در نشست خبری؛

کدخدایی: نامزدی اشخاص با سابقه نظامی در انتخابات منع قانونی ندارد

سران قوا منع قانونی برای حضور در انتخابات ندارند/ لازم نیست مجلس نظرات شورای نگهبان را اطلاع‌رسانی کند، خودمان اعلام می‌کنیم

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان به نمایندگان مجلس توصیه کرد که نظرات غیررسمی را به نقل از شورای نگهبان به عنوان نظر رسمی اعلام نکنند.

کد مطلب: ۱۱۷۰۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
کدخدایی: نامزدی اشخاص با سابقه نظامی در انتخابات منع قانونی ندارد

عباسعلی کدخدایی صبح امروز در نشست خبری درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: ایراداتی که در لایحه بودجه داشتیم، مشابه دوره‌های قبل بوده است، مغایرت‌هایی در اصول ۵۲ و ۵۳ که مربوط به تعیین ردیف و سقف بودجه وجود دارد که از ایرادات شایع است. علاوه بر این ۱۰ مورد ایراد در اصل ۵۲، ۱۷ مورد در اصل ۵۳ و ۵ مغایرت با اصل ۷۵ داشتیم همچنین ۵ مغایرت با سیاست‌های کلی نظام، ۴ مورد مغایرت با نظر فقهای شورای نگهبانی مغایرت‌هایی در مورد تبعیض ناروا داشتیم.

عضو شورای نگهبان اضافه کرد: کار شورای نگهبان برای بررسی بودجه ادامه دارد و ما ایرادات را ارسال خواهیم کرد.

کدخدایی همچنین درباره بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: این طرح با ایرادات و مغایرت‌هایی در اصول ۹۹، ۱۱۵ و ۱۱۰ مواجه شد. برخی موارد برای اولین بار مغایرت آن اعلام شد و این مواد برای اصلاح به مجلس ارجاع شد.

وی درباره مصوبات سال جاری شورای نگهبان گفت: در طول سال جاری حدود ۶۳ مصوبه از سوی مجلس دریافت کردیم ۶۰ درصد مغایرت و ۵۰ درصد عدم مغایرت داشتیم ۱۲ اساسنامه ارسال شده که ۶ مورد مغایرت و ۶ مورد عدم مغایرت داشتیم. همچنین ۱۷۷ نامه از دیوان عدالت اداری داشتیم که عدم مغایرت ۷۲ نامه اعلام شد و ۳۳ مورد خلاف موازین شرع بود.

کداخدایی تاکید کرد: هنوز پاسخ رسمی ما به مجلس اعلام نشده است، هرچند دوستان مجلس عجله کردند و آقایان نظرهای غیررسمی ما را به عنوان نظر رسمی اعلام کردند. دوستان مجلس لازم نیست نظرات جلسات ما را اطلاع‌رسانی کنند.

وی درباره عملیات اجرایی نظارت در حوزه انتخابات گفت: هماهنگی‌های لازم انجام شده است. پیش‌بینی‌ها براساس شرایط کرونا در حال انجام است. چاپ تعرفه‌ها به اتمام رسیده است و نظارت شورای نگهبان تا زمان توزیع تعرفه‌ها هم ادامه خواهد داشت.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: شورای نگهبان محدودیتی در بررسی گزارش‌های ارسالی به این شورا ندارد چه از طرف مردم و چه از سوی سازمان‌ها و نهادها؛ اما به دقت آنها را بررسی می‌کنیم.

وی درباره تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: اگر تبلیغات برخلاف قانون باشد ما می‌توانیم آنها را در بررسی صلاحیت‌ها مد نظر قرار دهیم.

کدخدایی درباره انتقاد نسبت به بررسی‌ صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: آنچه که شورای نگهبان می‌تواند انجام دهد رعایت مر قانون است و به همین طریق عمل خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره نحوه برگزاری انتخابات نیز گفت: اگر قانون اصلاح شود از نظر شورای نگهبان ایرادی ندارد که انتخابات در بیش از یک روز برگزار شود.

کدخدایی درباره حضور نظامیان در انتخابات گفت: اگر رویه شورای نگهبان و قوانین را نگاه کنید منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند، وجود ندارد. البته دخالت نظامیان که سوگیری داشته باشد، منع دارد.

وی درباره سران قوا و احتمال نامزدی آنها در انتخابات تاکید کرد: قانون منعی نکرده افرادی را که دارای سمت هستند بخواهند در انتخابات ثبت‌نام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار