در گفت و گو با یک روان شناس؛

چگونه از آسیب‌های روحی کرونا در امان باشیم

بیرجند(پانا) - با وجود شیوع بیماری کرونا در کشور، باید برای در امان ماندن افراد از آسیب های روانی و جسمی در خانواده و اجتماع برنامه‌های مناسبی  را به کار گرفت، چرا که حالا کرونا زندگی مردم را در دست خود گرفته است.

کد مطلب: ۱۱۷۲۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
چگونه از آسیب‌های روحی  کرونا در امان باشیم

کرونا یک سال است زندگی مردم را در دنیا دستخوش تغییرات متعددی کرده و آسیب های جدی بر پیکره جوامع وارد کرده است. زن و مرد، پیر و جوان و کودک، از آسیب های کرونا لطمه دیده‌اند، اما باید با فراگرفتن آموزش‌های مناسب برای مدیریت رفتار، آسیب ها را کنترل کرد تا عواقب بدی برای فرد و جامعه نداشته باشند.
دانش آموزان نیز یکی از گروه هایی هستند که با مجازی شدن آموزش ها، آسیب های اجتماعی و آموزشی دیده اند که این آسیب ها در کوتاه مدت و بلند مدت پیامد های خود را نمایان خواهد کرد.
مریم نصری، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند در خراسان جنوبی، در گفت و گو با پانا با اشاره به لزوم مدیریت بحران در ایام کرونا عنوان کرد: «آموزش مدیریت استرس در شرایط کنونی به اقشار مختلف کمک می کند تا سختی ها را تحمل کنند و با پذیرش شرایط، راهکارهای مناسب را به کار گیرند.»
او در خصوص همدلی و درک متقابل افراد در خانه گفت: «این درک باعث می شود تا روابط بین افراد استحکام خود را حفظ کند و شرایط جدید، توانایی تزلزل ارتباطات را نداشته باشد.»
نصری در ادامه بیان کرد: «تعطیل شدن آموزش حضوری در مدارس و مجازی شدن آن، باعث شده تا روابط رو در روی افراد با یکدیگر و ارتباط همکلاسی ها با هم کاسته شود که خود آسیب روحی ایجاد می کند. همچنین وظیفه تربیتی معلم نیز که باید پرورش دانش آموزان خود را بر عهده داشته باشد، کمرنگ شود.»
او در خصوص عادت کردن افراد به شرایط جدید گفت: اگر خوگیری و عادت کردن به شرایط، همراه با عادی انگاری باشد، باعث استحکام ریشه آسیب ها می شود که در نهایت عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت.
این کارشناس روانشناسی با اشاره به اینکه در کرونا نیز پدیده خوگیری برای مردم ایجاد شده است، گفت: «حساسیت به رعایت موارد بهداشتی و وارسی شرایط روحی و عاطفی افراد مختلف در خانواده، می تواند جلوی بسیاری از خطرات را در حوزه جسم و روح بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار