جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت در گفت‌وگو با پانا:

یک میلیون دستگاه تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند تامین شده است

تهران (پانا) - معاون و جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت با اشاره به توزیع تعداد 3 تا 5 میلیون تبلت برای دانش‌آموزان فاقد دستگاه هوشمند در کشور، از تامین حدود یک میلیون دستگاه تاکنون خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۷۱۷۸۵
لینک کوتاه کپی شد
یک میلیون دستگاه تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند تامین شده است

بیش از یک سال پیش، وقتی ویروسی جهانگیر به اسم کووید 19 دنیا و اموراتش را به دست‌انداز انداخت، آدم‌ها در محیط‌های کاری، فضاهای آموزشی، محافل دوستانه و همه موقعیت‌های دیگر به تکاپو افتادند تا راهی برای ادامه دادن پیدا کنند و این ادامه دادن‌ها میسر نبود جز با بیشتر و بیشتر شدن فاصله‌ها و شیوه‌ها و ابزارهای بسیاری تا این فاصله‌های حقیقی و دنیای مجازی برداشته شود. چنین بود که ارتباطات دیجیتال نقشی پررنگ تر از همیشه در روابط آدم‌ها بر عهده گرفت و دنیای پهناور وب بستر تحقق این ارتباطات شد.

دنیای آموزش و پرورش که بیش از حوزه‌های دیگر تحت تاثیر این جهانگیر مزاحم قرار گرفته بود کار خود را در این بستر دیجیتال پی گرفت و در مدت زمانی کوتاه درس‌ها و کلاس‌ها به صورت غیرحضوری تشکیل شد تا مرکب تعلیم و تربیت از حرکت جانماند و یاددهی و یادگیری تداوم یابد. اما آنچه کار را دشوار می‌کرد عدم دسترسی همه اعضای خانواده 15 میلیون نفری آموزش و پرورش به ابزارها و امکانات ارتباط دیجیتال بود.

سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و نماینده وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت، در گفت‌وگو با پانا درباره اقداماتی که از آغاز تا امروز در زمینه تامین تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند سراسر کشور در همکاری با سایر نهادها و سازمان‌ها انجام شده است اظهار کرد: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی یک فضای آموزشی است که ما در حد توان سعی کردیم این فضا را مناسب سازی کنیم. بخش دوم مسئولیت ما مناسب سازی تجهیزات است و سوم منابع مالی، چهارم منابع انسانی و بخش پنجم فرآیند کار است. ما باید این پنج نقطه را برای ادامه کار هدف‌گذاری کنیم. بعد از هدف‌گذاری‌ها باید برنامه‌هایی برای تحقق اهداف تولید کنیم و بر اساس آن برنامه‌ها پیش برویم.»

وی در مورد تلاش‌های سازمان در طرح هدایت باهدف تامین تبلت مورد نیاز دانش‌آموزان نیازمند سراسر کشور و نقش آفرینی استان‌ها در این پروژه گفت: «استانی که بیشترین تلاش را در حوزه تامین تبلت داشته استان خوزستان بوده است که تا امروز بیش از ۶۰ درصد تبلت‌های مورد نیاز استان خود را تامین کرده است.»

حسینی درباره همکاری نهادها و سازمان‌های کشور با آموزش و پرورش در تامین تبلت گفت: «این پروژه کار بسیار عظیمی است. ما برای تامین تبلت مورد نیاز برای همه دانش‌آموزان چیزی حدود ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، تا بتوانیم حدود 5 میلیون تبلت را تهیه کنیم. برای این کار نه ردیف اعتباری وجود دارد و نه سازمان مشخص برای این کار مامور شده است. درحالی که ما در اموری مثل مدرسه سازی ردیف اعتباری مشخصی داریم که بخشی از آن را دولت تأمین می‌کند و بخشی از آن به همت خیرین تامین می‌شود. افراد بسیاری نیز در این بخش فعالیت می‌کنند.»

نخستین قدم شناسایی دانش‌آموزانی بود که به هیچ دستگاه هوشمندی دسترسی ندارند

جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت با اشاره به آغاز این ماموریت در پی بحران کرونا گفت: «وزیر آموزش و پرورش که درباره این موضوع احساس تعهد می‌کند از من خواست که این مسئولیت را به عهده بگیرم. ما از دو ماه پیش شروع کردیم و برای این کار طرحی نوشتیم و آن را به تصویب رساندیم. بخش‌های این طرح قدم به قدم به اجرا درآمد. در بخش نخست باید همه دانش‌آموزانی که به گوشی و دستگاه دیجیتال برای آموزش مجازی دسترسی ندارند به طور کامل شناسایی شوند. همچنین مشخص شود که این افراد در کدام مدرسه در چه شهر و در چه منطقه ای تحصیل می‌کنند.»

وی ادامه داد: «ما برای این کار سامانه ای را به نام سامانه هدایت طراحی و افتتاح کردیم که این سامانه هر روز بروز رسانی می‌شود. در این سامانه به تفکیک منطقه، شهرستان و استان مشخص کرده‌ایم این ۳ میلیون دانش‌آموز که به دستگاه دیجیتال دسترسی ندارند دقیقاً چه افرادی هستند. در ادامه هر تعداد تبلت که توانستیم تهیه کنیم و به این افراد منتقل کنیم از این آمار کسر می‌شوند. این اطلاعات از طریق مدارس همچنین از طریق شبکه شاد و نیز اپراتور همراه اول احصا و بارگذاری می‌شوند.»

ردیفی بالغ بر یک میلیارد تومان برای تامین تبلت تقاضا کردیم

حسینی درباره محور دوم برنامه‌ریزی یعنی بسیج همه امکانات جامعه برای تحقق این هدف اظهار کرد: «تلاش‌های بسیاری در این خصوص انجام شد؛ از جمله در بودجه سال ۱۴۰۰ که کلیات آن به تصویب رسید، ردیفی بالغ بر یک میلیارد تومان برای این منظور تقاضا کردیم. در گام نخست کلیات آن رد شد، ولی در کمیسیون تلفیق به تایید رسید. البته هنوز کاملا رد نشده است و ما برای رسیدن به این اعتبار امیدوار هستیم.»

وی در ادامه با اشاره به سازمان‌ها و نهادهایی که در زمینه تعیین تامین تبلت با این پروژه همکاری کرده‌اند از مرکز آمار ایران نام برد و گفت: «با توجه به اینکه مرکز آمار ایران از این ببعد سرشماری نفوس و مسکن را به صورت شخصی و با حضور آمارگیر انجام نمی‌دهد و اقدامات آن به صورت سامانه ای ثبت می‌شود، تعداد 15 هزار تبلت بسیار مناسبی که در اختیار داشت را به ما منتقل کرد و ما آنها را در سطح استان‌ها توزیع کردیم.»

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «همچنین وزارت دفاع و پشتیبانی 2 هزار تبلت را تقبل کرد و صندوق ذخیره فرهنگیان نیز با همکاری شرکت صنایع آموزشی مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داد. همچنین تا مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان را تقبل کرد و قرار شد شرکت صنایع آموزشی یا برای واردات آن اقدام یا خط تولید آن را در داخل راه اندازی کند.»

وی درباره مشارکت کمیته امداد امام در تامین تبلت دانش‌آموزان نیازمند گفت: « کمیته امداد حضرت امام ۵۰ هزار تبلت را تقبل کرده بود که تا امروز 30 هزار تبلت را تحویل داده است. همچنین تا ۵۰۰ هزار تبلت را در برنامه قرار داده و تعهد کرده است.»

حسینی در ادامه به دیگر نهادهای مشارکت کننده در امر تامین تبلت دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت شورای هماهنگی بانک‌ها علاوه بر این که 2 هزار تبلت را تعهد کرده، وامی برای این منظور با بهره کمتر از ۴ درصد برای افراد متقاضی در نظر گرفته است. همچنین پویشی به نام «نذر هوشمند» از طرف بسیج راه‌اندازی شده که توانسته است مبلغ لازم برای ۳۶ هزار و ۵۱۰ دستگاه را تا امروز جمع آوری کند.

معاون وزیر اضافه کرد همچنین با اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان مذاکراتی داشتیم. باتوجه به اینکه 13 هزار اتحادیه انجمن اسلامی در کل کشور داریم، قرار شد هر انجمن اسلامی حداقل 3 تبلت را تامین کند که ۳۹ هزار تبلت خواهد شد. سازمان نظام رایانه‌ای تهران نیز ۲۰ هزار دستگاه را تعهد کرده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با اشاره به همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با آموزش و پرورش در اجرای طرح باندلینگ گفت: «برای این منظور با چند شرکت و اپراتور صحبت خواهد شد که آنها حدود ۲ میلیون تبلت را وارد کشور کنند. البته این طرح هنوز در مرحله طرح و به اجرا در نیامده است.»

وی افزود: «موسسه خیریه «بوتراب» تعداد 2 هزار دستگاه تبلت را تعهد کرده است. مدیرعامل موسسه رشد دانش ۳ هزار دستگاه را تعهد کرده همچنین انجمن نیکوکاری رعد ۵۵ میلیارد تومان را برای این منظور تخصیص داده است. انجمن اولیا و مربیان نیز 3 هزار دستگاه را تعهد کرده است.»

۳ تا ۵ میلیون دستگاه تبلت در کشور نیاز داریم

حسینی با اشاره به این مطلب که تعداد دستگاه‌های هوشمند مورد نیاز در سراسر کشور از ۳ تا ۵ میلیون دستگاه است گفت: «تا امروز ۱۷۰ هزار دستگاه تحویل دانش‌آموزان شده است که همه این تبلت‌ها به تفکیک استان‌ها مشخص شده اند. همچنین اعتبار حدود یک میلیون دستگاه تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند تامین شده است. در بین استان‌ها نیز بیشترین تبلت تامین شده ۳۲ هزار دستگاه تبلت بوده که به دانش‌آموزان خوزستانی اهدا شده است.»

مشکلات تامین چند میلیون تبلت

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این مطلب که مسئولیت تامین تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند کاری بسیار دشوار است اظهار کرد: «همانطور که اشاره شد، ما ابتدا باید آمار همه دانش‌آموزان فاقد دستگاه هوشمند را به دست آوریم و در مرحله بعدی منابع عمومی کل کشور را در این راه بسیج کنیم. حال اگر منابع مالی لازم برای تهیه این دستگاه‌های هوشمند تامین شود، مشکل بعدی این است که دستگاه‌های مورد نیاز برای این تعداد دانش‌آموز در بازار موجود نیست. اگر بخواهیم این دستگاه‌ها را از خارج از کشور وارد کنیم موضوعاتی مثل واردات از گمرکات مطرح می‌شود که باید هماهنگی‌های لازم را در این بخش انجام دهیم.»

وی افزود: «موسسه خیریه گیتی‌نژاد اخیرا هزار دستگاه تبلت را وارد کرده است و من در جلسه کمیسیون اجتماعی شرکت کردم تا عوارض گمرکی آن بخشیده شود. مشکلی که در مرحله بعدی وجود دارد این است که این تبلت‌ها را بر چه اساس و اولویتی به دانش‌آموزان واگذار کنیم. پرسش بعدی این است که تکلیف خدمات پس از فروش این دستگاه‌ها چه خواهد شد.»

حسینی در پایان ضمن اشاره به سخت و پیچیده بودن این مسئولیت افزود مسئولیت تامین این دستگاه‌های هوشمند جزئی از هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت ما در پرورش آینده سازان این کشور است که امیدوارم با همکاری همه نهادها و کمک آحاد مردم به خوبی به انجام برسد تا امر آموزش و پرورش در هر شرایطی داوم داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار