کارگردان فیلم‌های کودک و نوجوان در گفت‌وگو با پانا:

سرمایه‌گذاری در فیلم کودک، قربانی ساخت‌ راحت و کیفیت‌های پایین شده است

تهران (پانا) - «فرزاد اژدری»، کارگردان فیلم‌های کودک و نوجوان که تاکنون ساخت فیلم‌هایی چون «وروجک‌ها» و «عملیات مهدکودک» را بر عهده داشته درباره چرایی تغییر سلیقه فیلم‌سازان برای فیلم نساختن در حوزه کودک و نوجوان و سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۷۰۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
سرمایه‌گذاری در فیلم کودک، قربانی ساخت‌ راحت و کیفیت‌های پایین شده است

«فرزاد اژدری» کارگردان فیلم «وروجک‌ها» به پانا گفت: «دغدغه‌ام برای کودک و نوجوان داشتن یک فضای شاد و سالم است. فضایی برای ابراز عقایدشان که بتوانند به‌راحتی به بزرگ‌ترها بگویند چه می‌خواهند و ما بزرگ‌ترها بتوانیم درحد توان نیازهایشان را برآورده کنیم و از مهم‌ترین دغدغه‌های من این است که برای ده یا بیست سال آینده این کودکان بتوانند آدمیت را برای همه جهان به‌عنوان یک ایرانی تبلیغ کنند.»

کیفیت فیلم‌ها دستخوش تغییرات ساخت فیلم شد

اژدری، کارگردان «نجوای شبانه» با اشاره به جایگاه سینمای کودک در ایران عنوان کرد: «سینمای کودک و نوجوان در ایران از یکسو جایگاه پایینی دارد و از سوی دیگر باید بگویم جایگاه بالایی دارد. از سال‌های گذشته فیلم‌ها و انیمیشن‌های خوبی ساخته شد که حتی تا کشورهای مختلف رفت و در جشنواره‌های مختلف شرکت کرد و به‌عنوان یک فیلم‌ساز کودک و نوجوان بتواند عرض‌اندام کردند.»
اژدری با اشاره به تغییر کیفیت ساخت فیلم‌ها در سال‌های اخیر اظهار کرد: «با تغییر سیستم ساخت فیلم از 35 به دیجیتال شرایط ساخت فیلم راحت‌تر شد و البته به همین ترتیب فیلم‌ها هم بی‌کیفیت‌تر شد زیرا راحت‌تر ساخته شد. همچنین ورود پدیده‌ای مانند VOD و رسانه اینترنتی و غیره باعث شد سلایق به سمت تماشای تصویر در آن فضاها برود. درواقع ما وسط چندین تغییر بنیادی گیرکرده‌ایم؛ یعنی از تغییرهای 35 میلی‌متری و نگاتیو به دیجیتال و از دیجیتال به رسانه رفته‌ایم.»

ساخت فیلم راحت شده و کیفیت‌ها کم شده است

این کارگردان فیلم‌های کودک و نوجوان افزود: «در حال حاضر حرف اول را رسانه‌ها می‌زنند و اگر فکر کنیم پاندمی کرونا هم نبود واقعاً سینما در تمام جهان به سمتی رفته که برای رسانه‌ها قابل‌استفاده باشد، به‌گونه‌ای که اکنون رسانه‌ها در فیلم‌های بلند سینمایی سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما در ایران اتفاق بدتر افتاد و نه‌تنها در عرصه فیلم کودک و نوجوان بلکه در عرصه‌های دیگر هم کسی فیلم نمی‌سازد و اگر بسازد باید روی نمایش آنلاین فکر کند و حالا این شرایط را تسری بدهید به فیلم کودک و نوجوان و اینکه وضعیت برای فیلم‌سازان کودک و نوجوان چندان مناسب نیست. این نوع فیلم‌ها حتماً باید تحت حمایت مالی و معنوی نهادها قرار بگیرد وگرنه به سرانجامی نمی‌رسد. سرمایه‌گذار خصوصی رغبتی ندارد در فیلم کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری کند به دلیل اینکه از چند سال قبل ساخت فیلم‌ها سهل‌الوصول شده و به سمت بی‌کیفیتی رفته است. دیگر آن تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار حتی رضایت ندارد روی کار فاخری سرمایه‌گذاری کند.»

اهرم اجرای قانون برای گرفتن حق هنرمند نداریم

«فرزاد اژدری»، کارگردان فیلم «وروجک‌ها» درباره بازگشت سرمایه در حوزه فیلم‌های کودک و نوجوان عنوان کرد: «بازگشت سرمایه نه‌تنها در حوزه کودک و نوجوان بلکه در حوزه‌های دیگر هم نداریم زیرا ما چرخه صنعت سینما را نداریم، کمپانی نداریم و صنف ما صنفی نیست که بتواند با اهرم اجرای قانون جلوی برخی از رانت‌خواری‌ها و حق کشی‌ها و بدرفتاری‌های هنری را بگیرد. فرضاً هنرپیشه‌ای در فضای مجازی آدمی را مسخره می‌کند و قاعدتاً این صنف باید گوشش را بگیرد یا اینکه آدمی می‌گوید فیلم‌نامه من را خورده‌اند، باید گوش آن فردی که چنین کرده را بگیرد.»
تهیه‌کننده سریال شبکه نمایش خانگی «ماه‌پیشانی» اظهار کرد: «باید اهرم اجرایی مشخصی وجود داشته باشد، به‌عنوان مثال کمک قوه قضاییه را نداریم در حالیکه در آن‌طرف دنیا حتی کمترین مبلغ هم حساب می‌شود و صنعت سینما مانند هالیوود را یهودی‌ها می‌چرخانند و جدای از موضوع صهیونیزم این افراد بسیار اقتصاددان هستند. به قول استادم، آقای فرمان آرا می‌گفتند آن‌ها یک سال در «پیش‌تولید» وقت می‌گذارند و دو هفته «فیلم‌برداری» می‌کنند و یک سال «پس از تولید» کار می‌کنند. یعنی برای آن دو هفته یک سال زحمت می‌کشند و بعدازآن برای پخش و همه صورت‌های مختلف نمایش فیلم زحمت می‌کشند و قانون کپی‌رایت دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار