معاون بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با پانا

هپاتیت A به بحران کرونای جهش یافته در خوزستان پیوست

کیفیت پایین و نامطلوب آب آشامیدنی و تلاقی آن با فاضلاب، عامل شیوع هپاتیت نوع A است

اهواز (پانا) - به گفته معاون بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز، هپاتیت نوع (A) به‌دلیل کیفیت پایین و نامطلوب آب در روستاهای حاشیه اهواز هر ساله پدید می آید و به نوعی این بیماری در استان بومی شده است.

کد مطلب: ۱۱۷۰۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد
هپاتیت A به بحران کرونای جهش یافته در خوزستان پیوست

اوایل سال گذشته و پیش از شیوع کرونا، کیامرث حاجی زاده ، مدیریت پیشین بحران استانداری خوزستان در یک همایش که به مناسبت هفته ایمنی برپا شده بود، گفت:«در سه سال گذشته استان خوزستان در شرایط بحرانی مدیریت شده است. این سخن بعدها با شیوع کرونا ویروس شکل تازه ای به‌خود گرفت و دیری نپایید شیوع کرونا به یک ابر بحران در سطح استان و کشور تبدیل شد.»

طی یک‌سال گذشته و در دوران پاندمی کرونا باز هم بحران از دل بحران ایجاد شد تا اینکه میانه‌های آذرماه امسال بخاطر پیگیری وضع بیماری یکی از بستگان به بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز مراجعه کرده بودم و در بخش گوارش افرادی را می‌دیدم که با رنگ و رخساری زرد و حالات بسیار نگران کننده، روی تخت‌های بیمارستان بودند. تب بالا، رنگ پوست بدن و چشمهایشان به زردی زردچوبه نمایان بود و بستگانشان هم نگران در سرمای سوزان اهواز، سالن بخش را با دعا و گریه ساعت‌ها می‌گذراندند. در همین گیرودار فرصتی دست داد تا با یکی از همراهان آن بیماران وارد گفت و گو و علت را جویا شوم.

همراه این بیمار که بسیار کم‌حوصله و درمانده و نگران بود، گفت: «برادرم ۲۲ساله است و چند روز است که با حالاتی از زردی و تب و بی‌حالی روبروست تا سرانجام به بیمارستان مراجعه کردیم و دکتر پس از آزمایش تشخیص هپاتیت نوع A را داد و اکنون بستری است.»

او که ساکن یکی از روستاهای شهرستان کارون بود علت را استفاده از آب آلوده و ناسالم عنوان کرد و گفت:« بخاطر نوشیدن آب ناسالم مرتب این بیماری در این شهرستان رخ می دهد.»

در بخش اورژانس بیمارستان هم چند نفری بودند که با همین علائم مراجعه کرده بودند. دو ماه پبش در خبرها بار دیگر مطرح شد که شیوع هپاتیت A در روستای لالب و بخش صیدون شهرستان باغملک باعث ابتلای چندین نفر شده است که با واکنش سریع بهداشت و آبفا مساله تا حد بسیار زیاد و قابل قبولی رفع شد. اما در چند روز گذشته و در اوج شیوع کرونای جهش یافته در خوزستان که میزان ابتلا و مرگباری آن گاه تا ۷ برابر می رسد، بار دیگر خبر آمد که در بخش اسماعیلیه شهرستان کارون هپاتیت نوع Aشایع شده و مراجعات بیمارستانی و بستری افزایش یافته است. البته خبرهای تایید نشده ای هم مبنی بر اینکه 3 کودک بر اثر هپاتیت نوع Aجان باخته اند منتشر شد که بعدها از سوی مسئولان بهداشتی و منطقه ای تکذیب شد.

آنچه که پزشکان و متخصصان عفونی می گویند هپاتیت نوع A از آب آشامیدنی آلوده و غیر بهداشتی ناشی می شود و به گفته مسئولان بهداشتی استان و شهرستان کارون به‌علت فرسودگی یا فقدان شبکه آب و فاضلاب و در موارد بسیاری توزیع آب آشامیدنی در روستاها توسط تانکرهای آبرسان این مساله همیشه دست به گریبان مردم بوده است، هر چند که اقداماتی در این خصوص صورت گرفته، اما مشکل آب و فاضلاب و تنش های آبی از مشکلات و کاستی هایی است که کل استان را در بر می گیرد.

سید محمد علوی، متخصص بیماری‌های عفونی، در واکنش به شیوع هپاتیت نوع A در بخش اسماعیلیه کوت عبدالله به پانا گفت:«بروز علایم زردی در افراد و تشخیص آن صرفا از طریق آزمایش انجام می شود و افرادی با تب و هیکتر یا زردی در ابتدا باید آزمایش انجام دهند تا بتوانیم تشخیص دهیم که مبتلا به هپاتیت هستند یا نه.»

او توضیح داد:«زردی بیماری نیست، بلکه نوعی اختلال کبدی است که با بروز علائمی مانند تغییر رنگ و زرد شدن پوست، سفیدی چشم و همچنین تغییر رنگ ادرار به زرد پررنگ گاهی هم قهوه ای که به‌تدریج و با افزایش عدد «بیلی‏روبین» مناطق دیگر، پوست مانند شکم و اندام‏ها زرد می‏‌شود که ناشی از بالا بودن مقدار غلظت بیلیروبین خون است. در حقیقت این علائم زنگ خطری است برای فرد بیمار، زیرا زمینه ساز سایر بیماری ها مانند بیماری های کبدی می شود.»

او در خصوص مشکلاتی که بیماری هپاتیت نوع A در بخش اسماعیلیه شهرستان کارون ایجاد کرده بیان کرد:«با توجه به اطلاعاتی که از مرکز بهداشت غرب اهواز، توسط احمدی بلوطکی به این جانب اعلام شد، مبنی بر اینکه مواردی با تب بالا به مراکز درمانی شهرستان رجوع کردند که مشکوک به هپاتیت هستند؛ اما نمی‌توان اثبات کرد، مگر اینکه ابتدا این بیماران آزمایش های لازم را انجام داده و از نظر اینکه آنزیم های کبدی آنها بالاتر از حد نرمال است یا خیر، بررسی شوند.»

او ادامه داد:«ممکن است رنگ فرد بیمار، زرد بشود، ولی هپاتیت نداشته باشد. اگر هم هپاتیت باشد باید نوع آن مشخص شود و آزمایشهای تخصصی سرولوژیک روی فرد انجام بگیرد.»

علوی با توجه به شیوع و علائم بالینی هپاتیت توضیح داد: «چنین مواردی از هپاتیت در این افراد، عموماً از طریق آب آلوده منتقل می‌شود و آن هم هپاتیت نوع A است که این نوع هپاتیت مرگ‌ومیر ندارد، زیرا هپاتیت از نوع خوش خیم است و افراد دچار این بیماری خوب می‌شوند. مثل اینکه واکسن زده باشند و در طول زمان آنتی‌بادی آنها بالا می‌رود و در طول عمر دیگر به هپاتیت مبتلا نخواهند شد.»

این متخصص بیماریهای عفونی در خصوص انواع هپاتیت عنوان کرد: «از میان انواع هپاتیت های ،A.B.C بهترین هپاتیت، A است، چون مرگ، فرجام آن نیست. هر چند همه بیماری ها بد هستند و نمی‌توان بیماری بد و خوب را از هم جدا کرد.»

او در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا پایش و نمونه گیری‌هایی هم در منطقه انجام شده است بیان کرد: «مرکز غرب بهداشت اهواز همه نمونه‌ها را گرفته که ان شاالله هرگاه جواب آزمایش ها مشخص شود ما آن را اعلام رسانه ای خواهیم کرد.»

رئیس مرکز بهداشت استان در ادامه با بیان اینکه مناطق روستایی ما سیستم آب آشامیدنی قابل قبولی ندارند تاکید کرد:«این مناطق تحت پوشش سازمان آبفای روستایی نیستند و اگر هم تعدادی از این مناطق زیر نظر این سازمان باشند، استانداردهای مورد نظر در آنها رعایت نمی‌شود.»

معاون بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز در خصوص مسئله آب در این مناطق گفت: «در مناطق روستایی ما در جاهایی وضعیت مطلوبی از نظر آب روستایی وجود ندارد و این چیز تازه‌ای نیست. این مشکل را هر ساله داشته ایم و هر ساله در مناطق روستایی هر جایی که استانداردهای آب آشامیدنی ما پایین بیاید و از کیفیت بالایی برخوردار نباشد و کلرزنی به اندازه کافی صورت نگرفته باشد و از همه مهمتر، آب منطقه با فاضلاب آغشته و مخلوط شده باشد، این احتمال وجود دارد که هپاتیت شایع شود، زیرا از قدیم وجود داشته است و بیماری هپاتیت نوع A، تبدیل به بیماری بومی استان خوزستان و بومی خیلی از استان های کشور شده است. در واقع آنچه شاخص مطلوبیت آب باشد، وجود ندارد که تبدیل به مشکل در آب آن منطقه می شود.»

او در پایان در پاسخ به این سوال که آیا نامه‌نگاری و واکنشی در این خصوص ارائه شده است، گفت: «شنبه شب دکتر احمدی بلوطکی در تلویزیون مصاحبه ای در این خصوص انجام داده است.»

گزارش :محمدشاهرخ نسب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار