علی عسگری: هیچ یک از دو ضلع نظام نباید دیگری را تضعیف کند

تهران (پانا) - یک فعال سیاسی تاکید کرد مردم در مورد انتخابات پیش رو در سکوت بهت‌آوری قرار دارند و باید ترسید از سکوتی که پیشه کرده‌اند. زبان حال فعلی مردم، گاهی به گونه‌ای است که شعر سهراب سپهری را تداعی می‌کند که گفت: جای مردان سیاست درخت بکارید تا هوا تازه شود.

کد مطلب: ۱۱۷۰۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
علی عسگری: هیچ یک از دو ضلع نظام نباید دیگری را تضعیف کند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حزب جمهوریت ایران اسلامی، علی عسگری، نماینده پیشین مشهد در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب تمدن اسلامی در گردهمائی مجازی «انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، چالش‌ها و فرصت‌ها» که با دعوت کمیته انتخابات حزب جمهوریت ایران اسلامی و با مشارکت دفاتر استانی این حزب برگزار شد، با تسلیت بمناسبت شهادت مظلومانه امام موسی بن جعفر(ع) و تشکر از برگزارکنندگان این اجلاس گفت: طبق پژوهش‌های بنده، دموکراسی و رجوع به رای مردم در میان مسلمانان تا دوره معاصر، با چالش فکری همراه بوده است. اینکه مکتب فکری امام و رهبری به مردم‌سالاری دینی و جمله «میزان رای ملت است»، معطوف گردیده کار مهمی محسوب می‌شود که باید از آن پاسداری کرد. بعضی‌ها این مکتب فکری نظام‌مند را برنمی‌تابند و به لحاظ فکری درصدد ایجاد چالش‌اند. به جز چالش فکری یاد شده، چالش‌های قابل توجهی در اجرا و عمل وجود داشته و دارد که باعث کاهندگی و هدر رفت سرمایه‌های اجتماعی شده است. آشکارترین آنها ناکارآمدی، عدم انسجام، جنگ قدرت با استفاده از روش ‌های نامتعارف، تمرد از اصول و فساد گسترده سیاسی و اقتصادی است.

این فعال سیاسی افزود: بنظر بنده فساد سیاسی بدترین نوع از فساد است. این فساد مقدمه فساد اقتصادی، فکری، فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود. چنین فسادی باعث می‌شود، مطالبات به حق مردم، عقاید و اصول مسلم دینی، به فراموشی سپرده شود و گسست اجتماعی میان حکومت و مردم خودنمایی کند. مردم در مورد انتخابات پیش رو در سکوت بهت‌آوری قرار دارند و باید ترسید از سکوتی که پیشه کرده‌اند. زبان حال فعلی مردم، گاهی به گونه‌ای است که شعر سهراب سپهری را تداعی می‌کند که گفت: جای مردان سیاسیت درخت بکارید تا هوا تازه شود.

عسگری ادامه داد: به همین جهت است که تلاش برای مشارکت حداکثری از جانب دلسوزان نظام، بسیار سخت و پیچیده می‌نماید. ما در اکثر اوقات سعی کردیم، ماشین بعضی از چهره‌های سیاسی را هل بدهیم و انگیزه اصلی‌مان استمرار نظام و حضور حداکثری مردم همراه با نشاط و انبساط خاطر آنان در انتخابات بوده است. با این حال باید بگویم، زندگی باقی است همچنان که عشق باقی است و می‌دانیم که سیاست‌مداران سودجو و سیاسی‌کار بارشان به مقصد نمی‌رسد.

عضو شورای مرکزی حزب تمدن اسلامی، همگرایی دینی و ملی، وجود رهبری، امید به آینده، وجود عقلانیت در بین نخبگان و بهره‌گیری از تجربه‌های گذشته را از فرصت‌های پیش رو برشمرد و تصریح کرد: همگرایی دینی و ملی که همیشه بعنوان یک فرصت؛ عامل پیش برنده نظام و مکتب فکری امام و رهبری شناخته شده است و عامل پیروزی در مقاطع حساس محسوب می‌شود. همه دیدیم که با حضور مردم و همگرایی دینی و ملی آنها بسیاری از مشکلات پشت سرگذاشته شده است. شهادت سردار دلها شهید قاسم سلیمانی به دستور رئیس‌جمهور شرور قبلی آمریکا نیز موجب همگرایی مردم شده و سره از ناسره را مشخص کرده است. مقام رهبری نیز بعنوان کسی که محور شرعی و قانونی نظام و کشور محسوب می‌شود و تعیین کننده سیاست‌های کلی نظام و از جمله سیاست‌های کلی انتخابات بوده و هست، خودش فرصتی است که باید از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: در رابطه امید به آینده هم باید بگویم هرچند که مردم از فسادهای اقتصادی و سیاسی به ستوه آمده‌اند؛ اما عزم جدی دستگاه‌های نظارتی و قضایی در امر مبارزه با فساد و مفسدین، ایجاد امید کرده است و باید مواظب باشیم تا این جریان امید که از نوع انتظار فرج است، را سرحلقه‌های جریان انحرافی شیاد به نفع خود مصادره نکنند.

عسگری افزود: فرصتی که بیش از هر زمان دیگر مورد توجه دانشگاهیان، حوزویان، جوانان و سایر اقشار جامعه حاصل آمده است، وجود عقلانیت در بین نخبگان است. شاید چالش‌های گذشته و حال باعث تنبه و چنین عقلانیتی شده باشد. روشن است که نمی‌خواهیم خود و دیگران را از نظر عقل تخطئه کنیم، اما می‌دانیم که گاهی عقل و خرد را غفلت فرامی‌گیرد و نتیجه آن دوری از حق و عدالت می‌شود. به همین جهت است که امام حسین (ع) فرمود: «عقل جز با پیروی از حق کامل نمی‌شود».

وی در رابطه با توجه به تجربه‌های گذشته که باعث نگاه راهگشایانه به آینده شده است، خاطرنشان ساخت: همه می‌دانیم جمهوری اسلامی ایران فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته و به دنیا ثابت شده است که این نوع نظام و حکومت در ایران، جایگزین ندارد. جمهوری قالب و شکل حکومت، اسلامی قید و محتوای آن است. اصول و شاخصه‌های آن نیز در قانون اساسی تعیین شده که میثاق ملی است. هیچ یک از این دو ضلع نظام نباید آن دیگری را تضعیف کند. این فرصت تجربه شده بیش از ۴۰ سال اگر مغتنم دانسته شود، که بس مغتنم است می‌تواند بعنوان تجربه بالاتر از علم، موثر افتد و زمینه ساز گام دوم انقلاب با استفاده از همه ظرفیت‌ها باشد.

این فعال سیاسی در پایان سخنان خود گفت: مردم و رهبری تاکنون در مقایسه با دیگر کشورها بهترین بوده‌اند. ایراد در اجرا و بدنه‌های کارشناسی و دولت است. در هر حال انتخابات فرصتی است برای جبران قصورها و کاستی‌ها. در وضع فعلی تنها راه اصلاح، رجوع به صندوق رای است. که یک قاعده پذیرفته شده جهانی ، اسلامی، عقلانی و مردمی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار