سال ۱۴۰۰ پایان قرن نیست!

اصفهان (پانا) _در اکثر از برنامه‌های صدا و سیما و حتی بعضی اعلام برگزاری همایش‌ها برای سال آینده و همچنین شبکه های اجتماعی، سال ۱۴۰۰ را آغازگر قرن پانزدهم خورشیدی می‌دانند و این در حالی است که به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، طبق محاسبات، آغاز قرن پانزدهم از سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۷۲۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد
سال ۱۴۰۰ پایان قرن نیست!

عباس صمدانی پژوهشگر در گفتگو با پانا گفت: محققان معتقدند که تقویم جلالی دقیق ترین گاهشمار جهان است؛لذا در تقویم اروپایی در هر ۲۵۰۰ سال یک روز خطا دارد،اما این میزان خطا در گاهشمار جلالی در هر ۱۰ هزار سال یک ثانیه است.

در تقویم رسمی فعلی ایران،گاهشماری خورشیدی مبتنی بر تقویم جلالی است که منسوب به سلطان جلال الدین ملک شاه سلجوقی است.

مبدأ این گاهشمار همانند گاهشماری هجری قمری،آغاز هجرت پیامبر است.

تا پیش از پیدایش تقویم جلالی،سال به ۱۲ ماه و ۳۰ روز و قاعدتاً یک سال برابر با ۳۶۰ بود و ۵ روز باقی مانده هم در اکثر مواقع به اسفند ماه افزوده می شد.

وی اشاره کرد،سال ها و مناسبت ها سپری می‌شود و شاید اکثر مردم از نحوه محاسباتی در این زمینه،بی اطلاع باشند.

این پژوهشگر به ۵ رکن اصلی برای ثبت وقایع تاریخی اشاره کرد،یعنی "روز هفته"، "روز ماه"، "نام ماه"، "عدد سال" و "نوع گاهشماری" معمولا ثبت می‌شود و در این بین؛ دهه، سَده (صَده) و‌ یا قرن نیز از جمله مفاهیمی هستند که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در تاریخ نگاری و بیان دقت آن نقش ویژه‌ای دارند.

صمدانی با تاکید بر اینکه شمارش سال‌ها با در نظر گرفتن سده‌ها نه فقط یک پدیده داخلی، بلکه واقعیتی جهانی است، افزود:اولین سال هر تقویم، سال یکم آن است. نخستین قرن هجری شمسی از اول فروردین سال یکم شروع و در ۲۹ اسفند سال ۱۰۰ پایان می‌پذیرد بنابراین شروع قرن دوم هجری شمسی، از سال ۱۰۱ شروع می‌شود.

وی تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ پایان قرن ۱۴ هجری محسوب نمیشود.

لذا قرن ۱۴ هجری از سال ۱۳۰۱ شده و روز ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.

به گفته او پایان سال ۱۴۰۰ پایان قرن چهاردهم در تقویم هجری شمسی است و روز اول قرن پانزدهمِ هجری شمسی، دوشنبه اول فروردین ۱۴۰۱ خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه،سال با صفر شروع نمیشود ادامه داد:با توجه به این موضوع که گاهشماری فعلی ما بر اساس سال اول هجرت پیامبر اکرم اسلام است و چرخ زمین به دور خورشید پایه گذاری شده است،این تقویم به نام هجری_خورشیدی معروف است و بر این اساس سال اول این گاهشماری،سال ۱ هجری بوده است و با توجه به این روند،گاهشماری با سال صفر آغاز نمی‌شود،لذا برای ثبت وقایع تاریخی و طبق قاعده،گاهشماری از سال ۱ بنیان نهاده شده است.

صمدانی گفت،لحظه تحویل سال ۱۴۰۰، ساعت ۱۳ و ۷ دقیقه و ۲۸ ثانیه روز شنبه، ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ هجری شمسی است؛ بنابراین سال ۱۳۹۹ سال کبیسه است یعنی اسفند در آن ۳۰ روزه است و روز یکشنبه اول فروردین سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار