شایع‌ترین علامت ابتلا به سرطان دهان و زبان چیست؟

تهران (پانا) - رئیس انجمن جراحان دهان، فک و صورت‌ با بیان اینکه شایع ترین سرطان‌ محدوده فک و صورت، سرطان مخاط دهان و زبان است، گفت زخم‌هایی که در مخاط دهان و زبان ایجاد شود و پس از یک هفته بهبود نیابد باید حتماً مورد بررسی قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۱۷۱۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد
شایع‌ترین علامت ابتلا به سرطان دهان و زبان چیست؟

به گزارش انجمن جراحان دهان و فک و صورت ایران، بهزاد رهسپار، رئیس انجمن جراحان دهان فک و صورت درباره شایع‌ترین سرطان‌های محدوده دهان، فک و صورت اظهار داشت: کارسینوما یا بدخیمی یا بروز سرطان در مخاط دهان و زبان از شایع‌ترین سرطان های محدوده دهان فک و صورت محسوب می شود.

وی افزود: مصرف دخانیات و الکل ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز در ایجاد آن بسیار موثر است بنابراین افرادی که استعمال دخانیات و مصرف الکل مصرف دارند احتمال درگیری آنها با این نوع سرطان بسیار بیشتر از افراد عادی است.

رئیس انجمن جراحان دهان فک و صورت درباره علائم ابتلا به سرطان دهان و زبان و یا سرطان کارسینوما گفت: زخم‌هایی که در محدوده دهان و زبان ایجاد شوند و پس از پنج روز تا یک هفته بهبود نیابند حتماً باید توسط جراح دهان فک و صورت مورد بررسی قرار گیرد و نمونه‌برداری از محل انجام شود و برای پاتولوژیست دهان فک و صورت ارسال شود تا این موضوع به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر فرد مبتلا به سرطان شده باشد در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کرد چرا که شناسایی به موقع در درمان موفقیت آمیز بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه به ضرورت در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون جراحان دهان، فک و صورت گفت :این افراد جزو گروه های پرخطر محسوب می شوند و تاکنون تعداد زیادی از جراحان این حوزه مبتلا به کرونا شده اند.

رهسپار خاطرنشان کرد: جراحان دهان فک و صورت در شرایط کرونا با رعایت دقیق تمهیدات و گایدلاین ها پیشگیری های لازم را انجام داده ولی با این وجود نیاز است که در اسرع وقت نسبت به واکسیناسیون آنها اقدامات لازم انجام گیرد و در این زمینه از وزیر بهداشت و سازمان نظام پزشکی درخواست داریم که تمهیدات لازم را پیش‌بینی کنند.

وی گفت: جراحان دهان، فک و صورت با بیماران در اورژانس در ارتباط هستند و علاوه بر بیمارستان در مطب کارهای جراحی کوچک دهان را انجام می دهند بنابراین بیش از دندانپزشکان و سایر پزشکان در معرض ابتلا به کرونا قرار داشته و تصاعدی احتمال ابتلای آنها به ویروس کووید ۱۹ وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار