توضیح دولت درباره لغو تحریم، FATF و قطعنامه احتمالی شورای حکام

تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس‌جمهوری قطعنامه شورای حکام را غیرسازنده خواند و تاکید کرد این قطعنامه روی مذاکرات ما در برجام و همچنین نوع نگاه و همکاری ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اثر منفی می‌گذارد.

کد مطلب: ۱۱۶۸۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد
توضیح دولت درباره لغو تحریم، FATF  و قطعنامه احتمالی شورای حکام

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: این قطعنامه به قول خودشان در چند روز گذشته اصلاحاتی داشته و بسیاری از بند‌های آن حذف و خیلی نرم شده است، اما قطعا از نظر ما موضعی غیرسازنده و غیردوستانه تلقی می‌شود.

وی افزود: توصیه ما این است که این روش دوستانه و درست نیست و تا دیر نشده باید اصلاح شود.

واعظی گفت: کشور‌های کره، ژاپن و عراق می‌گویند آماده‌ایم پول ایران را بازگردانیم. دولت جدید آمریکا نمی‌شود بگوید روش‌های دولت قبلی را قبول ندارم؛ اما همان روش را ادامه بدهد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین درباره تماس تلفنی رئیس‌جمهوری با رئیس‌جمهوری فرانسه نیز گفت: تماس آقای روحانی با آقای مکرون بیش از یک ساعت به طول انجامید و مسائل مختلفی مطرح شد. به گفته آقای مکرون؛ اروپا و آمریکا علاقه‌مند به حفظ برجام هستند، تعهدات شان انجام می‌شود، اما به دلیل بروکراسی موجود اندکی طول خواهد کشید؛ چراکه به گفته آن‌ها تعداد تحریم‌های آمریکا تنها در دوران ۴ ساله دولت ترامپ بیش از هزار و ۵۰۰ تحریم است که این‌ها به غیر از تحریم‌های برجامی است که باید برچیده شود.

وی تصریح کرد: موضع ما روشن است؛ باید تحریم‌ها برداشته شود و کشور‌های اروپایی و آمریکای اقدامی روشن و عملی داشته باشند و پس از راستایی‌آزمایی نیز متقابلا ما اقدامات را انجام می‌دهیم. در این تماس مقداری اختلاف‌نظر وجود داشت؛ لذا قرار شد که روی ایده‌های مطرح شده بیشتر فکر شود و در سطوح کارشناسی نیز ارتباط‌ها و تماس‌ها برقرار باشد.

محمود واعظی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با اینکه جلسه امروز اعضای دولت در چه زمینه‌ای است و آیا در مورد قطعنامه علیه ایران و جلسه شورای حکام است، گفت: خیر، این جلسه در مورد جلسه شورای حکام نیست.

واعظی در ادامه گفت: با یک سفر استانی گمان کردند می‌خواهم کاندیدا ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰شوم و شروع کردند به تخریب من.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و این که به سال آینده موکول شده است، گفت: من اطلاع دقیقی از اینکه به سال آینده افتاده ندارم و بیانیه مجلس را هم در این زمینه دیدم. به هر حال مجلس زیاد با موضوعات مختلف مخالفت می‌کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: گزارش‌هایی که دوستان ما از جلسات مجمع تشخیص و کمیته‌های مختلف آن دادند گزارش‌های خوبی است که جلسات سازنده بوده و مشخصا سوالاتی را مطرح کنند و پاسخ بگیرند. ما این نوع جلسات کارشناسی که در مجمع در یک ماه گذشته انجام شده این‌ها را خوب تلقی می‌کنیم و امیدوار هستیم تعامل بین دولت و مجمع ادامه پیدا کند تا به نتیجه‌ای برسد که مردم از آن منتفع شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار