معاون پرورشی و تربیت بدنی در شورای پرورشی منطقه ۳:

پایه تربیت محبت است، باید در تربیت دانش آموزان از محبت بهره بگیریم

تهران (پانا) - معاون پرورشی و تربیت بدنی در شورای پرورشی منطقه 3 در جلسه شورای پرورشی منطقه ضمن اشاره به اهمیت فعالیت های پرورشی، تاکید کرد که در تربیت باید سعی شود از محبت بهره گرفته شود، زیرا پایه تربیت درست محبت است.

کد مطلب: ۱۱۷۱۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد
پایه تربیت محبت است، باید در تربیت دانش آموزان از محبت بهره بگیریم

نشست شورای پرورشی با حضور فیروز یارمحمدی؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۳، رمضان دیوسالار؛ مدیر کانون پردیس، علی جوادی؛ مدیر دارالقرآن منطقه و کلیه کارشناسان حوزه پرورشی در کانون فرهنگی، تربیتی پردیس برگزار شد.

در ابتدا فیروز یارمحمدی، ضمن قدردانی از زحمات مدیریت کانون و همکارانش و همکاران حوزه پرورشی در سال تحصیلی جاری گفت: ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اقتصادی و حرفه ای، علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی و شناختی و هنری از ساحت های شش گانه در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان است. مربیان نقش مهمی در اجرا و عملیاتی کردن این ساحت ها دارند. تمامی صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت بر این باورند که تعلیم و تربیت قابل تفکیک نیست و تربیت جامع تر و کاملتر از آموزش و تعلیم زیر مجموعه تربیت است یعنی در نظام تعلیم و تربیت، تربیت واجب عینی و تعلیم واجب کفایی است.

وی افزود: ما باید نگران این باشیم که فرزندانمان را انسان های مفید و شهروندانی شایسته بار بیاوریم و این موضوع دغدغه اصلی اولیاء ما باشد زیرا امروزه مشکلات عدیده ما در جامعه این نیست که سطح تحصیلات افراد پایین باشد بلکه مشکل در عدم تربیت صحیح شهروندان شایسته و قانون مدار است. آموزش دانش آموزان نباید تک ساحتی و تک بعدی باشد بلکه بایستی در کنار علم آموزی و کسب دانش، در سایر زمینه های تربیتی نیز رشد کنند.

یارمحمدی ادامه داد: پایه تربیت محبت است، بنابراین باید سعی شود در تربیت دانش آموزان از محبت بهره بگیریم زیرا از وظایف دینی، اخلاقی و انسانی ما بوده و همه ما باید به تقویت هویت دینی و ملی توجه و عنایت ویژه داشته باشیم. در مدرسه تنها مسوول معدل و نمره دانش آموزان نیستیم، بلکه باید بدنبال آن باشیم که معنویت در کنار آموزش رشد یابد. اگر محبت وجود داشته باشد تربیت شکل می گیرد.

در ادامه دیوسالار گفت: تاکنون تنها ساحت آموزشی دانش آموزان مورد توجه والدین قرار گرفته و به مسائل مهمی همچون معنویت، ادب، زیبا شناختی، تربیت بدنی، تربیت اجتماعی، مسائل زیست محیطی و طبیعت کمتر پرداخته شده است.
کانون ها از مهمترین مراکز برای آموزش مهارت هایی است که در کتب درسی به آن پرداخته نشده است. امسال هم سازمان دانش آموزی، که بخش مهمی از مهارت آموزی را در آموزش و پرورش به عهده دارد به کانون سپرده شده است، از این جهت حوزه عمل ما برای اینکه دانش آموزان را با توجه به ساحت های شش گانه با مهارت های زندگی در جامعه امروز آشنا کنیم و تمرین مهارت های اجتماعی داشته باشیم بیشتر است.

وی افزود: طبق فرمایش رهبر فرزانه انقلاب در نشست با معلمان سراسر کشور، دستگاه تعلیم و تربیت باید زمینه ای فراهم سازد که کسب مهارت در اولویت قرار گیرد و آموزش های مهارتی در کلاس درس افزایش یابد.
نقش مدیران مدارس را در اجرای برنامه تحول نظام تعلیم و تربیت کشور مهم است و کانون تحول مدرسه، مدیر مدرسه است و وجود مدیران پرتلاش، خلاق و پویا می تواند مسیر تحقق برنامه های مدرسه را به سوی پیشرفت تغییر دهد
در سند تحول بنیادین شش ساحت پیش بینی شده که تحقق بسیاری از این ساحت ها توسط متولیان تربیت و مربیان پرورشی در مدارس امکان پذیر است.

وی در خصوص مصادیق اجرایی ساحت های شش گانه سند تحول بینادین افزود: در ساحت اجتماعی می توان مهارت زندگی کردن را در نظر گرفت، یعنی وقتی دانش آموزی از مدرسه فارغ التحصیل می شود باید مهارت تعامل اجتماعی با دوستان، خانواده و جامعه را فرا گرفته باشد، در بحث های اخلاقی نیز باید صداقت، سخاوت، شجاعت، همدلی و همراهی را میان دانش آموزان تقویت و نهادینه کنیم چراکه این ویژگی غالب نظام های تعلیم و تربیت جهانی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار