تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد

رمزگشایی از تعلل بایدن برای بازگشت به برجام

تهران (پانا) - مجلسی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و دیپلمات سابق کشورمان درباره وضع فعلی برجام و احتمال بازگشت بایدن به این توافق و نیز لغو تحریم‌ها علیه کشور توضیحاتی ارایه داد.

کد مطلب: ۱۱۶۸۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
رمزگشایی از تعلل بایدن برای بازگشت به برجام

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با پانا درباره وضع آینده برجام و احتمال لغو تحریم‌ها توسط دولت جو بایدن، اظهار کرد: «آقای بایدن پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از بازگشت به برجام سخنانی را مطرح کرد، اما هرگز حرفی از لغو یا برداشتن تحریم‌ها نزده بود.»

وی با تأکید بر اینکه بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها دو مسأله جدا از یکدیگر هستند، گفت: «از دید دولت جو بایدن برداشتن تحریم‌ها ارتباطی به بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ندارد. هرچند آقای بایدن مخالفت خودش را با تحریم‌های فلج‌کننده و آسیب به مردم اعلام کرده بود ولی بخشی از تحریم‌ها در زمان باراک اوباما و بخشی دیگر بعد از برجام وضع شدند.»

دیپلمات پیشین ایران تصریح کرد: «جو بایدن عملاً تا حدود زیادی ادامه‌دهنده همان راه است. همانطور که خواهان حل مسائل با برجام بودند، قطعاً بر همان سیاست باقی خواهند ماند و مایل هم نیستند ایران در منطقه که کشور مقتدری است تنها بماند یا از روی استیصال، متکی و وابسته به دیگران باشد و به طور کلی نفت و گاز انحصاراً در اختیار اعراب قرار گیرد.»

مجلسی در این باره توضیح داد: «برخی کشورهای عربی از ادامه بحران در منطقه و علیه ایران استقبال می‌کنند، اما ایالات متحده به دنبال تعادل در منطقه است. نیروهایی هم در داخل کشورمان وجود دارند و بر این باورند که ایران باید به شکل دیگری برای خود بازدارندگی ایجاد کند. بنابراین یکی از موارد تعلل بایدن برای بازگشت به برجام شاید همین مسائل باشد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل یادآور شد: «همیشه معتقد بودم که بایدن بدون نیاز به اجازه یا شرط و شروط به برجام باز خواهد گشت، چراکه او خروج ترامپ از توافق هسته‌ای را باطل اعلام کرده بود. بنابراین وقتی امری باطل باشد، بطلان آن را نه تنها بیان می‌کند بلکه باید به آن هم برگردد.»

وی در این باره اضافه کرد: «البته مجلس اصولگرای ایران پیش از این مسائل با اقداماتی مانند الزام به توسعه غنی‌سازی 20 درصد، جو بایدن را در برابر امری انجام شده قرار داد که با تعهدات برجامی مغایرت داشت. همان زمانی که قرار بود دولت بایدن قدرت را در اختیار بگیرد قانونی توسط مجلس برای الزام دولت در امور هسته‌ای آن هم با فرصت دو ماهه تصویب شد. در این مصوبه به رفع همه تحریم‌ها توسط بایدن، عدم رعایت دستورالعمل‌های NPT و همچنین ممانعت از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید شده بود. بنابراین همه این موارد باعث تعلل دولت آمریکا برای بازگشت به برجام شده‌ است.»

دیپلمات پیشین ایران تصریح کرد: «مشاوران دولت بایدن می‌خواهند جمهوری اسلامی در این مدت تهدیدات خود را اجرا کند تا ببینند چیزی از برجام باقی خواهند ماند یا مسیر عادی را طی می‌کند یا اصلاً شاید کار به شورای حکام کشیده خواهد شد. البته شرایط به سمت رفتن پرونده ایران به شورای حکام پیش می‌رفت، اما با سفر رئیس آژانس انرژی اتمی به ایران و توافق خوبی که با وی صورت گرفت، شرایط حاد به عادی تبدیل شد.»

مجلسی پیش‌بینی کرد: «بنده امیدی به حل مسائل در ماه‌های آینده ندارم. باید دید که دولت اصولگرای آینده چه برنامه‌ و سیاستی را پیش خواهد گرفت، اما آنچه مسلم است ایران بر عدم بازرسی‌ از مراکز هسته‌ای پایداری می‌کند.»

وی در ادامه به سیاست‌های دولت آینده ایران اشاره کرد و افزود: «آمریکایی‌ها شرایط داخل و انتخابات را زیرنظر دارند و با اقدامات مجلس فعلی حدس هم می‌زنند که کدام جریان و طیف سیاسی زمام امور را در دست خواهد گرفت و به نوعی ادامه‌دهنده راه مجلس یازدهم است. بنابراین طرف آمریکایی می‌داند که در دولت آینده ایران اقتدار و مسئولیت هردو در یک جا قرار خواهند می‌گیرند. بنابراین تا پایان دولت آقای روحانی امکان ندارد تحریم‌ها لغو و برجام احیا شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار