زالی: رنگ بندی شهرها بر اساس ویروس جهش یافته تغییر کند

تهران (پانا) - فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، نسبت به چرخش انواع سویه های ویروس کرونا در کشور با سفرهای نوروزی و همچنین خطر شکل گیری موج جدید این بیماری در هفته سوم فروردین ماه و با بازگشت مسافران نوروزی هشدار داد.

کد مطلب: ۱۱۷۰۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
زالی: رنگ بندی شهرها بر اساس ویروس جهش یافته تغییر کند

به گزارش ایسنا، علیرضا زالی در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، در پاسخ به سوالی در زمینه آسیب شناسی این موضوع گفت: در تمام بیماری‌ها زمانی که بیماری فرآیند فرسایشی می‌گیرد، با سندروم اجتماعی خستگی روبرو می‌شویم. بنابراین رسانه‌ها و مجموعه سیاست‌گذاران باید هنر آن را داشته باشند که با ارتقای تاب‌آوری جامعه این موضوع را جبران کنند.

خلاء پوشش حمایتی موثر از اقشار آسیب‌پذیر در بحران کرونا

وی ادامه داد: نکته بعدی بحث مشکلات اقتصادی مردم است؛به طوری که مجموعه حمایت‌های اعمالی در زمینه جبران اختلالات کسب و کار به ویژه در زمینه کسب و کار خرد و فاقد شناسنامه به شکلی که باید، انجام نشده است و حمایت‌ها قلیل بوده است. حتی برخی مغازه‌ها هم که باز هستند، رونقی ندارند. بر همین اساس نارضایتی می‌تواند نافرمانی در رعایت پروتکل‌ها را به دنبال داشته باشد و ممکن است فرد با نزدن‌ماسک، نافرمانی خود را نشان دهد. در مجموع نقاط خلاء فراوانی در پوشش حمایتی اقشار فرودست و آسیب پذیر در بحث بحران کرونا وجود دارد.

هنوز هم برخی افراد توان خرید ماسک ندارند

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران ادامه داد: در همین راستا هنوز افرادی هستند که توان خرید ماسک ندارند. در تهران ۲۰ هزار نفر از طریق دستفروشی تامین معیشت می‌کنند؛ این آمار، آمار رسمی دستفروشی است، آمار شناور خیلی بیشتر از اینهاست.

وی با طرح این سوال که چرا در کشورهایی مانند سنگاپور، تایوان، ویتنام و کره جنوبی با موفقیت عمل شده است، افزود: سرمایه اجتماعی انباشته شده در این کشورها قبل از کرونا بسیار مستحکم و قوی بوده و بعد از کرونا این سرمایه اجتماعی به کمک آمده است و به این ترتیب همه مردم به تبعیت از دولت قرار گرفته‌اند. در این آسیب‌شناسی ما باید ببینیم که در کجاها سرمایه اجتماعی‌مان آسیب خورده است‌.

چالش سطح بالای تناقض در گفتار

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران ادامه داد: موضوع دیگر سطح بالای تناقض در گفتار است.همانند آنچه که در بازگشایی مدارس در مهر و بهمن ماه شاهد بودیم. اکنون نیز اندکی به پایان سال باقی مانده است اما هنوز تکلیف سفرهای نوروزی به صراحت مشخص نیست. در اپیدمی ها ممکن است نامهربانی وجود داشته باشد اما قطعا این موضوع برای نجات جان آدم هاست. در جایی که منافع اجتماعی اقتضا می کند و در مقابل آن اکراه عمومی وجود دارد، باید دید مصلحت عمومی چیست.

با تسامح برخورد شود، جان مردم به خطر می افتد

وی در این باره ادامه داد: همه جای دنیا نسبت به محدودیتها معترض هستند؛ اسپانیا، هلند، ایالات متحده آمریکا و ... همه مردم دنیا خسته شده اند و این موضوع تنها مختص ایران نیست. اما اگر بخواهیم با تسامح برخورد کنیم، جان مردم به خطر می افتد.

زالی درباره سفرهای نوروزی نیز گفت: با فرض اینکه اکنون ویروس جهش یافته با سناریوی فعلی وجود نداشت، آن زمان طبیعتا نظر ما این بود که با توجه به آنکه از اول آذرماه روند بیماری کاهش بوده و در دو هفته اول اسفند هم افزایش چشمگیر در موارد مراجعه، بستری و مرگ و میر بیماری نداشتیم، می توان با آزادی عمل بیشتری اجازه فرآیندهای تفننی را در قالب سفرهای نوروزی داد. اما متاسفانه وجود ویروس چموش، خشن، تهاجمی و بی رحمی به نام واریانت جهش یافته (انگلیسی)، سناریوی دیگری را رقم زده است.

خطر شکل گیری موج جدید کرونا در تهران با بازگشت مسافران نوروزی

وی در ادامه با بیان اینکه در نوروز بی تردید بالاترین نرخ سفر را در تهران و با اختلاف زیاد از سایر استانها، خواهیم داشت، افزود: به دنبال اقدامات انجام شده در طی ماه های گذشته و غربالگری های صورت گرفته، توانسته ایم بیماری را در تهران کنترل کنیم. حال مسافران در سفر به شهرهای مختلف، در معرض انواع سویه ها با شدتهای مختلف ویروس قرار می گیرند. هفته سوم فروردین هم مسافران بازمی گردند و مانند آن است که با شبیخون ویروس مواجه شویم. بنابراین می توان پیش بینی کرد که در هفته سوم فروردین با بازگشت مسافران در استان تهران با امواج بیماری مواجه خواهیم شد و البته تقارن آن هم با شروع کسب و کار مردم است. بر همین اساس ممکن است در زمانی که مردم انتظار بازگشت اقتصاد و رونق کسب و کار را دارند، شاید لازم باشد که در کسب و کار دخالت کنیم و محدودیت ایجاد شود.

بهبودیافتگان کرونا نسبت به ویروس جهش یافته مصون نیستند

زالی با اشاره به وجود و چرخش دو ویروس کلاسیک (ووهان) و جهش یافته انگلیسی در کشور گفت: تعدادی از مردم به دنبال ابتلا به نوع قبلی ویروس (ووهان) در موجهای قبلی این بیماری، نسبت به آن مصونیت یافتند اما این افراد امروز مقابل ویروس جهش یافته مصون نیستند و مبتلا می شوند. ویروس جهش یافته می تواند مصونیت نسبی برخی افراد را در که سه موج قبلی مبتلا شده اند را درهم شکند.

قدرت بیماری زایی و مرگ و میر ویروس جهش یافته کرونا

وی ادامه داد: از طرف دیگر این ویروس جهش یافته قدرت سرایت بالاتری دارد. به طوری که هر فرد ناقل در ویروس کلاسیک ووهان می توانست 1.2 نفر را مبتلا کند اما این رقم در ویروس انگلیسی 2.3 است. به این ترتیب به تدریج خوشه های جدید ویروس در تهران شکل می گیرد و با تلفیق آنها طغیان جدیدی شکل می گیرد. همچنین ویروس جهش یافته مرگ و میر بالاتری ایجاد می کند و مطالعات ما در تهران نیز همین موضوع را نشان می دهد.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران گفت: بنابراین مردم در زمانی می خواهند بار سفر نوروزی ببندند که مکانیسم و پدیده جدیدتری از ویروس اتفاق افتاده است. در این زمینه ارزش زمان و مداخله گاهی در ثانیه است.

رنگ بندی شهرها بر اساس ویروس جهش یافته تغییر کند

زالی همچنین درباره رنگ بندی شهرها گفت: تمام رنگ بندیهای صورت گرفته براساس سناریوی ویروس کلاسیک است و این رنگ بندیها در ویروس جهش یافته باید تغییر کند.

نگران چرخش ویروس با سفرهای نوروزی هستیم

وی تاکید کرد: واقعا نگرانیم که سفرهای نوروزی نکته ای شود برای چرخش بیماری در کشور. از طرفی بعد از گذشت یک سال از بیماری کرونا، همه شهرستانهای کشور در معرض خطر جدیدی هستند؛ آن هم بروز سویه های مقاوم جدید و جهش یافته داخلی و بومی است. اتفاقی که در آفریقا، برزیل، کالیفرنیا و ... افتاد چرا نباید در تهران و ایران افتد؟

نظر وزیر بهداشت درباره سفرها، کارشناسی و به صلاح مردم است

زالی درباره نظر مشخص ستاد مقابله با کرونا تهران درباره سفرهای نوروزی گفت: نظر ما تایید نظر کارشناسی وزیر بهداشت است. نظر وزیر بهداشت کاملا بر صلاحدید مردم، مطابق با آخرین تغییرات اپیدمی بیماری در کشور، آخرین یافته های ناشی از ویروس جهش یافته و بحث نگرانی از اختلاط بین شهرستانی سویه های جدید و در کمین بودن بروز سویه های جدید جهش درون زا در کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار