تا امروز ۸ راهنمای درسی در سازمان پژوهش تولید و تصویب شده است

تهران (پانا) - جلسه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با محوریت بررسی‌ راهنمای برنامه درسی در 3 بخش قرآن کریم و عربی، زبان‌های خارجی و پیش از دبستان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۶۸۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد
تا امروز ۸ راهنمای درسی در سازمان پژوهش تولید و تصویب شده است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در ابتدا علی محبی، معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت ویادگیری از تدوین سند راهبردی برای بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: تدوین راهنمای برنامه‌های درسی، در سه مرحله شکل گرفت که بخش نخست آن، آماده سازی و برنامه ریزی تشکیل کانون های درسی، تنظیم جدول زمانبندی کار و آموزش و ارتقای برنامه‌های درسی بود. در این راستا نیز یازده کارگاه آموزشی برای همکاران تشکیل شد.

وی ادامه داد: پس از این مرحله، تدوین راهنمای بخش‌های مختلف در برنامه قرار گرفت و گام به گام این موارد توسط کارگرو‌های تخصصی تدوین، و در کمیسیون‌ها بررسی شد. در ادامه نیز این موارد در شورای راهبری با نگاه یکپارچه سازی مورد بازنگری قرار گرفت. در نهایت نیز، مرحله اعتبار بخشی و تصویب این اسناد راهبردی است که همزمان انجام شد. امیدواریم به زودی این اسناد، برای بررسی و تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شود.

معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری ادامه داد: تا امروز 5 راهنما بررسی شده؛ ضمن اینکه موارد مطرح شده را باز هم مورد بازنگری قرار داده‌ایم و کلیه نکات را نیز به صورت دقیق، بررسی خواهیم کرد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام حمید محمدی، سرپرست حوزه تربیت و یادگیری قرآن کریم و عربی گزارشی را درباره تدوین راهنمای درسی در این بخش ارائه کرد و در خصوص اهداف، ضروت ها و کلیات تهیه این راهنما توضیح داد.

سپس حاضران به بیان نظرات خود پرداختند. در ادامه حسن ملکی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: نکته اول این است که عنوان راهنمای مدون شده، قرآن کریم و عربی بوده که یک وجه این برنامه قرآن کریم و وجه دیگر عربی است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که واژه عربی در قرآن هضم شد و به عنوان طریقی برای فهم قرآن و سایر منابع است بنابراین پیشنهاد می‌کنم که یک بار دیگر این برنامه مورد بررسی قرار گیرد تا طریقت عربی و موضوعیت قرآن مورد بررسی قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره اصرار بر حفظ قرآن در قالب متون درسی گفت: درست است که مقام معظم رهبری بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تاکید دارند اما در این راستا معاونت پرورشی نیز نقش‌هایی به دنبال دارد و ایجاد اجبار در حفظ آن را در قالب برنامه‌های آموزش و پرورش را مناسب نمی‌دانم. نکته دیگر این است که باید بدانیم نسبت قرآن کریم و عربی در دوره‌ های تفضیلی مختلف چه هست؟ زیرا مطلب مهمی است. در دوره ابتدایی ما درس عربی نداریم و نباید هم داشته باشیم بنابراین اصالت با همان درس قرآن است.

رضا خیرآبادی، رییس گروه پژوهش و برنامه ریزی و حوزه تربیت و یادگیری زبان های خارجی نیز در خصوص راهنمای تهیه شده در این بخش گزارشی ارائه کرد.

مسعود تهرانی فرجاد رئیس گروه پیش دبستانی سازمان و مسئول تدوین راهنمای برنامه درسی پیش دبستان در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.

در ادامه، مسئولان حاضر در جلسه، به نقد و بررسی ابعاد مختلف این راهنماها و بیان نظرات خود پرداختند.

ملکی در پایان این جلسه به مباحث مطرح شده اشاره کرد و گفت: رویکرد فطرت گرایی توحیدی، به عنوان رویکرد بومی برنامه ریزی درستی است که انتخاب کردیم و ریشه کاملا روشنی در اسناد تحولی ما دارد. واژه فطرت در سند تحول بنیادین و برنامه درسی مکرر مورد استفاده قرار گرفته است لذا این رویکرد کاملا مبتنی بر اسناد تحولی است. امروز مدار تحولی که در سازمان شروع شده و در مرحله نخست است کاملا بر اساس رویکرد عملیاتی کردن اسناد تحولی با فطرت گرایی توحیدی به شمار می‌رود که در حال محقق شدن است.

او افزود: این برنامه دارای ساختار قوی و محکمی است اما قطعا ابعادی نیز برای نقد دارد. تقاضا می‌کنم دکتر تهرانی، نظرات معاونت‌های محترم مخصوصا تربیت بدنی، را بشنوند و نظرات را اعمال کنند به گونه‌ای که این راهنما محل تجمع افکار و اندیشه‌های متعدد باشد تا در بررسی و تصویب نیز ما راحت‌تر بتوانیم عمل کنیم. نکته دوم مناطق دو زبانه است. نمی‌دانم که آیا در این راهنما به این مناطق در این مرحله باید بیاندیشیم یا این بخش، در مرحله متممی است که آن را در آینده انجام خواهید داد؟ در این راستا، باز هم با معاونت محترم ابتدایی مشورت انجام شود زیرا ما نمی‌توانیم مسئله مناطق دو زبانه را مورد بی اعتنایی قرار دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: انس با قرآن را ما در برنامه درسی پیش از دبستان هم داریم اما ما می‌خواهیم رشد کودک، همه جانبه انجام شود، حال برای اینکه چنین هدفی، بتواند با ظرف فطرت گرایی توحیدی تحقق پیدا کند، به فرصت‌های تقویتی زیادی، نیاز داریم اما اگر بخواهیم در این دوره قرآن بیاموزیم، انس با قرآن در مرکز توجه ماست.

حجت الاسلام محی الدین محمدیان، محمد ابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، حجت الاسلام حسین سوزنچی مدیرکل دفتر تالیف آموزش های عمومی و متوسطه نظری، دکتر حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی، افشار بهمنی مدیرکل تالیف کتاب های فنی و حرفه ای و کاردانش، و نمایندگانی از معاونت های مختلف وزارتخانه نیز در این جلسه حضور داشتند.

در راستای اجرای بسته تحولی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مبنی بر تهیه و تدوین راهنمای برنامه درسی، طی دو هفته گذشته 5 راهنمای درسی مربوط به حوزه های تربیت و یادگیری بررسی و به تصویب رسیده بود که با این سه راهنما به عدد 8 رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار