در گفت‌وگو با پانا:

محسن شریفیان: وقتی بستر نمایش ساز ایرانی نیست از جوانان انتظاری نداریم

لزوماً جشنواره «نی‌انبان» نباید در خواستگاهش برگزار شود/ جوانان باید ساز را ببینند تا به آن علاقه‌مند شوند

تهران (پانا) - «محسن شریفیان» از نوازندگان و آهنگسازان شناخته‌شده موسیقی نواحی ایران با اشاره به اینکه سالهاست در دنیا جشنواره‌های بین‌المللی برای زنده نگه‌داشتن ساز «نی‌انبان» برگزار می‌شود از برگزاری موفق نخستین جشنواره بین‌المللی ساز نی‌انبان در ایران خبر داد. شریفیان معتقد است استقبال جوانان از سازهای ایرانی بیشتر شده است اما باید بستر مناسب معرفی این ساز هم در رسانه ملی فراهم باشد.

کد مطلب: ۱۱۷۱۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
محسن شریفیان: وقتی بستر نمایش ساز ایرانی نیست از جوانان انتظاری نداریم

ساز «نی‌انبان» از جذابیت‌های گردشگری قابل‌توجهی برخوردار است. «نی‌انبان»، ساز بادی کهنی است که از سال ۱۳۹۴ در استان‌های بوشهر، خوزستان، کرمان و هرمزگان به‌عنوان میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تلاش برای رسیدن به فهرست میراث جهانی یونسکو ادامه دارد. در همین رابطه مدتی قبل به همت منطقه آزاد کیش برای اولین بار در ایران جشنواره بین‌المللی نی‌انبان برگزار شد. ازآنجایی‌که این ساز یک نوع ساز جهانی محسوب می‌شود برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند فرصتی برای جذب گردشگر در ایران باشد.
«نی‌انبان» ایرانی در مرحله ثبت جهانی است
محسن شریفیان از نوازندگان و آهنگسازان شناخته‌شده موسیقی نواحی ایران درباره روند ثبت جهانی این ساز عنوان کرد: «من زمانی که ساز نی‌انبان را ثبت ملی کردم برای ثبت جهانی آن‌هم اقدام کردم و اطلاعاتی که مربوط به یونسکو بود و میراث فرهنگی از من خواستند به آن‌ها دادم بقیه پیگیری‌ها با همان سازمان است تا ثبت جهانی هم بشود.»
شریفیان درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی «نی‌انبان» در شرایط کرونا گفت: «تصمیم مناطق آزاد این بود که به مناسبت روز جهانی نی‌انبان این اتفاق در کیش رخ دهد و من هم بخشی از این مجموعه بودم و باکمال میل استقبال کردم. البته در شرایطی که یکسالی هست کرونا در جهان همه‌گیر شده است و طبیعی است که همه ما باید رعایت کنیم اما از طرف دیگر قرار نیست تا آخر عمر بنشینیم و از این داستان فرار کنیم. از این لحظه به بعد کرونا برای برخی از مشاغل بهانه‌ای می‌شود برای کار نکردن و بهانه‌ای برای تعطیل کردن. من نگاهم از روز اول چنین نبود. من در همین مدت کرونا یک کتاب منتشر کردم و یک آلبوم منتشر کردم و موضوع کرونا باعث نشد کاری نکنم.»
جشنواره‌ای برای تغییر حال روحی مردم
شریفیان با اشاره به استقبال خارجی‌ها از این جشنواره گفت: «دوستان خارجی که به این جشنواره بین‌المللی دعوت‌شده بودند باکمال میل پذیرفتند. هدف ما ایجاد نشاط برای مردم است. مردم در این شرایط کرونا و پیش‌ازاین به دلایل اقتصادی و هزار دلیل دیگر با مسئله افسردگی درگیر هستند. من به سهم خودم باید تلاش می‌کردم تا این مردم را شاد کنم.»
وی افزود: «دوستان در این مسیر جهادگونه آمدند تا مردم را شاد کنند. همه اجراها در فضای باز بود و مردم با رعایت فاصله برنامه را می‌دیدند و آمدن به این فستیوال هم اجباری نبود. هر فردی می‌توانست با چندین متر فاصله بنشیند و موسیقی را گوش دهد. همراهی و استقبال مردم فوق‌العاده بود.»
لزوماً جشنواره «نی‌انبان» نباید در خواستگاهش برگزار شود
این نوازنده ساز «نی‌انبان» درباره برگزاری این نوع جشنواره در شهرهای مختلف کشور ایران اظهار کرد: «این جشنواره نه‌فقط در کیش که در شهرهای دیگر هم خوب است برگزار شود. ممکن است قرار این باشد که این جشنواره در خواستگاهش برگزار شود، مانند بوشهر، خوزستان، کرمان و هرمزگان که نی‌انبان در آن‌ها ثبت ملی شده است اما در کنار این موضوع خوب است همین اجراها را ببریم مثلاً شمال کشور برگزار کنیم تا مردم آن خطه هم با این نوع موسیقی آشنا شوند. من معتقد نیستم یک جشنواره همیشه و ثابت یکجا برگزار شود و البته بد نیست اما می‌توان به‌صورت چرخشی برگزار کرد تا همه با آن آشنا شوند.»
جوانان باید ساز را ببینند تا علاقه‌مند شوند
محسن شریفیان درباره وضعیت استقبال جوانان از سازهای ایرانی عنوان کرد: «استقبال از سازهای ایرانی و محلی نسبت به قبل بیشتر شده و جوان‌ها بیشتر از قبل قدر داشته بومی و ملی‌شان را می‌دانند البته این نظر من است اما باید بیشتر از این شود و باید به سازوکار هم توجه کرد. باید ببینیم چه چیزی هست که جوانان را علاقه‌مند می‌کند چون این‌ها سینه‌به‌سینه می‌بینند و علاقه‌مند می‌شوند. آیا برنامه خاصی برای معرفی سازها وجود دارد مثلاً در رسانه ملی سالهاست اتفاقی نمی‌افتد و نباید انتظار بیشتر از این هم داشته باشیم.»
شریفیان با اشاره به اینکه نی‌انبان ساز جهانی است، افزود: «ما نمونه‌های مختلف نی‌انبان را در سراسر دنیاداریم با عناوین مختلف و گاها بسیار شبیه به همدیگر و درواقع روز جهانی «نی‌انبان» بهانه‌ای است تا باهم گفتگو داشته باشند. نی‌انبان ازجمله سازهای قدیمی دنیاست که بسیاری از کشورها مانند یونان، مجارستان، آلمان، اتریش و الجزایر و جاهای مختلف دارند.»
حمایت بخش خصوصی برای احیای ساز نی‌انبان
وی افزود: «این نوع جشنواره‌ها بهانه‌ای است که آدم‌ها دورهم جمع شوند و ساز بزنند. این موضوع در خارج از کشور سالیان سال است در حال رخ دادن است. این اولین جشنواره بین‌المللی در دنیا نیست بلکه در ایران برای اولین بار است اتفاق می‌افتد.»
وی با اشاره به اهمیت دادن بخش خصوصی برای برگزاری بین‌المللی این جشنواره گفت: «در این اوضاع‌واحوال که بخش خصوصی به دنبال موسیقی پاپ هستند و البته به لحاظ بیزینسی درست هم هست آقای دکتر محسن صادقی نامی از بخش خصوصی همت می‌کند تا یک ساز ایرانی و محلی را زنده نگه دارد و این بسیار ارزشمند است. باید این تلاش بخش خصوصی دیده شود که برای این نوع موسیقی مهرورزی کرده است. من از منطقه آزاد کیش و زحمات آقای «فؤاد توحیدی» که دبیری جشنواره را داشتند، سپاسگزارم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار