معاون وزیر صنعت:

ضرورت افزایش سهم ایران در بازار یک هزار و ۶۰۰ میلیاردی کشورهای همسایه

تهران (پانا) - معاون وزیر صنعت گفت بازار یک هزار و ۶۰۰ میلیاردی‌ ۱۵ کشور همسایه، بازار مناسبی برای صادرات ایران است و ایران توان تامین ۱۰۰ میلیارد دلار از نیاز این کشورها را دارد اما فقط حدود هفت درصد را به خود اختصاص داده براین اساس ضروری است این سهم با سرمایه‌گذاری مناسب افزایش یابد.

کد مطلب: ۱۱۷۳۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت افزایش سهم ایران در بازار یک هزار و ۶۰۰ میلیاردی کشورهای همسایه

به گزارش شاتا، حمید زادبوم بر ضرورت توسعه تجارت با کشورهای همسایه تاکید کرد و افزود: اکنون حدود ۲۵ میلیارد دلار از صادرات ۴۰ میلیارد دلاری کشور به ۱۵ کشور همسایه صورت می‌گیرد که هرچند این میزان بیش از ۶۰ درصد ارزش صادرات کشور را به خود اختصاص داده است اما فقط ۱/۵ درصد از واردات این کشورها و ۲۰ درصد ظرفیت و توانمندی صادراتی جمهوری اسلامی ایران به این کشورها را شامل می‌شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نقش تولید به ویژه تولید صادراتی را در کمرنگ کردن فشارهای ناشی از تحریم ها با اهمیت دانست و افزود: تولید صادراتی در تحقق اهداف توسعه‌ای کشور نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

زادبوم با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر انقلاب اسلامی گفت: از این نامگذاری ها اینگونه برداشت می شود که برنامه ریزی برای افزایش تولید، ماموریت اصلی دولت و بخش خصوصی بوده و تاکید بر تولید، بیانگر ضرورت برون رفت از مشکلات و تنگناها با استفاده از توانمندی‌های بالقوه و بالفعل داخلی است.

معاون وزیر صنعت درخصوص حمایت از تولید گفت: باید با بهره‌گیری از همه ابزارها در جهت افزایش کمی و کیفی تولید با هدف افزایش صادرات و توسعه آن، با تقویت متغیرهای مثبت اثرگذار بر تولید و به حداقل رساندن متغیرهای منفی به عنوان موانع فراروی آن، شاهد پررنگ شدن مولفه های مثبت و اثرگذار تولید باشیم.

وی حمایت از تولید را نیازمند ایجاد فرهنگ تولید صادراتی دانست و گفت: مهمترین کارکرد پشتیبانی، تولید برای صادرات و تفکیک تولید صادراتی از تولید برای مصرف داخلی است.

به گفته زادبوم، افزایش کیفیت تولید به عنوان شاخصی اثرگذار برای بهبود نام و نشان کالاهای ایرانی در داخل و خارج از کشور، مسئولیتی خطیر است که باید با برنامه ریزی لازم، امکانات مورد نیاز در این مسیر فراهم شوند.

وی تاکید کرد: هر قدر از این فرآیندها بیشتر حمایت شود، نیل به اهداف از پیش تعیین شده در برنامه‌های توسعه و نیز افق ۱۴۰۴ با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به نقش تولید در خنثی سازی تحریم ها گفت: در سال‌های اخیر به ویژه با شدت یافتن تحریم‌ها با هدف ایجاد اخلال در معیشت و رفاه مردم؛ این تولید بوده که با اثرگذاری بر اشتغال و درآمد مردم، نقش به‌سزایی در کمرنگ کردن فشارهای وارده به کشور و به فعلیت رساندن ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه داخلی داشته است.

زادبوم بر نقش تولید صادراتی در توسعه کشور تاکید کرد و گفت: نگاهی به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راه پیشرفت و توسعه کشور بیانگر اهمیت تولید به ویژه تولید صادراتی در جهت تحقق اهداف توسعه‌ای کشور بوده است؛ البته درونگرایی و برون‌زایی اقتصاد به عنوان فصل‌الخطاب این سیاست‌ها، بیانگر تکیه بر ظرفیت‌های تولید داخلی برای حضور در بازارهای هدف صادراتی و درنهایت، تحریک مجدد تولید و افزایش اشتغال است.

توانمندی ایران برای حضور در بازارهای بین المللی

رئیس کل سازمان توسعه تجارت یادآور شد: اهمیت پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید زمانی مشخص‌تر می شود که وضعیت استراتژیک ایران در جنوب غرب آسیا و منطقه خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفته و تمایزات منحصر به فرد با سایر کشورها استخراج شود. شاید کمتر کشوری در دنیا با ۱۵ کشور مرز آبی یا خشکی مشترک و توانمندی رفع نیازهای وارداتی کشورهای همسایه را داشته باشد.

به گفته زادبوم، افزایش کیفیت تولید به عنوان شاخصی اثرگذار برای بهبود نام و نشان کالاهای ایرانی در داخل و خارج از کشور، مسئولیتی خطیر است که باید با برنامه ریزی لازم، امکانات مورد نیاز در این مسیر فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار