مدیر منابع آب بهشهر در گفتگو با پانا:

۱۵ میلیون متر مکعب آب در سد گلورد ذخیره شده است

ساری (پانا) - مدیر منابع آب شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه با اشاره به ظرفیت ۱۷۰ میلیون مترمکعبی سد ناتمام گلورد، از ذخیره ۱۵ میلیون مترمکعبی آب در آن خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۶۸۳۶۳
لینک کوتاه کپی شد
۱۵ میلیون متر مکعب آب در سد گلورد ذخیره شده است

عبدالمهدی سهرابی در گفت و گو با پانا با اشاره به اینکه مطالعات سد گلورد با ظرفیت آب ۱۷۰ میلیون مترمکعب در سال ۵۴ و عملیات اجرایی‌ آن از حدود دهه ۷۰ شروع شد، گفت: «متاسفانه به خاطر مشکلات اعتباری که‌وجود داشت، تا الان هنوز به اتمام نرسیده است. این سد بعد از افتتاح، قابلیت تأمین آب کشاورزی ۵۳ هزار از اراضی دشت نکا، بهشهر و گلوگاه را دارد.»

او با یادآوری اینکه وقتی آب از طریق منابع سطحی و کنترل شده بتونی انتقال داده شود، مسلما استفاده از چاه‌های کشاورزی را کم می‌کند، ادامه داد: «در این مواقع است که سطح آب زیرزمینی بالا می‌آید و مشکلات آبی کمتر منطقه را درگیر می‌کند.»

سهرابی مهم‌ترین مزیت سد گلورد در کنار مزیت تامین آب را مهار سیلاب می‌داند. «با توجه به اینکه رودخانه نکا ۲۱۰ کیلومتر طول دارد و از استان گلستان سرچشمه می‌گیرد، سیلاب‌های مهیبی به همراه خود می‌آورد. نمونه‌اش سیلاب سال ۷۸ نکا بود که آسیب زیادی به اراضی مجاور زد و جان بسیاری را گرفت.»

او به بهره‌گیری از آب ذخیره‌شده در سد در فصل‌های کم بارش که الان بهار و تابستان اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر در سد گلورد ۱۵ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است که در تابستان امکان بهره‌برداری برای پرکردن آببندان‌ها، اراضی کشاورزی پایین دست از طریقه شبکه آبیاری زهکشی مدرن وجود دارد.»

مدیر منابع آب شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه علت عمده سیلاب‌ های متعدد در منطقه را از بین رفتن پوشش گیاهی در بالا دست از طریق تخریب مناطق جنگلی برشمرد و گفت: «هر درختی که در مسیر وجود دارد توانایی جذب سالانه ۷ متر مکعب آب بارندگی را دارد. ما بسیاری از این درختان را از بین برده و مسیر رودخانه ها را تصرف کرده‌ایم؛ اعم از خاک‌ریزی و ساخت و ساز‌های حاشیه‌ رودخانه‌‌ها.»

سهرابی وضعیت جوی و آلودگی‌های محیط زیستی و آلودگی هوا را نیز عامل بارش‌های سیلابی کوتاه‌مدت می‌داند: «سال ۹۱ در بهشهر ظرف سه ساعت حدود ۱۵۴ میلی متر بارندگی داشتیم.در حالی که میزان بارندگی سالانه بهشهر ۶۰۰ میلی متر است. این اتفاق در تاریخ نادر است و دلیل آن وضعیت آب و هوای آلوده است.»

سهرابی با اشاره به چشمه‌های موجود در دامنه‌های کوهستانی و مناطق بالادست، عمده دلیل خشک شدن آن‌ها را حفر چاه‌های غیر مجاز برشمرد. «تمام لایه‌‌های سفره‌های آب های زیرزمینی به هم پیوسته است و از هر جایی که برداشت کنی روی نقطه دیگری تاثیر خواهد داشت. چاه‌های غیر مجاز آب چشمه‌ها را کم می‌کند.»

مدیر منابع آب بهشهر، نکا و گلوگاه ادامه داد: «همچنین اتفاقی که در سال‌های اخیر رخ داده، کاهش حجم بارندگی‌ها است که امسال نسبت به سال قبل ۴۰٪ کاهش بارندگی در محدوده شهرستان داشتیم که همین دلیل باعث کاهش آبدهی چشمه ها شده است. مثل چشمه سن بی که ما از سال ۱۳۸۸ در حال آمار برداری هستیم که هر ساله شاهد ۲ تا ۳ لیتر کاهش حجم آب این چشمه هستیم.»

دانش‌آموز خبرنگار: سحر لطفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار