اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از آزادی «نازنین زاغری» تا تحویل «میلاد حاتمی» به پلیس ایران

تهران (پانا) - افزایش آمار کرونا در کشور، ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی، تحویل میلاد حاتمی به پلیس ایران، تعویق زمان برگزاری آزمون وکالت، خروج ۹۰۰ استاد در سال ۹۸ از ایران و آزادی نازنین زاغری بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۱۷۰۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد
از آزادی «نازنین زاغری» تا تحویل «میلاد حاتمی» به پلیس ایران

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد یک میلیون و ۷۱۵ هزار و ۱۶۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۰ هزار و ۹۲۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تا کنون یک میلیون و ۴۶۴ هزار و ۲۶۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۸۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

ممنوعیت سفر به برخی استان‌ها

در پی افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونا در برخی استان‌ها و همچنین شیوع گسترده‌تر ویروس کرونای انگلیسی، برخی استان‌ها سفر در ایام نوروز را ممنوع اعلام کردند. محمود قاسم‌نژاد، جانشین رئیس ستاد مدیریت و مقابله با کرونای گیلان اعلام کرد نوروز سفر به گیلان ممنوع است. طبق مصوبه ستاد مدیریت و مقابله با کرونای کشور سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و گیلان هم جزو استان‌هایی که نوروز امسال سفر به آن ممنوع است.

اعلام رنگ‌بندی شهرها تا ۲۵ اسفند

طبق مصوبه ستاد کرونا در انجام سفرهای نوروزی ملاک ما رنگ جدید شهرهاست، اما سفر به شهرهای قرمز و نارنجی همچنان ممنوع است، ولی سفر به شهرهای آبی و زرد با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی عملی خواهد بود. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که رنگ بندی نهایی شهرهای کشور برای انجام سفرهای احتمالی ۲۵ اسفندماه سال جاری اعلام خواهد شد. وی تاکید کرد که با توجه به روزهای پایانی سال و آغاز احتمالی سفرهای نوروزی توصیه ما به هموطنان این است که در این شرایط به سفرهای نوروزی نروند و اگر قرار است سفری انجام شود رنگ بندی نهایی شهرهای کشور برای انجام سفرهای احتمالی ۲۵ اسفندماه سال جاری اعلام خواهد شد.

اعلام مصوبات ستاد کرونا برای تعطیلات نوروز

در هفته‌ای که گذشت یکی دیگر از جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح مصوبات این ستاد، گفت: بر اساس مصوبه‌ای که در ستاد داشتیم این بود که در شهرهای قرمز و نارنجی سفر کاملا ممنوع شود و در سایر شهرها اعم از زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بسیار سختگیرانه بتوانند سفرهای ضروری خود را انجام دهند. البته همچنان تقاضا می‌شود که از سفر اجتناب کرده و سفرهای غیر ضرور را تحمل کنند و امسال ممنوع باشد. بر اساس مصوبه‌ای که وجود دارد، در شهرهای قرمز و نارنجی کاملا ممنوع است و در سایر شهرها هم با رعایت شیوه‌ها و پروتکل‌های سختگیرانه بتوانند به سفر ضروری‌شان برسند.

افزایش 11 درصدی بستری‌های کرونایی زیر 10 سال

در هفته دوم اسفند نسبت به هفته اول بستری‌ها در تخت‌های ویژه ۴.۷ درصد و بستری‌های تخت‌های عادی ۱۷ درصد افزایش داشته است البته میزان فوتی‌ها ۳.۷ درصد کاهش داشته است. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران با ابراز نگرانی از افزایش ۱۱.۱ درصدی افراد بستری زیر ۱۰ سال در استان تهران بر ضرورت دقت، مراقبت و رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد. او همچنین تاکید کرد که این امر نیازمند دقت، مراقبت و رعایت و پروتکل های بهداشتی است؛ چرا که قبلاً میزان بستری افراد زیر ۱۰ سال ۲ تا ۳ درصد بوده و در بهمن ماه به ۷ و ۸ درصد رسیده و اکنون ۱۱ درصد شده است که این امر نگرانی ها را افزایش می دهد.

ممنوعیت برگزاری نمایشگاه بهاره

حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران با اشاره به ممنوعیت برگزاری هر گونه نمایشگاه بهاره بر تشدید نظارت فرمانداران نسبت به اجرای این مصوبه تاکید کرد. او تاکید کرد: با توجه به شرایط خاص و پیچیده استان تهران نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه در ایام پایانی سال تشدید می شود.

تعویق زمان برگزاری آزمون وکالت

قرار بود آزمون وکالت جمعه 22 اسفندماه برگزار شود اما سازمان سنجش آموزش کشور زمان برگزاری این آزمون را به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق انداخت. براساس مصوبه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و دستورالعمل‌های اعلامی وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آماده برگزاری این آزمون در روز جمعه ۲۲ اسفند ماه بود که در روز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه با اعلام معاونت محترم بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر حاد شدن شرایط انتشار بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌های بیشتر در اکثر استان‌ها و ضرورت تغییر شرایط برگزاری آزمون از قبیل اضافه کردن شهرها و حوزه‌های امتحانی جدید، سازمان سنجش آموزش کشور به لحاظ رعایت اصول فنی و اجرایی جهت تامین الزامات وزارت محترم بهداشت وعدم امکان اعمال آن‌ها در این بازه زمانی محدود، چاره‌ای جز تعویق آزمون نداشت. در این مساله مسئولان و همکاران اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران هیچ تقصیری نداشته و نهایت تلاش و رایزنی خود را انجام دادند تا این آزمون سر موعد مقرر برگزار شود. لذا سازمان سنجش آموزش کشور ضمن عذرخواهی از متقاضیان عزیز، به اطلاع می‌رساند این آزمون در تاریخ ۹۹/۱۲/۲۲ برگزار نمی‌گردد و با توجه به هماهنگی بعمل آمده انشاالله در روز جمعه مورخ ۱۴۰۰/۱/۲۰ برگزار خواهد شد.

تحویل میلاد حاتمی به پلیس ایران

میلاد حاتمی یکی از گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی که مدت‌ها بود تحت تعقیب پلیس ایران قرار داشت. در هفته‌ای که گذشت میلاد حاتمی به پلیس ایران تحویل داده شده است. به گفته سردار شیرزاد رئیس پلیس اینترپل، «میلاد حاتمی» از گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی را از مرز بازرگان تحویل گرفتیم.

نامه 16 عضو شورای شهر تهران به رئیس قوه قضاییه

در هفته‌ای که گذشت ۱۶ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه خواستار حداکثر دقت و رعایت انصاف و عدل در روند رسیدگی قضایی به پرونده جمعیت امام علی (ع) شدند. این نامه از سوی خانم‌ها زهرا صدراعظم نوری، ناهید خداکرمی، شهربانو امانی، زهرا نژادبهرام، الهام فخاری و آقایان سید حسن رسولی، محمد سالاری، حجت نظری، حسن خلیل‌آبادی، افشین حبیب‌زاده، مرتضی الویری، محمد علیخانی، علی اعطا، محمدجواد حق‌شناس، سید محمود میرلوحی و سید آرش حسینی میلانی امضا شد.

نازنین زاغری آزاد شد

زاغری ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان بازداشت شد. در هفته‌ای که گذشت وکیل مدافع نازنین زاغری متهم ایرانی - بریتانیایی از آزادی موکلش خبر داد. حجت کرمانی در این باره گفت: موکلم محکومیت قبلی که داشته امروز به پایان رسید و پابندش باز شد زیرا او یکسال با پابند بیرون بود که در هفته‌ای که سپری شد، باز شد. همچنین زمان رسیدگی به پرونده دوم موکلم به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام ۲۴ اسفند ماه در دادگاه انقلاب تعیین شده است.

برگزاری دادگاه رسیدگی به دادخواست ۴٢ عضو سابق گروهک منافقین

در هفته‌ای که گذشت، نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواست ۴۲ نفر از اعضای سابق گروهک و فرقه تروریستی منافقین به سرکردگی مریم و مسعود رجوی و جمعی از اعضای کادر ارشد این گروهک در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی و عمومی بین‌الملل تهران برگزار شد. قاضی دادگاه خاطرنشان کرد: اولین بار در تاریخ کشور است که این دعوا در شعبه حقوقی مطرح می‌شود. علت برگزاری دادگاه به صورت علنی این است که برای اولین بار، اشخاصی در رابطه با حبس، شکنجه، سلب حقوق و ... که توسط گروهک منافقین نسبت به آن‌ها صورت گرفته مطالبه خسارات وارده و پرداخت غرامت می‌کنند. وی ادامه داد: از طریق کشورهای فرانسه و آلبانی که محل اقامت اعضای این گروهک است، ابلاغ بعد از ارائه دادخواست انجام شد. نیابت را مستقیماً به وزارت دادگستری آلبانی انجام دادیم تا ابلاغ را انجام دهند که از طریق وزارت خارجه برای آن‌ها ارسال شده است. ابلاغ در دی ماه صورت گرفت و دو ماه فرصت قانونی نیز تا انجام رسیدگی طی شده است.

بوتولیسم همچنان قربانی می‌گیرد

تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان همچنان ادامه دارد و تاکنون 20 هزار و 492 قطعه از پرندگان مهاجر تلف شدند. اداره محیط زیست استان مازندران در آخرین اطلاعیه خود از وضع تلف شدن پرندگان مهاجر آبزی اعلام کرده است که عملیات پایش و جمع‌آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی با اعزام اکیپ‌های از محیط‌بانان و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست بهشهر، گلوگاه و اداره کل مازندران انجام شد و 1066 قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه های چنگر معمولی، فلامینگو، مرغابی وکشیم تلف شده از سطح خلیج و ساحل جمع آوری و دفن بهداشتی شدند و با احتساب تلفات 33 روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده، به عدد 20 هزار و 492 قطعه رسیده است. هرچند کارشناسان علت مرگ گسترده پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله را وجود سم بوتولیسم عنوان کرده‌اند و سازمان دامپزشکی کشور نیز این موضوع را تایید کرده است اما اخیرا شبهاتی درباره مرگ پرندگان مهاجر مبنی بر وبای پرندگان در این تالاب نیز مطرح شده است. البته کمیته مشورتی میانکاله که متشکل از سه دانشگاه دولتی کشور و افراد آگاه محلی است، فرضیه وبای پرندگان را رد کرده است. حال سوال اینجاست که علت مرگ این پرندگان مهاجر به عنوان سرمایه‌های محیط زیست ابتلا به وبای پرندگان است یا بوتولیسم؟ محمود صادقی، میکروب‌شناس درباره علت مرگ این پرندگان گفت: مرگ و میر پرندگان مهاجر در قسمت ساحل جنوبی تالاب رخ می‌دهد که تشخیص مرگ ناشی از وبا یا بوتولیسم را سخت کرده است اما در آزمایش‌هایی که تیم تخصصی که وظیفه تشخیص و شناسایی عوامل این بحران زیست محیطی را دارد، نشان داده است که در لاشه این پرندگان سم بوتولیسم وجود داشته است. همچنین نمونه‌برداری و انجام آزمایش روی پرندگان تلف شده نیز نشان داده است که سم نوروتوکسین در بدن آن‌ها وجود دارد که سم درگیر کننده اعصاب است.

خروج ۹۰۰ استاد در سال ۹۸ از ایران

در هفته‌ای که گذشت موضوع خروج اساتید از ایران به جنجال تبدیل شد. علبرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از مصوبه امروز مجلس در مورد افزایش حقوق‌ها در سال آینده گفت که در سال ۹۸، ۹۰۰ استاد از ایران خارج شدند. او همچنین در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه با اشاره به مصوبه مجلس در مورد افزایش حقوق ۲۵ درصدی برای حقوق‌های زیر ۱۰ میلیون تومان و افزایش حقوق دو و نیم میلیون تومانی برای حقوق‌های بالای ۱۰ میلیون تومان گفت: اساتید را از این مصوبه مستثنی کنید. در سال ۹۸، ۹۰۰ استاد از ایران خارج شده‌اند. استادی هست که ۴۰ سال استاد تمام است و حقوقش ۱۴ میلیون تومان است. در حالی که فلان عضو هیات مدیره ۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد. آقا فرمودند به معیشت اساتید برسید. آیا باید چنین عضو هیات مدیره‌ای را با استاد دانشگاه کنار هم بگذارید؟

«احتکار» و «گرانفروشی» بیشترین تخلفات ثبت شده در سامانه «سجام»

سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه چندی پیش راه‌اندازی شد. به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم و رسیدگی سریع و قاطع به تخلفات و جرایم به طوری که اثر بازدارندگی داشته باشد قوه قضاییه سامانه‌ای تحت عنوان سجام یا سامانه جامع ارتباط عمومی مردمی به آدرس http://sajam.scpd.ir راه‌اندازی کرده است. احمدی هنری، مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه می‌گوید احتکار و گرانفروشی بیشترین تخلفات ثبت شده را در سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه به خود اختصاص داده‌اند. او همچنین گفت: این سامانه برای مبارزه با فساد راه‌اندازی شده است و در سراسر کشور حدود 200 هزار دیده‌بان در آن ثبت‌نام کرده‌ و کد شناسایی اخذ کرده‌اند که از این تعداد حدود 140 هزار دیده‌بان برای قوه قضاییه شناخته شده هستند و مشخصات آنها ثبت و کد شناسایی اخذ کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار