نیم‌نگاهی به عملکرد اداره کل فرهنگی هنری، اردویی و فضاهای پرورشی در سال ۹۹؛

از برگزاری جشنواره‌های فرهنگی تا بسترسازی برای انجام پرسش مهر ریاست جمهوری

تهران (پانا) - در زیست بوم جدید، وزارت آموزش و پرورش به بسترسازی برای فعالیت‌های فرهنگی هنری و اردویی در فضای مجازی پرداخته شده و با استفاده از قابلیت‌های شبکه شاد با تشکیل کانال‌ها و گروه‌ها و راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و فضای جدید «محیط‌های جدید یادگیری» برای دانش‌آموزان اقدام کرده است.

کد مطلب: ۱۱۷۰۴۶۳
لینک کوتاه کپی شد
از برگزاری جشنواره‌های فرهنگی تا بسترسازی برای انجام پرسش مهر ریاست جمهوری

اداره کل فرهنگی هنری، اردویی و فضاهای پرورشی اکنون با دو معاونت برنامه ریزی امور اردوها و فضاهای پرورشی و معاونت برنامه ریزی فعالیت‌های فرهنگی و هنری مشغول خدمت به دانش‌آموزان است.

آمار کانال‌ها و برنامه‌های اداره کل فرهنگی هنری در فضای مجازی

در زیست بوم جدید وزارت آموزش و پرورش به بسترسازی برای فعالیت‌های فرهنگی هنری و اردویی در فضای مجازی پرداخته شده است و با استفاده از قابلیت‌های شبکه شاد با تشکیل کانال‌ها و گروه‌ها و راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و فضای جدید «محیط‌های جدید یادگیری» برای دانش‌آموزان اقدام کرده است.

بیش از 19 کانال اصلی و فضای جدید در صفحه اصلی شاد زیر مجموعه معاونت پرورشی و فرهنگی تعریف شده است همچنین بیش از 30 کانال تخصصی متمرکز ملی و 22 باشگاه دانش‌آموزی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی تربیتی در شبکه شاد برای اطلاع رسانی برنامه‌های مختلف در دسته بندی‌های گوناگون ایجاد شده است تا دانش‌‌آموزان بتوانند در زیست بوم جدید وزارت آموزش و پرورش از فعالیت‌های فرهنگی هنری و اردویی وزارت آموزش و پرورش بهره مند شوند .دراین راستا 1.917977 مخاطب در مجموع کانال‌های نوزده گانه حوزه فرهنگی هنری در شبکه شاد جذب شده است.

برگزاری جشنواره فرهنگی هنری فردا و بخش فرهنگی و هنری کانون‌های فرهنگی تربیتی

به استناد شماره و متن راهکار 16-1 سند تحول بنیادین ایجاد تنوع در فرصت‌های تربیتی در مراکز آموزشی و تربیتی برای پاسخگویی به نیازهای دانش‌آموزان، جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان با قدمتی بیش از ۳۹ سال در وزارت آموزش و پرورش با هدف شناسایی کشف و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان فعال در زمینه‌های فرهنگی و هنری از سطح مدرسه تا سطح ملی همه ساله در مدارس کشور برگزار می‌شود.

برگزاری جشنواره فرهنگی هنری فردا با حضور دانش‌آموزان سراسر کشور به شکل آنلاین

حذف رشته‌هایی که با تجمع و فعالیت‌های گروهی دانش‌آموزان همراه است

ایجاد رشته‌های جدید انفرادی همچون لالایی خوانی،‌ نمایش تک نفره، ‌داستان مصور

تاکید بر رشته‌های انفرادی قبلی

استفاده از بستر سامانه همگام و شاد برای اطلاع رسانی‌های جشنواره

شرکت کننده در مرحله مدرسه: 7.566.000 نفر- رشته

شرکت کننده در مرحله کشوری به صورت آنلاین: 750 دانش‌آموز

فراخوان ملی پرسش مهر ریاست جمهوری

با هدف تقویت روحیه پرسشگری و نقد در بین دانش‌آموزان و معلمان و ارتقای سطح آگاهی و روحیه مشـارکت جویی و آشنایی با آسیب‌ها و چالش‌های کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری در بین دانش‌آموزان و معلمان مطرح می‌شود و همه سـاله در بین دانش‌آموزان و معلمـان از روز نخست مهر با طرح سؤال ریاست جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود.

بیست و یکمیـن دوره فراخوان ملی پرسش مهـر ریاست جمهوری در مدارس سراسر کشور با شرایط جدید ذیل در حال برگزاری است:

برگزاری فراخوان ملی پرسش مهر 21 با حضور دانش‌آموزان سراسر کشور در زیست بوم جدید به شکل آنلاین

حذف رشته‌هایی که با تجمع و فعالیت‌های گروهی دانش‌آموزان همراه است

ایجاد رشته‌های جدید انفرادی همچون استنداپ کمدی،‌ نمایش تک نفره، موشن گرافی با تأکید بر رشته‌های انفرادی قبلی

استفاده از بستر سامانه همگام و شاد برای اطلاع رسانی‌های جشنواره

شرکت کننده در مرحله مدرسه: 2.598.040 نفر- رشته

برگزیدگان در مرحله کشوری در برنامه مدرسه تلوزیونی ایران: 240 دانش‌آموز و معلم

مدرسه مجازی شعر و داستان

مدرسه مجازی شعر و داستان در حقیقت بستری برای تربیت شاعران و داستان نویسان نوجوان کشور است که می‌خواهد در آینده در جریان شعر جوان کشور تأثیرگذار باشد. ارتباط آنلاین و دوسویه نوجوانان شاعر و داستان نویس کشور با استادان برگزیده و برتر این حوزه در فضای مجازی و ایجاد مجالی برای بررسی شعر و داستان‌های دانش‌آموزان برگزیده و نقد و بررسی آن از سوی صاحب نظران امر از مهم ترین اهداف تشکیل این مدرسه است.

طراحی مدرسه مجازی شعر و داستان در شبکه شاد به میزبانی استان هرمزگان

مدرسه بازی سازان فردا

مدرسه بازی سازان فردا بستری برای تربیت و رشد دانش‌آموزان علاقه‌مند به صنعت طراحی بازی‌های رایانه‌ای است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای تشکیل شده است

دانش‌آموزان در این مدرسه ضمن آشنایی با مفاهیم اولیه بازی سازی و اصول طراحی گرافیک بازی با طراحی استراتژی بازی‌های رایانه‌ای همچنین سرفصل‌های سواد بازی آشنا می‌شوند

طراحی مدرسه بازی سازان فردا در شبکه شاد به میزبانی شهر تهران

ویژگی‌های مدرسه مجازی

آموزش مبانی بازی سازی در بستر فضای مجازی

برگزاری دوره‌های آموزشی سواد بازی برای دانش‌آموزان علاقه‌مند

جشنواره‌ «دانایی‌توانایی»

جشنواره‌ «دانایی‌توانایی» جامع‌ترین و فراگیرترین برنامه‌ کتابخوانی کشور است. این جشنواره در سال 1395 با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب خواندن، در معاونت پرورشی و فرهنگی کلید خورد و به دلیل ساختار سیستماتیک آن، با اقبال و استقبال دانش‌آموزان مواجه شد و بسیار سریع در بستر فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش جا افتاد. دانایی‌توانایی یکی از اثرگذارترین فعالیت فوق‌برنامه است.

برخی از ویژگی‌های جشنواره جدید شامل استفاده از اپلیکیشن کتابخوانی وزارت آموزش وپرورش در بستر شبکه شاد، امکان استفاده دانش‌آموزان از کتاب‌های الکترونیک و صوتی، استفاده از بستر شاد برای اطلاع رسانی‌های جشنواره است.

شرکت کننده در مرحله مدرسه: 500.000 نفر

برگزیدگان در مرحله کشوری در برنامه مدرسه تلویزیونی ایران: 350 دانش‌آموز

کانون‌های فرهنگی تربیتی

امروزه ضرورت وجود کانون‌های فرهنگی تربیتی کشور به لحاظ غنی تر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان بر کسی پوشیده نیست از همین روی این مراکز با ارائه برنامه‌های نوین و جدید متناسب با سلیقه‌ها و علایق دانش‌آموزان دارند.

تشکیل باشگاه‌های ۲۲ گانه تخصصی، گروه‌های چهارگانه کشوری در چهار رشته جوانه‌ها، انجمن‌ها، تابستانه و کارگاه‌های مهارتی، گروه‌های آموزشی دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف در کانون‌های سراسر کشور

تشکیل و عضو گیری انجمن‌های ۲۲ کانون‌های فرهنگی تربیتی در شبکه شاد

برگزاری کارگاه‌های آموزشی تولید محتوی به صورت مجازی و حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ویژه مدیران و مربیان در استان‌ها و تهیه و تولید محتواهای فاخر و ارزشمند در استان‌ها و بارگذاری آن‌ها در گروه‌های استانی

تعداد کانون‌های فرهنگی تربیتی: 1182 کانون

تعداد انجمن‌های کانون‌های فرهنگی تربیتی: 22 انجمن

نعداد باشگاه‌های کانون‌های فرهنگی تربیتی: 22 باشگاه

تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش کانون‌های فرهنگی تربیتی: 4000000 نفر

تشکیل و عضو گیری انجمن‌ها و 22 کانون‌ فرهنگی تربیتی در شبکه شاد

فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان

معاونت پرورشی و فرهنگی با استناد به آیین نامه فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان و دستورالعمل مجموعه فعالیت‌های تابستانی، به غنی سازی و بهبود اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان را از مهم ترین رسالت‌های خود می‌داند، بنابراین ضمن افزایش کیفیت فعالیت‌های تابستانی برنامه‌ها در فضای مجازی و غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان تحت پوشش، زمینه رشد همه جانبه آن‌ها را با اهداف زیر فراهم می‌کند.

غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان برای رشد همه جانبه شخصیت آنان انجام شود

تعداد پایگاه‌های تابستانی: 25.876 پایگاه

تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش: 2.817.038 دانش‌آموز

جشنواره فرهنگی هنری علوی

جشنواره علوی با استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در اجرای برنامه باز طراحی و اجرای فعالیت‌های تربیتی پیرامون موضوعات امام شناسی امر به معروف و نهی از منکر و انتظار و مهدویت این جشنواره به میزبانی استان اصفهان با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آمورش و پرورش و بنیاد بین المللی غدیر در بستر فضای مجازی با استفاده از شبکه شاد برگزار شد.

تعداد دانش‌آموز شرکت کننده: 26229 نفر

برگزیدگان: 230 نفر

جشنواره نوغلامان حسینی

جشنواره کشوری مداحی نوغلامان حسینی با استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در اجرای برنامه باز طراحی و اجرای فعالیت‌های تربیتی فرهنگی و هنری برای پاسخگویی به نیازهای دانش‌آموزان به میزبانی استان خراسان رضوی که 1700 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره واقع در مشهد مقدس ارسال شده است پس از دو مرحله داوری ۶٢ اثر به مرحله نهایی راه یافتند و این مرحله از ٢۶ تا ٢٨ آذرماه سال جاری برگزار شد.

تعداد دانش‌آموزان شرکت کننده: 1700 نفر

برگزیدگان: 62 نفر

کانال اصلی فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی: 174.112

مجموعه کانال‌های آموزش‌های مهارت محور: 712.589

مجموعه کانال‌های کانون‌های فرهنگی تربیتی: 405.777

مجموعه کانال‌های تربیت سیاسی: 310.650

مجموعه کانال‌های فعالیت‌های اردویی: 127.374

مجموعه کانال‌های مدارس مجازی: 146.655

مجموعه کانال‌های جشنواره‌ها و مسابقات: 188.820

گروه‌های تخصصی فرهنگی هنری: 22.000

تولید محتوای مهارت محور:

تولید بیش از هزار آیتم آموزشی مهارت محور در حوزه فرهنگی هنری برای پخش از کانال‌های تخصصی فرهنگی هنری در شاد

تولید ویژه برنامه شب یلدا

با توجه به اهمیت ایجاد روجیه نشاط و شادابی بین دانش‌آموزان و ایجاد فرصت مناسب برای فاصله اجتماغی و برگزاری مراسم شب یلدا به صورت مجازی با تولید 2 ویژه برنامه و پخش در کانال کانون‌های فرهنگی تربیتی و کانال ویژه برنامه شب یلدا با آیتم‌های مختلف و جذاب دانش‌آموزی بیش از 3 میلیون مخاطب بیننده برای این برنامه‌ها جذب شده است.

تولید و پخش ویژه برنامه کانون انقلاب

برنامه 31 با عنوان تقویت ایمان، بصیرت دینی و باور به ارزش‌های انقلاب اسلامی و توانمندسازی مربیان و دانش‌آموزان برای وفاداری و حمایت آگاهانه از این ارزش‌ها و مواجهه هوشمندانه ... از مجموعه برنامه‌های ابلاغی سال 1399 به شماره 116/140 مورخ 03/02/1399 و تحقق برنامه‌های ابلاغی مقام عالی وزارت و در راستای تحقق راهکار 4-17 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که باید برای گسترش بهره‌برداری از ظرفیت آموزه‌های غیرحضوری و مجازی در برنامه‌های آموزشی و پرورشی، نسبت به تولید ویژه برنامه کانون‌های فرهنگی تربیتی در ایام‌الله دهه مبارک فجر با عنوان کانون انقلاب با تعامل با حوزه ستادی و با همکاری سایر استان‌ها اقدام می‌شد و 12 برنامه تولید و در بسترهای الکترونیک و با استفاده از ظرفیت شبکه «شاد» منتشر شد.

سالروز و هفته گرامیداشت تاسیس کانون‌های فرهنگی تربیتی

30 بهمن ماه در تقویم معاونت پرورشی و فرهنگی سالروز تاسیس و هفته کانون‌های فرهنگی تربیتی نام گذاری شده است که سال 99 به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه‌های متنوع و مختلفی به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز برگزار شد که از آن جمله: افتتاح نگارخانه کانون فرهنگی تربیتی شهید فهمیده کرج با دستان مبارک وزیر آموزش و پرورش راه‌اندازی 5 کانال ویژه هفته کانون‌ها در شبکه شاد، برگزاری ویدئو کنفرانس با حضور مدیران کل و معاونان پرورشی و 1182 مدیر کانون فرهنگی تربیتی سراسر است.

افتتاح اولین نگارخانه کانون‌های فرهنگی تربیتی کشور در استان البرز

یکی از ابزارهای مهم توسعه فرهنگ وهنر در کانون‌های فرهنگی تربیتی نگارخانه‌ها هستند که باهدف نمایش، ظهور و بروز آثار و استعدادهای دانش‌آموزان، اعضای انجمن‌ها، کارگاه‌های مهارتی و باشگاه‌های کانون‌های فرهنگی تربیتی و همچنین معلمان هنرمند تاسیس شده است. قرار است در این نگارخانه‌ها آثار دستی و تجسمی دانش‌آموزان و معلمان هنرمند در طول سال تحصیلی به نمایش گذاشته شود. اکنون 14 نگارخانه در 14 استان به صورت همزمان افتتاح و در حال توسعه و افزایش در سایر استان ها نیز است.

برنامه‌های سال 1400 اداره کل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی

1-برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی و هنری فردا و فرهنگی و هنری ویزه کانون‌های فرهنگی تربیتی

2- برگزاری مراسم اختتامیه بیست و یکمین جشنواره پرسش مهر ریاست جمهوری

3-برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره دانایی توانایی

4-برگزاری 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه

5-پیش بینی دوره 24 ساعته توانمند سازی مدیران و عوامل اجرایی کانون‌های فرهنگی تربیتی

6-تولید محتوا از سوی باشگاه‌های 22 گانه و برگزاری مسابقه از محتوا برای دانش‌آموزان عضو انجمن‌ها

7-برگزاری چهلمین دوره جشنواره فرهنگی و هنری فردا، سومین دوره فرهنگی و هنری کانون‌های فرهنگی تربیتی، پنجمین جشنواره دانایی توانایی و بیست و دومین پرسش مهر ریاست جمهوری

8- برگزاری فعالیت تابستانی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار