رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیروان:

بهره برداری های مازاد بر ظرفیت، آسیب های فراوانی را به طبیعت زده است

شیروان(پانا)- به مناسبت هفته درختکاری و منابع طبیعی، نشست خبری جمعی از اصحاب رسانه با رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیروان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۶۹۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
بهره برداری های مازاد بر ظرفیت، آسیب های فراوانی را به طبیعت زده است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیروان با بیان اینکه هفته منابع طبیعی متعلق به یک قشر خاص نیست و وقتی که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم شخصاً نهال می کارند، نشان از اهمیت این موضوع است گفت: همه اقدامات صنعتی، کشاورزی، خدماتی و... بر روی بستر منابع طبیعی می باشد و در همه جا عرصه طبیعت و منابع طبیعی حضورش ملموس است.

مصطفی سیامکی با اشاره به سه وظیفه مهم حفاظت، توسعه و بهره‌برداری توسط اداره های منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح استان و شهرستان افزود: جنگل ها، مراتع و بیشه زارها به عنوان منابع طبیعی و تجدید پذیر هستند و با توجه به افزایش جمعیت انسانی و بهره برداری علوفه مازاد بر ظرفیت برای دام ها، موجب وارد شدن یک سری آسیب‌هایی به طبیعت شده است.

وی با بیان اینکه توسعه و پیشرفت کشور بر مبنا و بستر منابع طبیعی است گفت: اقدامات این اداره در حوزه های جنگلی، مرتعی و آبخیزداری می باشد که در همین راستا و در طی سالهای گذشته حدود ۳۱۱۸ هکتار زمین کشاورزی، صنعتی، خدماتی، بنیاد مسکن و ... در قالب 355 فقره به بهره برداران واگذار شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیروان یکی از وظایف اداره منابع طبیعی و آبخیزداری را تفکیک انفال ( اراضی ملی و دولتی) از مستثنیات مردم (زراعی، باغی، مسکن و... اعلام و افزود: شهرستان شیروان حدود چهارصد هزار هکتار وسعت دارد که از این میزان حدود دویست و نود هزار هکتار آن جزو اراضی ملی، دولتی، منابع طبیعی، کوه، جنگل، مرتع و ... است و یکصد و ده هزار هکتار نیز جزو مستثنیات مردم محسوب می شود و یکی از پروژه های مهم این اداره تثبیت مالکیت در عرصه هایی است که متعلق به دولت می باشد که از چهارصد هزار هکتار وسعت شهرستان، برای بیش از پنجاه درصد آن با همکاری خوب اداره های ثبت اسناد و املاک و امور اراضی جهاد کشاورزی، سند مالکیت کاداستری دولتی به منظور جلوگیری از تخریب، تصرفات و کوه خواری برای آن ها صادر شده است.

سیامکی با اشاره به اینکه شهرستان شیروان یکی از شهرستان های موفق در حوزه تثبیت مالکیت اراضی دولتی با عملکرد خوب در سطح استان است گفت: در سطح شهرستان حدود ۵۶۳۰ بهره بردار در بخش مرتع داریم که با دام هایی که دارند از عرصه‌های طبیعی استفاده می‌کنند و در راستای بحث ممیزی مراتع شهرستان نیز با تعیین بهره‌بردار ذیحق، استفاده کننده از طبیعت و دامدار ذینفع مشخص شده است و در جهت واگذاری و احاله مرتع به آنان، حدود ۴۵ طرح تهیه شده و همچنین بیش از ۳۰ طرح نیز در دست اقدام است که پس از تایید کمیته فنی واگذار خواهد شد.

وی افزود: در سال جاری برای ۲۲۰ هکتار زمین، حدود چهار و نیم تن بذر یونجه به صورت رایگان در سطح روستاهای حوزه کوسه، نامانلو، رشوانلو، اسطرخی و رباط به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان جهت تامین علوفه دامداران با هدف حفظ خاک از نظر کاهش، فرسایش و رسوب آن در حال توزیع است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیروان گفت: در سال جاری با توجه به قیمت بالای علوفه و سال سختی که برای دامداران بود، بیش از هزار تن علوفه و کنسانتره توسط شرکت تعاونی فراگیر منابع طبیعی در بین دامداران با قیمت دولتی توزیع شده، که این امر موجب خوشحالی دامداران نیز گردیده است.

سیامکی در رابطه با حوزه آبخیزداری نیز افزود: در بخش آبخیزداری، در سطح ۶ حوزه به ارزش حدود سه میلیارد و چهارصد میلیون تومان در آق قایه، کوسه، زو، نامانلو، رشوانلو، استخری و سرچشمه قرارداد با پیمانکاران جهت انجام کار بسته شده است و همچنین حدود ده هزار متر مکعب عملیات احداث سازه های مکانیکی، بناهای گابیونی، خشک چین و چوبی چپری نیز با هدف کنترل سیل، رسوب، جلوگیری از خسارت به مناطق پایین دست، منازل روستایی، تاسیسات، جاده ها و راه ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه سیاست یگان حفاظت ما بر اساس آموزش و ترویج فرهنگ است و هر کجا که در کنار مردم قرار گرفته و به آموزش همگانی توجه کرده ایم نتیجه نیز گرفته ایم گفت: در حوزه آموزش بهره برداران، از طریق طراحی سایت، بیش از ۵۵۰ نفر در سامانه همیار طبیعت عضو شده اند که در بحث حفاظت از طبیعت به ما کمک می کنند و همچنین سایر همشهریان عزیز می توانند با شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع، در جهت جلوگیری از تخریب، تصرف، حریق و... در عرصه طبیعت که توسط افراد سودجو اتفاق می افتد تماس بگیرند و در همین راستا، سامانه جدید ۱۳۹ نیز طراحی شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیروان افزود: این منطقه خواستگاه گیاه دارویی باریچه است و در این بخش نیز بیش از ۳۰۰ هکتار زمین با همکاری و همیاری مردم، در آن از این گیاه کشت شده است

سیامکی در ادامه گفت: با تعامل و همکاری بین اداره های منابع طبیعی و آبخیزداری و آموزش و پرورش شهرستان، کارشناسان منابع طبیعی از گذشته تا کنون در جهت آموزش نوجوانان و آینده سازان کشور با هدف حفاظت از منابع طبیعی، به مدارس شهرستان اعزام شده اند، که نواختن زنگ سبز و برگزاری دوره های آموزش ترویج همیاران طبیعت از جمله این فعالیت ها است.

وی افزود: در حوزه سوخت رسانی (حمل رایگان) برای رفع نیاز مردم به سوخت و جلوگیری از قطع بوته ها و جنگل‌ها، در گذشته این کار توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام می گرفت که در حال حاضر چون اکثر روستاها از نعمت گاز برخوردار هستند دیگر نیازی به سوخت رسانی نیست و از طرفی نیز آگاهی مردم افزایش پیدا کرده و روند حفاظت از منابع طبیعی رو به بهبود و بهتر شدن است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیروان در پایان از توزیع حدود بیست و پنج هزار نهال در بین شهرداری ها، دهیاری ها، ارگان‌ها و مردم از گونه های صنوبر و جنگلی، جهت کاشت در سطح شهرستان به صورت رایگان در هفته منابع طبیعی خبر داد.

مسئول روابط عمومی و آموزش ترویج اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان

شیروان نیز گفت: همه همشهریان و علاقمندان عزیز در سراسر منطقه می‌ توانند با عضویت در طرح بزرگ همیار طبیعت در سامانه الکترونیکی جذب همیار طبیعت به آدرس اینترنتی http://hamyartabiat.frw.ir و یا با همراه داشتن یک قطعه عکس ۳ در ۴ و یک برگ تصویر(کپی) کارت ملی به دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیروان مراجعه و نسبت به ثبت‌نام در طرح یاد شده اقدام نماید.

محمدتقی احمدی افزود: جهت همیاران طبیعت پس از ثبت نام در اسرع وقت کارت شناسایی معتبر با اعتبار ۵ ساله برای آنان صادر می شود و همشهریان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 05836242301 داخلی 115تماس حاصل نمایند.

وی با اشاره به فرارسیدن روزهای پایانی سال و انجام برنامه نامناسب چهارشنبه سوری و احتمال آتش گرفتن برخی درختان در سطح معابر عمومی گفت: نگذارید بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد یکی از شعارهای اداره منابع طبیعی است که از همشهریان عزیز درخواست می شود در صورت آسیب دیدن منابع طبیعی بر اثر آتش سوزی و یا هر حادثه دیگر با شماره 1504 کد امداد جنگل و مرتع، تماس گرفته و همیار طبیعت باشند..

احمدی، برگزاری آیین درختکاری در کوهستان پارک شیرکوه، دیدار با اصحاب رسانه، کاشت مشارکتی نهال با همکاری اداره راهداری، نهال کاری در دانشکده کشاورزی، ارائه گزارش عملکرد سالیانه، دیدار با دادستان و رئیس دادگستری، نهال کاری در آستان مقدس امامزاده حمزه رضا علیه السلام شهر زیارت، اهدای خون با حضور همکاران منابع طبیعی، برگزاری مراسم هفته منابع طبیعی با حضور خانواده همکاران، جلسه هم اندیشی و تقدیر از بازنشستگان منابع طبیعی و دیدار با خانواده های معظم شهدا و... را به عنوان برنامه‌های هفته منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیروان در سال جاری اعلام کرد.

خبرنگار حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار