حریرچی: در شرایط اقتصادی نیستیم که به مردم بگوییم در خانه بمانید

تهران (پانا) - معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه اعمال محدودیت‌ها به توانایی اقتصادی کشور بستگی دارد، گفت در حال حاضر در شرایطی قرار نداریم که مانند برخی از کشورها به مردم بگوییم در خانه بمانید و ماهانه مبالغی پرداخت کنیم؛ اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه و برخی از مشکلات، این توانایی را در ما ایجاد نمی‌کند.

کد مطلب: ۱۱۷۰۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد
حریرچی: در شرایط اقتصادی نیستیم که به مردم بگوییم در خانه بمانید

به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا که امروز (۲۳ اسفندماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: نخستین هدف از این سفر، تشکر از مردم خوزستان، اصناف، رسانه‌ها، بخش خصوصی و شرکت‌ها و همچنین مسئولان و دستگاه‌های مختلف بابت همکاری خوب در مدت اخیر است زیرا نشانه‌هایی از کنترل شرایط، پدید آمده است.

وی افزود: اعمال محدودیت‌ها در شرایط سخت اپیدمی، بازوی اول ما است که انجام این کار نیز به توانایی اقتصادی کشور بستگی دارد.

حریرچی تصریح کرد: در حال حاضر در شرایطی قرار نداریم که مانند برخی از کشورها به مردم بگوییم در خانه بمانید و ماهانه مبالغی پرداخت کنیم؛ اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه و برخی از مشکلات، این توانایی را در ما ایجاد نمی‌کند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در شرایطی که اپیدمی مقداری کنترل می‌شود، بازوی دوم ما همان طرح محله‌محور بیماریابی شهید سلیمانی است.

حریرچی بیان کرد: فعلا تا اطلاع ثانوی این ویروس وجود دارد و حامل اصلی آن انسان‌ها هستند. این ویروس، مدت کمی در هوا و مدت کمتری نیز روی اشیاء می‌ماند. در ایران نیز هنوز حیوانی که ناقل ویروس باشد وجود ندارد بنابراین برای قطع زنجیره انتقال باید سریع مبتلایان شناسایی شود زیرا یک بیمار اگر کنترل نشود می‌تواند تا ۴۴۰ نفر را درگیر کند.

وی افزود: غربالگری به روش‌های مختلف از جمله پرس‌وجو در خصوص علامت‌ها انجام می‌شود اما ابزار اصلی، انجام تست است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: میزان انجام تست‌ها بسیار افزایش یافته است اما هنوز جا برای افزایش تست وجود دارد. تا حد امکان باید تعداد تست‌های هدف‌دار افزایش یابد و میزان تست‌های منفی باید کمتر از سه تا پنج درصد باشد.

وی افزود: در صورت ابتلای یک فرد، قطعا در صورت انجام تست از خانواده فرد مبتلا در همان بازه زمانی، قطعا تست منفی خواهد بود زیرا دوره نهفتگی وجود دارد بنابراین باید زمان انجام تست از افراد خانواده و موارد تماس، مشخص شود.

حریرچی گفت: پس از شناسایی مبتلایان، بیمار باید به گونه‌ای از مردم و سایر افراد جدا شود که ویروس به دیگر افراد منتقل نشود و لود ویروس کاهش یابد. ما معمولا می‌گوییم بیمار خود را در منزل قرنطینه کند اما منازل کمتر از سه تا چهار درصد افراد در استان خوزستان، بیش از یک دستشویی دارد. همچنین کمتر از ۱۰ درصد افراد استان خوزستان در خانه‌های بالای ۸۰ متر زندگی می‌کنند بنابراین، با ایزوله فرد در منزل آن هم با این ویروس جهش‌یافته، تقریبا همه اعضای خانواده درگیر خواهند شد مگر اینکه اعضای خانواده به طریق مقتضی جداسازی شوند.

وی بیان کرد: چند درصد مردم ممکن است خود را ایزوله کنند؟ آیا کسی که درآمدش مبتنی بر یارانه است یا بیکار است و حتی مغازه‌داری که باید کار کند تا نان بخورد، خود را ایزوله می‌کند؟

معاون وزیر بهداشت گفت: در تهران بررسی شد و متوجه شدیم که ۷۰ درصد افرادی که باید خود را در منزل ایزوله می‌کردند بیش از ۲ کیلومتر از خانه خارج شده‌اند؛ اصل دلیل این موضوع این است که فرد درآمد ندارد. افرادی که حتی ماهانه یک و نیم تا دو میلیون تومان درآمد دارند، نمی‌توانند از خانه خارج نشوند.

وی افزود: فرد فقیر یا فردی که ماهانه درآمد کمتر از یک تا دو میلیون تومان داشته باشد، روزانه خرید می‌کند و جرات نمی‌کند برای یکی دو هفته خرید کند.

حریرچی ادامه داد: در طرح ضربتی شهید سلیمانی، از بیماران حمایت می‌شود و در حد توانایی غذا و یا قسط پرداخت می‌شود.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: برای خروج خوزستان از وضعیت قرمز و نارنجی و برگشت اصناف به اقتصاد طبیعی، تنها راه جلوگیری از طولانی شدن روند بیماری است. هیچ راهی وجود ندارد که کرونا باشد و اقتصاد هم رونق بگیرد.

وی گفت: باید از سوی مردم رنج‌دیده خوزستان جهاد عظیمی شود و ما پشتیبانی را تشدید خواهیم کرد تا کمبودها رفع شود و شرایط را کنترل کنیم. آموزش‌ها و اقناع‌سازی نیز باید بر اساس فرهنگ‌ها انجام شود.

حریرچی بیان کرد: از نظر ما مهم‌ترین نقص در اکثر استان‌ها، عدم قرنطینه هوشمند است یعنی باید از انتشار بیماری توسط مبتلایان جلوگیری شود و به جای اینکه بازار کامل تعطیل شود، باید مبتلایان شناسایی شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار