بلایی که قورت دادن آدامس بر سر کودکان می آورد

تهران (پانا) - ‌آن افسانه‌ی دوران مدرسه، که بلعیدن یک بسته آدامس می‌تواند باعث باقی ماندن آدامس هضم نشده تا هفت سال در معده‌تان شود را یادتان هست؟ واقعا چه اتفاقی برای بدنتان می‌افتد، اگر آدامس‌تان را ببلعید؟

کد مطلب: ۱۱۷۰۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد
بلایی که قورت دادن آدامس بر سر کودکان می آورد

به‌گزارش بهداشت نیوز، آیا آدامس بلعیده شده ساعت‌ها، روزها یا حتی هفته‌ها در معده شما زندگی می‌کند؟ آیا این شیرینی جویدنی باعث مسدود شدن روده شما می‌شود؟ آیا مانند کف کفش، به دیواره‌های معده شما می‌چسبد؟ و در نهایت آیا به بدن شما آسیب می‌رساند؟ ادامه مطلب را بخوانید تا از آنچه بلعیدن آدامس‌های جویدنی بر سر اعضای داخلی بدنتان می‌آورد، آگاه شوید:

1. بدنتان برای تجزیه آدامس بلعیده شده تلاش می‌کند

خیلی از افسانه‌هایی که از قدیم وجود دارند، دارای بخشی از حقیقت است و این افسانه که آدامس به مدت هفت سال در بدن شما زندگی می‌کند از این قاعده مستثنا نیست! واقعیت این است که بدن نمی‌تواند همه آدامس‌هایی را که شما می‌بلعید، هضم کند. پایه آدامس در واقع مثل فیبر موجود در سبزیجات خام، ذرت، هسته پاپ کورن و دانه‌ها غیر محلول است. بدن ما آنزیم‌های گوارشی که بتواند به طور خاص پایه آدامس را تجزیه کند، ندارد. پس از بلعیدن غذاهای معمول، آنزیم‌های موجود در سیستم گوارش، کربوهیدرات‌ها را به قندها (یا گلوکز)، پروتئین‌ها را به اسیدهای آمینه و چربی‌ها را به اسیدهای چرب تجزیه می‌کنند.

در موارد بسیار نادر، مقدار زیاد آدامس‌های بلعیده شده به همراه ایجاد یبوست، می‌تواند سبب مسدود شدن روده کودکان شود

در سراسر دستگاه گوارش، باکتری‌ها مقدار زیادی از مواد مغذی را از غذای شما گرفته و شروع به انتقال آن‌ها به بدن می‌کنند، و هورمون انسولین برای هدایت تمام آن گلوکزها، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب تجزیه شده به عضلات و بافت‌ها، به منظور سوزاندن انرژی یا ذخیره به صورت چربی، وارد عمل می‌شود.

آدامستان چطور؟ خب، در حالی که بدن شما از عهده تجزیه و مدیریت مواد نگهدارنده، طعم‌دهنده‌ها، شکر و شیرین‌کننده‌ها برمی‌آید، نمی‌تواند پایه آدامس را تجزیه کند. این ماده فقط با مواد دیگر موجود در معده شما جمع می‌شود (به هیچ چیز نمی‌چسبد)، و با سرعت هر چیز دیگری در بدنتان حرکت می‌کند.

2. هرچند بسیار نادر است اما بلعیدن آدامس می‌تواند موجب انسداد روده شود

در موارد بسیار نادر، مقدار زیاد آدامس‌های بلعیده شده به همراه ایجاد یبوست، می‌تواند سبب مسدود شدن روده کودکان شود. به همین دلیل است که باید بلعیدن مکرر آدامس نهی شود، به ویژه در کودکان.

3. بلعیدن مکرر آدامس می‌تواند منجر به مشکلات رنج‌آور شود

محققان می‌گویند: صرف‌نظر از سن‌تان، اگر مرتباً مقدار زیادی آدامس می‌بلعید، خود را در معرض خطر درد شکم، گاز، اسهال، یبوست مزمن و زخم‌های دهانی قرار می‌دهید.

4. چقدر طول می‌کشد تا آدامس بلعیده شده از بدن دفع شود؟

به گفته کارشناسان بهداشت، دفع آدامس بلعیده شده از بدن 40 ساعت تا 7 روز زمان می‌برد. آدامس نسبت به فرآیند هضم تا حدی مقاومت دارد.

احتمالاً این ماده خوراکی کندتر از هر ماده غذایی دیگر، از بدن دفع می‌شود. اما در نهایت امواج طبیعی در دستگاه گوارش به نوعی آن را به سمت بیرون هل می‌دهند و دفع آن کاملاً بدون عارضه اتفاق می‌افتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار