماگران، رانندگی در تپسی و اسنپ شده است

هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر در گفت و گو با پانا با اشاره به وضعیت سینماهای سراسر کشور در ایام کرونا گفت: «بعد از شیوع ویروس کرونا دیگر نتوانیم در مجامع عمومی حاضر باشیم و باتوجه به اینکه فعالیت‌های هنری و فرهنگی فقط باحضور مخاطب تعریف می‌پذیرد و قابل قبول می‌شود تمامشان با تعطیلی روبه‌رو شدند. سینما هم از این مسئله مستثنی نبود و تعطیل شد. باگذشت چند ماه مردم متوجه شدند چگونه با این ویروس باید رفتار کنند و رعایت پروتکل‌ها بخشی از زندگیشان شد و به فعالیت‌های فردی و اجتماعیشان بازگشتند، تمام مشاغل دوباره شروع به کار کردند اما سینماها دیوار کوتاه تری داشتند همچنان بسته بودند و اجازه فعالیت نداشتند.»

شغل جدید سینماگران، رانندگی در تپسی و اسنپ

وی ادامه داد: «خانواده سینمای ایران بیش از پنج هزار عضو دارد که از طریق هر یک از همین افراد چند نفر به سینما وابسته‌اند. حال این پنج هزار نفر بیکار شده‌اند و مجبورند به کارهای دیگر چون رانندگی در تپسی روی بیاورند. توقع ما این بود که دولت حمایت درستی از اهالی سینما کند اما متاسفانه قول‌هایی که داده شد بی نتیجه ماند و هیچ اتفاقی رخ نداد. ضمن اینکه در زمینه بیمه و مالیات هم کمک‌هایی قرار بود شود که آن‌ها نیز بی‌نتیجه ماندند.»

مدیرعامل موسسه تصویر شهر با اشاره به وضعیت اکران و میزان فروش سینمای ایران تصریح کرد: «پیش از شیوع کرونا حدود 300 میلیارد فروش سینمای ایران بوده اما در این دوره تمام آثار سینمای ایران کمتر از 10 میلیارد فروش داشته است. خیلی از علاقه‌مندان به دنبال فیلم خوب دیدن هستند اما فیلم خوبی در سینما نبود. حداقل اگر فیلم خوبی اکران می‌شد مخاطب با کمال میل ریسک سینما رفتن را قبول می‌کرد و با رضایت از سالن بیرون می‌آمد اما این امکان نیز وجود نداشت.»

میرزا خانی با اشاره به وظیفه سازمان سینمایی در قبال سینما و حمایت از هنرمندان گفت: «انتظار می‌رفت سازمان سینمایی بخشی از هزینه‌های تولید آثار سینمای ایران را قبول کند تا اتفاق خوبی رقم بخورد اما در این دوران این اتفاق هم رخ نداد و سینماداران تنها بودند و با ضررهای مالی عجیبی روبه رو شدند. البته در این میان وضعیت سینماگران خوب بود زیرا فیلم‌هایشان را تولید کردند و فرصت اکران توسط پلتفرم‌های مجازی را کسب کردند به این صورت حتی علاوه بر هزینه‌هایی که برای تولید فیلم گذاشته‌اند به سود دهی هم می‌رسند.»

وی با اشاره به وضعیت بد سینمای ایران و کم بودن در آمد سینماداران عنوان کرد: «بعد از شیوع کرونا بخش عمده‌ای از سینماهای ایران تعطیل شدند، بخش دیگر نیز به شدت ضرر کرده‌اند و حتی هزینه آب و برق گازشان هم تامین نمی‌شود. توقعمان این است که برای سال آینده وضعیت بهتری داشته باشیم. سینماگران و سینماداران در کنار هم باشند و به آرامشی نسبی برسند. امید داریم امسال با اکران نوروزی اتفاقات مثبتی پیش بیاید.»

میرزاخانی درباره فیلم‌های مناسب برای اکران نوروز گفت: «تأکید من بر این است که آثار کمدی بیشتری در نوروز اکران شوند و تنها با همکاری تهیه‌کنندگان و با حمایت سازمان سینمایی از فیلم‌ها، چرخه اقتصادی سینمای ایران دوباره به فعالیت خود ادامه می‌دهد و این چراغ نیمه‌روشن به طور کامل خاموش نمی‌شود.»

او در ادامه تأکید کرد: «متأسفانه هیچ اطلاع‌رسانی خوبی درباره سینماها و فیلم‌هایی که اکران شده‌اند صورت نگرفته و البته در حال حاضر فیلم‌های خوبی هم اکران نشده‌اند که بخواهیم مانوری روی تبلیغات آن‌ها داشته باشیم. نکته مهم دیگر در رونق گرفتن سینماها به تیزرها تلویزیونی و رپورتاژهای مختلف در تلویزیون مربوط می‌شود. متأسفانه پس از شیوع ویروس کرونا تلویزیون حمایت از سینما را کنار گذاشت و از تبلیغ آثار سینمایی و تشویق مردم به سینما رفتن پرهیز کرد اما واقعیت این است که سینماها برای مردم خطری ندارند و امیدوارم به زودی رسانه ملی نیز مثل همیشه به کمک سینما بیاید.»

سینما از باقی اماکن اجتماعی امن‌تر است

میرزاخانی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان به مردم اطمینان خاطر داد که سینما در شرایط کرونایی امن هستند گفت: «اگر بتوانیم شرایطی مهیا کنیم که مردم با اطلاعات دقیق و رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد اجتماعات شوند، خطر کسی را تهدید نمی‌کند. حتی فکر می‌کنم سینماها نسبت به باقی مکان‎‌‌ها امن تر است زیرا در سینماها سقف سالن‌ها بلند است و در این مکان تهویه هوای پیشرفته وجود دارد و هوای تازه وارد می‌شود. با اطلاع رسانی درست و کمک صداوسیما این اتفاق می‌افتد و مردم با کمک رسانه‌ها می‌توانند دوباره سینماها بازگردند. امید داریم در سال آینده واکسن ویروس کرونا همه گیر شود و مردم با خیال آسوده به سینما بروند.»

سینما محبوب‌ترین هنر آسیب دیده از کروناست

مدیرعامل موسسه تصویر شهر با اشاره به اینکه سینما محبوب‌ترین هنر آسیب دیده از کروناست و مردم به واسطه ترس از کرونا به پلتفرم‌های مجازی روی آورده‌اند تصریح کرد: «پیش از این نیز شبکه خانگی و شبکه‌های برخط فعال بوده‌اند اما دلیل اینکه مردم اکنون اقبال جدی به پلتفرم‌های مجازی نشان می‌دهند این است که نه می‌توانند از خانه خارج شوند و نه می‌توانند به مسافرت بروند پس برای گذراندن اوقات فراغتشان به دنبال یک راه حل می‌گردند. با این حال سینما همیشه مخاطب خود را داشته است گرچه استقبال مردم جدی نبوده و نیست اما همین درآمد کم چراغ این صنعت را روشن نگه داشته بود. امیدواریم با ساخت آثار خوب و قوی مردم با کمی حمایت رسانه‌ای باز به عنوان یکی از تفریحات زندگیشان سینما را دنبال کنند.»

وی با اشاره به اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا چه اقداماتی برای تجهیز سالن‌های سینما انجام شده بود گفت: «آخرین فعالیت ما توسعه مجموعه پردیس سینمایی ملت بود که از چهار سالن به چهارده سالن ارتقا پیدا کرد و ظرفیت صندلی هایش چند برابر شد همچنین تاسیس فودکورت و سالن‌های تئاتر و موسیقی نیز از دیگر فعالیت‌های شهرداری برای تجهیز این سینما بود که متاسفانه بدو راه‌اندازی با ویروس کرونا رو به رو شدیم.»

میرزاخانی می‌گوید کل درآمدهای صنف‌های مختلف پایین آمده و بودجه‌ها فشرده و جمع و جور شده است. پردیس آزادی و راگا پیش از کرونا اورهال شده‌اند اما هنوز فرصت استفاده از تجهیزات جدید پیش نیامده است اما با راه افتادن سینما و گشتن چرخ سینما باز هم فعالیت‌های فرهنگی شهرداری شروع‌ خواهد شد.

تاسیس چند سالن روباز برای اکران فیلم در ایام کرونا

وی معتقد است که چند سالن روباز در پایتخت طراحی شده که انتظار می‌رود در ایام کرونا و حتی بعد از آن برای اکران فیلم یا اجرای تئاتر از آنها بهره‌برداری شود.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر در ادامه با اشاره به فروش سینمای ایران در سال 99 تصریح کرد: «بهتر است بگوییم چه میزان فروش نداشتیم، سینماها در مجموع سه ماه هم باز نبودند و این اعداد واقعا ناچیز هستند و بهتر است اصلا نگویم. شرایط واقعا اسفناک است درصورتی که حتی نتوانستیم به اندازه پرداخت هزینه آب و برق و گار هم فروش داشته باشیم.»

تکلیف پردیس باغ کتاب چه شد؟

وی همچنین در پایان سخنانش با اشاره به مدت زمانی که از قرارداد باغ کتاب مانده است گفت: «پردیس باغ کتاب از اول بهمن ماه سال 99 قراردادش به اتمام رسید و طی جلساتی که برگزار شد به زودی بهره برداری از آن به شهرداری بازگردانده می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار