ثبت نام بیش از ظرفیت باعث انتظار 10سال برای رفتن به حج

تهران (پانا) - نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت معتقد است، یکی از اشتباهات انجام شده در ثبت نام حجاج ثبت نام بیش از سهمیه و ظرفیت کشور است که این موجب شده تا برخی افراد بیش از ۱۰ سال است که با در دست داشتن فیش حج، همچنان در صف اعزام هستند.

کد مطلب: ۱۱۶۸۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
ثبت نام بیش از ظرفیت باعث انتظار 10سال برای رفتن به حج

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب، روز پنجشنبه در همایش «کشورهای مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» در پژوهشکده حج و زیارت قم، تجربه برخی کشورها برای نام نویسی حج از جمله ملاک بودن استطاعت را الگویی مناسب دانست و افزود: هم اکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با بیش از ۱۰ سال در صف اعزام به حج در کشور وجود دارد که طولانی شدن اعزام به حج موجب اعتراض مردم نیز شده‌است.

وی گفت: اگر هر سال متناسب با ظرفیت اعزام حجاج، اقدام به ثبت نام انجام می‌شد، بسیاری از مشکلات موجود و تاخیر فراوان در اعزام به حج وجود نداشت ولی وقتی ثبت نام شدگان ۱۰ برابر ظرفیت موجود است، چاره ای جز قرعه کشی وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: بسیاری از موضوعات از جمله تامین وسائل حمل و نقل برای جا به جایی زائران در داخل مکه و مدینه و تامین رفاهیات از جمله موضوعاتی است که با پیگیری‌های فراوان سازمان حج و زیارت برای حجاج ایرانی حل شده‌ و این در حالی است که مسلمانان سایر کشورها از جمله مغرب همچنان با چنین چالش‌هایی در عربستان مواجه هستند.

نواب در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های مغرب اسلامی گفت: این کشور ، شامل تعدادی از کشورهای شمال آفریقا از جمله الجرایز، تونس، مغرب و لیبی است که این منطقه سرپل نفوذ اسلام به اروپا در طی قرن های گذشته بوده است.

وی افزود: اسلام در قرن اول به مغرب رسید و سایه حاکمان اروپایی را از مغرب زدود و به دلیل حضور فرزندانی از ائمه اطهار(ع) در این کشورها، نفوذ معارف اهل بیت(ع) در این مناطق بسیار زیاد است.

نواب گفت: در منطقه مغرب اسلامی بین ۹۸ تا ۱۰۰ درصد جمعیت کشورها، اسلامی است و در کشور مغرب نیز اهتمام به اجرای مناسک دینی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان زاد است ضمن اینکه وجود مساجد بزرگ از دیگر ویژگی های برجسته این کشور است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه توسل به اولیای الهی در بسیاری از کشور های مغرب اسلامی مرسوم است گفت: کمتر کشوری در جهان اسلام پیدا می شود که برای اقامه مناسک حج، حجاج چند سال زمان صرف کنند ولی مسلمانان مغرب برای حضور در مناسک حج در گذشته که وسائل حمل و نقل کنونی وجود نداشت بیش از پنج سال زمان صرف می‌کردند.

وی با اشاره به چالش‌های حجاج کشور مغرب در عربستان، گفت: گرانی ۵۰ درصد هزینه‌های حجاج مغرب نسبت به سایر کشورها، مشکلات حمل و نقل حجاج آن کشور در عربستان و سطح پایین رفاهیات از جمله مشکلات حجاج کشور مغرب در ایام حج است.

نواب، گفت: شرط ثبت نام در کشورمغرب، استطاعت افراد است ضمن اینکه ۱۵ درصد ظرفیت حج در آن کشور به افراد سالخورده اختصاص داده شده‌است.

نواب ادامه داد: کشور مغرب برای حجاج خود در عربستان برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و رفاهی دارد ولی این برنامه‌ها در سطح پایینی است ضمن اینکه سالانه ۲۰۰ روحانی به عنوان میهمانان پادشاه مغرب، به مناسک اعزام می‌شوند.

وی گفت: پادشاه مغرب سالانه به حجاج این کشور پیام صادر می‌کند که محوریت این پیام دعا برای پادشاه و وحدت در کشور است و به مسائل روز جهان اسلام در آن سخنی به میان نمی‌آید.

در این همایش از ۵ کتاب با عناوین «سفرنامه نویسی حج مغربی»، «بازتاب آثار اندیشوران مغرب اسلامی در دانشنامه حج و حرمین»، «ماخذشناسی حج و حرمین شریفین در مغرب اسلامی»، «مجموعه مقالات همایش بین المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»، «مجموعه مقالات عربی همایش بین المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» و ویژه نامه دو مجله پژوهشنامه حج و زیارت (علمی پژوهش) و میقات حج (علمی ترویجی) رونمایی شد.

پژوهشکده حج و زیارت با هدف شناخت هرچه بیشتر ظرفیت‌ های عظیم حج در ابعاد گوناگون بین‌ المللی آن، برگزاری همایش بین المللی برای شناخت ظرفیت های کشورهای مختلف در حوزه حج و زیارت را در دستور کار قرار داده است.

این همایش، از سلسله همایش‌های «جهان اسلام، حج و حرمین» است که تاکنون سه همایش آن در حوزه تمدنی عراق، هند و افغانستان برگزار شده است. این همایش حج گزاری مسلمانان مغرب اسلامی را با تمرکز بر نقش فرهنگی و مذهبی آنان، در خصوص حج و حرمین شریفین و راه‌های همگرایی ایران با این کشورها را بررسی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار