دوومیدانی در سالی که گذشت؛

از کاهش محسوس دوومیدانی‌کاران المپیکی تا خارپاشنه و مدلینگ؛ دوومیدانی به ساحل آرامش رسید؟

تهران (پانا) - دوومیدانی از بین رشته‌های المپیکی که اتفاقا بیش‌ترین سهم مدال در آوردگاه توکیو را به خود اختصاص می‌دهد در سالی که گذشت آبستن اتفاقات مختلف بود.

کد مطلب: ۱۱۷۳۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد
از کاهش محسوس دوومیدانی‌کاران المپیکی تا خارپاشنه و مدلینگ؛ دوومیدانی به ساحل آرامش رسید؟

ورزش ایران و جهان در سالی که گذشت با ویروس عجیب و غریب کرونا دست و پنجه نرم کردند و همین موضوع سبب شد IOC و ستاد برگزاری بازی‌ها یک سال المپیک را به تعویق بیندازند. تعویق یک ساله المپیک اگرچه شوک بزرگی به ورزش دنیا وارد کرد اما از جهاتی به سود برخی رشته‌های ورزشی در داخل ایران شد. یکی از این رشته‌ها، دوومیدانی بود که تا مدت‌ها با سرپرست اداره می‌شد.

دقیقا در اسفندماه ۹۸ با وجود مخالفت‌های برخی هیئت‌های استانی انتخابات این فدراسیون با اصرار وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. مجید کیهانی رئیس سابق فدراسیون دوومیدانی هم در این انتخابات حاضر بود، اما در نهایت مجمع انتخابلت با حواشی عجیب و غریبی که داشت برگزار و افشین داوری به‌عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد. البته این پایان ماجرا نبود چرا که بلافاصله پس از گذشت چند روز از انتخاب داوری به‌عنوان رئیس فدراسیون، وزارت ورزش و جوانان این انتخابات را ابطال اعلام کرد و ریاست داوری هم در فدراسیون دوومیدانی ملغی شد. از آن زمان به بعد هم برای فدراسیون دوومیدانی سرپرست تعیین شد و ممبینی به‌عنوان سرپرست فدراسیون دوومیدانی انتخاب شد.

از المپیک ریو تا توکیو
قبل از اینکه مسابقات المپیک توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال به تعویق بیفتد، دوومیدانی ایران صاحب دو سهمیه المپیک شد، احسان خدادی در پرتاب دیسک و حسن تفتیان در دوی سرعت توانستند جواز حضور در المپیک را از آن خود کنند. اگر به وضعیت دوومیدانی از المپیک ریو تا توکیو نگاه اجمالی داشته باشیم به خوبی افت دوومیدانی را در این چند سال اخیر شاهد هستیم، در زمان المپیک ریو ۱۰ دوومیدانی‌کار ایران موفق به کسب سهمیه شدند، هر چند که شانس کمی برای کسب مدال داشتند اما به هر حال توانستند به المپیک راه پیدا کنند. چهار سال بعد و در زمان المپیک توکیو این تعداد به دو سهمیه رسید و همین موضوع دلیل قابل قبولی برای افت دوومیدانی در این سال‌های اخیر بود.

پایان سرپرستی،آرامش در دوومیدانی‌
دوومیدانی یکی از رشته‌های پرحاشیه ورزش ایران است، این رشته المپیکی کشورمان که اتفاقا در ادوار المپیک بیشترین سهم مدال را به خود اختصاص داده است، از اواخر اسفندماه ۹۸ تا مهرماه ۹۹ باسرپرست اداره شد. البته دوران سرپرستی مبینی در این فدراسیون با اتفاقات خوب همراه شد و کمی فضای دوومیدانی آرام‌تر از گذشته شده بود، اما به هر حال دوران گذرا است و باید هر چه سریعتر وضعیت ریاست این فدراسیون تعیین تکلیف می‌شد، اما شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌ها سبب شد که مجمع این فدراسیون در مهرماه امسال برگزار شود.

رد صلاحیت نامزد پرحاشیه/ مردی از جنس دوومیدانی رئیس شد

فدراسیون دوومیدانی در دوران ریاست مجید کیهانی با حواشی بسیار زیادی روبه‌رو شد و بدون شک باید گفت در دوران او وضعیت دوومیدانی با مشکلات بیشتری روبه‌رو شد و این را می‌توانستیم از صحبت‌های اهالی دوومیدانی به‌خوبی دریافت. کیهانی که دوباره سودای ریاست در انتخابات را داشت، این بار نتوانست تایید صلاحیت بگیرد و از حضور در انتخابات منع شد. در نهایت در ۲۰ مهرماه سال گذشته هاشم صیامی مردی از جنس دوومیدانی که پیش از آن در دوران کیهانی دبیری فدراسیون را برعهده داشت، روی کار آمد و هدایت این فدراسیون را برعهده گرفت.حضور فردی از خانواده دوومیدانی مورد استقبال اهالی دوومیدانی قرار گرفت البته که نگرانی‌هایی مبنی بر ارتباط او با رئیس سابق فدراسیون دوومیدانی هم وجود داشت اما جدیت صیامی در کارش و پیگیری‌های امور اسن ذهنیت را از بین برد و حالا مسئولان فدراسبون دوومیدانی در شرایط آرام اما با جدیت پیگیر امور هستند.

شانس کسب سهمیه المپیک توکیو افزایش پیدا می‌کند؟

همانطور که پیش از این هم گفته شد، دوومیدانی ایران تاکنون دو سهمیه برای حضور در آوردگاه توکیو کسب کرده است اما این احتمال وجود دارد یک تا دو سهمیه دیگر نصیب دوومیدانی ایران در المپیک توکیو شود. مهدی پیرجهان در دوی ۴۰۰ متر با مانع تاکنون براساس رنکینگ سهمیه را به دست آورده است، اما باتوجه به برگزاری مسابقات مختلف احتمالا رنکینگ این ماده به روز رسانی می‌شود و شاید در چنین وضعیتی ورزشکار دیگر شرایط بهتری از پیرجهان داشته باشد و سهمیه المپیک از دست برود. البته پیرجهان یکی از ورزشکاران باانگیزه و پرتلاش دوومیدانی ایران است و از نظر رکوردی هم به کسب سهمیه نزدیک است و باید در آینده چه اتفاقی برای این ملی‌پوش دوومیدانی رقم می‌خورد.

سجاد هاشمی دیگر دوومیدانی‌کار کشورمان هم به سهمیه المپیک توکیو نزدیک است،او چندی پیش در مسابقات داخل سالن ترکیه توانست رکورد ۲۱.۲۱ ثانیه را ثبت کرد، رکوردی که از زمان آن ۱۷ سال می‌گذشت و این بار هاشمی توانست این رکوردشکنی را انجام دهد. ورودی المپیک در ۲۰۰ متر زمان ۲۰.۲۴ ثانیه است و می‌توان امیدوار بود که هاشمی در رقابت‌های معتبر پیش‌رو بتواند سهمیه المپیک را از

آن خود کند.

دیگر ورزشکار دوومیدانی‌کار کشورمان که شانس المپیکی شدن دارد فرزانه فصیحی بانوی دوومیدانی‌کار کشورمان است، او در اواخر اسفندماه سال ۹۹ اردوی آماده‌سازی خود را در صربستان آغاز کرد و در چندین مسابقه داخل سالن هم شرکت کرد، فصیحی در جریان رقابت‌های باشگاه‌های کشور زمان ۱۱.۶۸ ثانیه را ثبت کرد. البته ورودی المپیک ۱۱.۱۵ ثانیه است و باید دید فصیحی توان رسیدن به این رکورد و جواز رسیدن به المپیک توکیو را دارد یا خیر.

از خارپاشنه تا مدلینگ شدن المپیکی‌ها

اگرچه حدادی و تفتیان خیلی زود به سهمیه المپیک رسیدند، اما حواشی در این مدت از آن‌ها دور نبود، در شهریورماه سال گذشته بحث خارپاشنه احسان حدادی به یک چالش جدی تبدیل شد، حدادی به همراه مبینی به دیدار صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک رفته بود و در آن جلسه درخواست کرده بود که برای درمان خارپاشنه پایش به آلمان سفر کند و این جراحی در کشور آلمان انجام شود، در ابتدا صالحی امیری این مپضوع را می‌پذرد، اما اعضای هیئت‌اجرایی با این موضوع سخت مخالفت می‌کنند و معتقدند این جراحی بسیار ساده است و حدادی در داخل ایران زیر تیغ جراحی برود. پس از این حرف و حدیث‌ها بلافاصله حدادی هم واکنش نشان داد و گفت پزشکان برای عمل جراحی او تضمین بدهند! در نهایت تا مد‌ت‌ها بحث حضور حدادی در آلمان و جراحی او سوژه رسانه‌ها بود تا اینکه بالاخره با حمایت مالی از سوی فدراسیون پزشکی- ورزشی، کمیته ملی المپیک و فدراسیون دوومیدانی حدادی راهی آلمان شد، اما نکته قابل توجه اینکه حضور او در آلمان دو ماه شد! با توجه به شرایط ارزی و هزینه‌های سرسام‌آور قطعا این مدت زمان حضور در کشور آلمان نیاز به هزینه‌های زیادی داشت که از سوی متولیان ورزش تامین شد!

حدادی پس از پایان دوره نقاهت به ایران برگشت و پس از مدت زمان کوتاهی راهی امریکا شد تا زیر نظر سرمربی خود تمرینات را پیگیری کند، نکته جالب توجه اینکه حدادی قبل از رفتن به آمریکا گفت تمایلی به حضور در امریکا ندارد! به هر حال هم‌اکنون احسان حدادی ورزشکار المپیکی کشورمان همچنان در آمریکا حضور دارد.

پس از حدادی نوبت به تفتیان رسید، او هم در این چند سال اخیر حواشی زیادی داشت، تفتیان به تازگی در مسابقات داخل ایران رکورد قابل توجهی ثبت کرد. او قرار است اواخر فروردین‌ماه دوباره به فرانسه برود و زیر نظر او تمرینات را پیگیری کند. تفتیان به تازگی وارد صنعت مدلینگ شد و این موضوع به شدت از سوی جامعه دوومیدانی مورد انتقاد قرار گرفت، چرا که آن‌ها معتقدند در سال منتهی به المپیک ورزشکار تنها توجه‌اش باید به تمریناتش باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار