ایجاد ۵ موزه تخصصی در لاهیجان

رشت ( پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از ایجاد ۵ موزه تخصصی در شهرستان لاهیجان در سال جدید خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۷۰۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد ۵ موزه تخصصی در لاهیجان

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری گیلان؛ مسعود حلاج پور در جلسه ساماندهی بنا‌های تاریخی لاهیجان گفت: ساختمان‌های تاریخی فلاطوری، فلاحت و هوختیف برای راه‌اندازی موزه‌های تخصصی مرمت می‌شوند.
وی افزود: همچنین سایت موزه حکومت آل کیا در مجموعه تاریخی شیخ زاهد گیلانی ایجاد و باغ ۵۳ هکتاری مجاور بنای کاشف‌السلطنه هم به باغ موزه تبدیل می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: با توجه به قدمت دیرینه‌ صنعت ابریشم در شهرستان لاهیجان و لزوم بازمعرفی پتانسیل موجود در این حوزه در سطح کشوری و جهانی، ساختمان تاریخی فلاطوری لاهیجان که با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان مرمت شده بود به عنوان موزه فناوری ابریشم به بهره‌برداری می‌رسد که این اقدام، گامی بزرگ در راستای ثبت جهانی صنعت غنی ابریشم لاهیجان به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی این اداره‌کل در معرفی داشته‌های غنی فرهنگی استان خواهد بود.
مسعود حلاج پور افزود: پرونده ساختمان تاریخی فلاحت متعلق به وزارت جهاد کشاورزی نیز مرمت و این بنای تاریخی به موزه اسناد تاریخی گیاه‌شناسی و کشاورزی شهرستان لاهیجان تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای توسعه گردشگری کشاورزی استان گفت: استفاده از ظرفیت ۵۳ هکتاری باغ مجاور بنای کاشف‌السلطنه و موزه چای لاهیجان که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و تبدیل آن به باغ‌موزه گیاه‌شناسی با استاندارد‌های علمی با توجه به نمونه‌های موفق این حوزه مانند باغ‌موزه ارم در استان فارس، نقش پررنگی در معرفی پوشش‌های گیاهی متنوع منطقه شرق گیلان داشته باشد که این مهم می‌تواند به عنوان یکی از محور‌های توسعه گردشگری شهرستان لاهیجان مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار بگیرد.
وی افزود: در این راستا صدور مجوز‌های لازم برای ایجاد باغ‌موزه گیاه‌شناسی لاهیجان در دستورکار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان صنعت چای لاهیجان را یکی از شناخته‌شده‌ترین شاخصه‌های این شهرستان در بین گردشگران توصیف کرد و افزود: ساختمان هوختیف نخستین کارخانه چای صنعتی لاهیجان است و این بنای تاریخی در سال‌های گذشته مورد بازسازی قرار گرفت که با هماهنگی‌های لازم این بنا در آینده برای معرفی هر‌ چه بیشتر فرایند تولید چای و فرهنگ چای این شهرستان به عنوان اولین موزه زنده چای مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
مسعود حلاج‌پور با اشاره به حکومت نزدیک به سه قرن خاندان شیعی آل‌کیا در گستره‌ جنوبی دریای خزر، گفت: با پیشنهاد اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان و با هماهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه گیلان، مقرر شد تا مجموعه تاریخی شیخ‌زاهد گیلانی به عنوان سایت‌موزه حکومت آل‌کیا مورد بهره‌برداری قرار گیرد که می‌تواند مانند مجموعه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در استان اردبیل، معرف فرهنگ غنی آل کیا که در گذشته خدمات شایسته‌ای انجام دادند نقش آن‌ها در توسعه‌ منطقه شمال کشور در سالیان گذشته باشد.
فرماندار لاهیجان هم در این جلسه با تاکید بر ساماندهی بنا‌های تاریخی این شهرستان گفت: با ساماندهی بنا‌های تاریخی و باستانی که در لاهیجان وجود دارد می‌توان به رونق و توسعه گردشگری در این منطقه کمک کرد.
یونس محمودی با اشاره به قدمت تاریخی لاهیجان افزود: این شهرستان از لحاظ فرهنگی دارای قدمت بالایی است و باید در حفظ و نگهداری بنا‌های تاریخی تلاش زیادی انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار