جلسه نقد و بررسی مستند مسابقه «خانه ما» در دانشگاه شهید بهشتی

سواد مالی نخ تسبیج مهم مستند مسابقه «خانه ما» است

تهران (پانا) - دکتر عادل پیغامی، اقتصاددان در جلسه نقد و بررسی مستند مسابقه «خانه ما» در دانشگاه شهید بهشتی گفت؛ مستند مسابقه «خانه ما» یک نخ تسبیح و یک شبکه عصبی مهم دارد که همان مهارتی است که منتقل می کند و اسم وسیع آن سواد مالی است،به خصوص در غریزی ترین رکن آن که مدیریت هزینه واندکی هم مدیریت کسب درآمد ورود کرده است.

کد مطلب: ۱۱۶۷۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد
سواد مالی نخ تسبیج مهم مستند مسابقه «خانه ما» است

به گزارش روابط عمومی استودیو نوبین؛ نشست نقد و بررسی مستند مسابقه «خانه ما» از منظر کارآفرینی و سواد مالی با حضور سازندگان این مسابقه و به میزبانی مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر عادل پیغامی، اقتصاددان و مشاور علمی مستند مسابقه «خانه ما» با اشاره به اینکه این مستند مسابقه تجربه‌ای جدید در این حوزه است گفت: مستند مسابقه «خانه ما» به نظر بنده و از دیدگاه یک بیننده اولین کاری است که از صدا وسیما پخش می شود که ویژگی‌های مستند بودن و واقع گرایی را دارا می باشد و پیش از این مشابه آن را نداشتیم مخصوصا که این مسابقه توانسته با بخشی از مهارت های زندگی عجین شود.
وی ادامه داد: این مسابقه را می‌‍توان از جهات مختلف به عنوان یک الگوی ایرانی اسلامی نام برد که نمونه ای است که کاملا با مولفه ها و مصادیق ایرانی با رعایت تمام ابعاد فرهنگی ارزشی اسلامی که ما در کشورمان داریم همخوانی دارد.
پیغامی با تاکید براینکه «خانه ما» می تواند به یک الگو در جوامع اسلامی تبدیل شود گفت :فکر می کنم ما در این عرصه خیلی کم کار کرده‌ایم تا این نمونه را چه به لحاظ فرم و چه به لحاظ محتوا تحلیل کنیم وآن را در قالب مقالات و در قالب انواع رسانه های علمی تبدیل کنیم تا به یک نمونه در جهان اسلام شود و همچنین می توان آن را با برنامه های مشابهش در برخی کشورهای خارجی مقایسه کرد تا مشخص شود ما چه ویژگیهای متمایز و برجسته ای داریم و در کجاها ضعف داریم و باید تقویت شویم.
وی گفت: در نهایت به نظر من مستند مسابقه «خانه ما» را باید از حیث یک پدیده و اتفاق نگاه کرد و تا الان در مراکز علمی هم نسبت به آن کم توجهی شده است و باید بیشتر از اینها به آن پرداخته شود.

خانواده محوری مولفه ایرانی اسلامی موجود در مستند مسابقه «خانه ما» است
مشاور علمی مسابقه «خانه ما» با ذکر این نکته که خانواده محوری در این مستند مسابقه از مولفه‌های مهم ایرانی اسلامی موجود در این مسابقه است گفت: همانطور که می‌دانید تزریق برخی مسائل در قالب فرم یک مستند مسابقه بسیار سخت است به خصوص اینکه در دیگر کشورهای خارجی به خصوص کشورهای غربی خیلی از ایده‌ها و ارزش‌های شان را نمی‌توانید در قالب رسانه‌ای ارائه کنند
پیغامی یکی دیگر از مولفه های موجود در این مستند مسابقه را مشارکت بین نسلی خواند و گفت: شما می‌توانید خیلی نرم و زیرپوستی مشارکت بین نسلی را واقعگرایانه در مستند مسابقه «خانه ما» ببینید .مشارکت بین نسلی سازنده و موثر که به راحتی در رسانه ها نمی‌توانید ببینید.
وی ادامه داد: تقریبا تمامی رسانه ها و تمامی مکتوبات علمی ذهن ما را به سمت شکاف نسلی و عدم امکان تفاهم سوق می دهند اما در مستند مسابقه ما شاهد هستیم بدون این که شعار دهد کاملا یک تنه در فضای رسانه ای نشان داده که شکاف نسلی چگونه می تواند مکمل هم باشد و حتی این شکاف برداشته شود و تفاوت ها و تمایزها مکمل هم باشند.
پیغامی با اشاره به خلق موقعیتهای واقعی در مستند مسابقه «خانه ما» بیان کرد:این موقعیت های واقعی فضایی را ایجاد کرده است که کمک کند بیننده خود را در موقعیت های شرکت کنندگان شبیه سازی کند چون خانواده های شرکت کننده از قبل در مورد کارهایی که در این مسابقه انجام میدهند آموزشی ندیده اند.
وی در ادامه عنوان داشت : همچنین از دیگر ویژگیهای این مسابقه می توان به تنوع و تکثری که در آن وجود دارد اشاره کرد که ما در مسابقه میبینیم از قشرهای مختلف مثل کارمند،بازاری یا بازنشسته در این مسابقه حضور دارند و از جغرافیای سراسر کشورو اقوام مختلف از شمالی ترین نقطه تا جنوبی ترین نقطه کشور شرکت کننده این مسابقه هستند.
پیغامی با اشاره به ساخت فصل دهم این مسابقه در روزگار شیوع کرونا گفت : دوران کرونا نشان داد که سازندگان این برنامه چقدر انعطاف و خلاقیت بالایی دارند چرا که کرونا به راحتی می توانست تولید این برنامه را متوقف کند اما سازندگان توانستند بدون اینکه ریتم مسابقه به این دلیل دچار اختلال شود با وجود محدودیت ها توانستند این کار را پیش ببرند.

سواد مالی نخ تسبیج مهم مستند مسابقه «خانه ما» است
این اقتصاددان در پایان سخنانش در بخش اول این نشست با اشاره به آموزش و ترویج سواد مالی در خانواده ها بیان کرد:مستند مسابقه «خانه ما» یک نخ تسبیح و یک شبکه عصبی مهم دارد که همان مهارتی است که منتقل می کند و اسم وسیع آن سواد مالی است که به خصوص در غریزی ترین رکن آن که مدیریت هزینه واندکی هم مدیریت کسب درآمد ورود کرده است که مزیت رقابتی این مسابقه است که خانواده های شرکت کننده را در هزینه های زندگی به چالش می کشد و در قاب تلویزیون انواع سبکهای مدیریتی در هزینه ها را به بیننده نشان می دهد.

تولید دو مقاله پژوهشی و یک پایان نامه دانشگاهی با موضوع مستند مسابقه «خانه ما»
در ادامه این جلسه دکتر علی اصغر سعدآبادی رییس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه در پارک علم و فناوری دو مقاله پژوهشی در مورد کسب و کارهای خانوادگی با الگو گیری از مستند مسابقه «خانه ما» در حال نگارش است گفت : این مقالات به نقاط ضعف و قوت این برنامه در حوزه کسب و کارهای خانوادگی می پردازد و دانشجویی هم موضوع پایان نامه خود را به تحلیل موضوعی مستند مسابقه «خانه ما» اختصاص داده است.همچنین در پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی دپارتمانی ایجاد شده که در حوزه کسب و کارهای خانوادگی فعالیت می کند و یکی از الگوهای آن مسابقه خانه ما است.
سعدآبادی با اشاره یکی از شرکت کنندگان فصل دهم مستند مسابقه «خانه ما» که اقدام به شبکه سازی برای کسب و کار خانگی خود می‌کند بیان داشت: این اتفاق خیلی جذابی بود که می تواند یک الگوی موفق باشد که اگر در کسب و کارهای شرکت کنندگان در مسابقه آورده شود می تواند باعث موفقیت بیشتر شرکت کنندگان در کسب وکارشان باشد.

ساخت فصل دهم با وجود کرونا فصل ویژه‌ای بود
در بخش دیگر این نشست احسان عمادی نویسنده مستند مسابقه «خانه ما» اظهار داشت: ما در ساخت هر برنامه‌ای شاید ایده‌ها و نظریه‌هایی توی ذهن خود داشته باشیم که بعضی وقت‌ها به دلیل پیچیدگی تبدیل کردن آنها به یک محصول رسانه‌ای که جذابیت هم داشته باشد امکان پذیر نباشد بنابراین انتقال همه مفاهیم مدنظرمان در مسابقه خانه ما ممکن نبود.
وی با اشاره به فصل دهم مستند مسابقه «خانه ما» که در شرایط کرونا ساخته شد بیان داشت: فصل دهم با وجود کرونا فصل ویژه‌ای بود که فرم خاصی را می‌طلبید که ما در فصل‌های قبلی آن را تجربه نکرده بودیم مثلا بخش زیادی از گفتگوهای خانواده ها به صورت مجازی انجام می‌شد وهر خانواده در یک شهر بود و محدودیت‌های ناشی از کرونا دست و پای تیم سازنده را برای پیاده کردن چالش‌ها بسته بود.
عمادی با اشاره به چالش کسب و کار در مستند مسابقه خانه ما اظهار داشت مهمترین بخش این چالش محدودیت زمانی و هزینه ای بوده که به خانواده ها در قالب مسابقه می دهیم که این محدودیت ها به دلیل اینکه خانواده ها قبلا کسب و کار خانوادگی نداشتند کار را برای آنها سخت می کرد.

نباید به سمت ساخت یک برنامه صرف اقتصادی برویم
مهدی جبین شناس کارگردان مستند مسابقه خانه ما در ادامه این نشست در مورد چگونگی ساختار و محتوای این مسابقه برای ساخت فصل های بعدی اظهار داشت : معتقدم باید برای ساخت فصل بعدی این مسابقه تغییراتی ایجاد شود اما اسکلت و ساختار آن به همین شکل بماند،همانطور که اعتقاد دارم نخ اصلی و موضوع این مسابقه مدیریت مالی در خانواده است ولی باید توجه داشته باشیم که به این سمت نرویم که بخواهیم صرفا یک برنامه تخصصی اقتصادی بسازیم.
وی ادامه داد : برای آموزش مفاهیم اقتصاد و سواد مالی در خانواده ها باید به شکل هنرمندانه و جذابی این برنامه را پیش برد تا تبدیل به یک برنامه صرف در زمینه آموزش مباحث اقتصادی نشود.

ایده کسب و کار 48 ساعته «خانه ما» را می توان برند کرد
در بخش دوم این نشست دکتر عادل پیغامی اظهار داشت: در زمینه کسب و کارهای خانگی ما هنوز در این مسابقه خیلی نمونه ها را نشان نداده ایم و می توانیم موقعیتهای و چالش های جدیدی را در این برنامه ایجاد کنیم.
وی ادامه داد : ما می توانیم در فصل های بعدی به سمت خانواده هایی برویم که پیشینه و اسمی در کسب و کار دارند اما خوب همین گمنام بودن خانواده ها در مسابقه ویژگی متمایز این مسابقه است.
پیغامی با اشاره به ایده کسب و کار 48 ساعته که شرکت کنندگان مسابقه خانه ما در آن به کسب درآمد می پردازند اظهار داشت: می توان این ایده را برند و تکثیرجهانی کرد اما این ایده را می توان در قالب برنامه ای دیگر آموزش داد و به ابعاد مختلف آن پرداخت.

می توان در صفحات اجتماعی «خانه ما» به آموزش کسب و کارهای خانگی پرداخت
در ادامه دکتر سعدآبادی با اشاره به این که می توان در صفحات مستند مسابقه خانه ما در شبکه های اجتماعی می توان به آموزش کسب و کارهای خانگی پرداخت اظهار داشت: می توان در امتداد این مسابقه و کنار کسب و کارهایی که خانواده های شرکت کننده انجام می دهند و بینندگان الگو می گیرند،کسب و کارهای دیگری را در صفحات شبکه های اجتماعی این برنامه به مخاطبان آموزش داد.

«خانه ما» توانست مهارت‌هایی را در خانواده‌ها شکوفا کند تا از آنها درآمدزایی کنند
احسان عمادی نویسنده این برنامه در بخش دوم این نشست در مورد کسب و کارهایی که خانواده های شرکت کننده در مسابقه انجام می دهند گفت: در بعضی خانواده ها شاهد بودم کسب و کارهایی که در طول مسابقه راه اندازی کرده اند را بعد از مسابقه ادامه و حتی توسعه داده اند واین نشان می دهد این برنامه توانسته کمک کند تا خانواده ها مهارتهایی را در خود ببینند که بتوانند از آن درآمدزایی کنند.
وی ادامه داد شاید تا امروز به این فکر نکردیم به این مسابقه به چشم یک برنامه تخصصی اقتصادی نگاه بکنیم اما از این بعد می توان این موضوعات را هم در آن پر رنگ تر کردو مثلا کل کسب و کار را در مسابقه نشان دهیم.
در پایان این نشست مهدی جبین شناس کارگردان مستند مسابقه خانه ما اظهار داشت : ما همیشه در ابتدای هر فصل به ایده های جدید فکر می کنیم و این جلسات همفکری باعث می شود تا بتوانیم به خلق ایده های جدید برسیم و امیدوارم این جلسات ادامه دار باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار