تزریق ماهانه ۲۰ میلیون واکسن کرونا در کشور از تیر ماه

تهران (پانا) - معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت پاندمی کرونا، یک نبرد واقعی است. آینده در مورد این پاندمی بهتر قضاوت خواهد کرد. قطعا در آینده یکی از شاخص های موفقیت کشورها، مدیریت رهبران کشورها در بیماری کووید۱۹ است.

کد مطلب: ۱۱۶۷۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
تزریق ماهانه ۲۰ میلیون واکسن کرونا در کشور از تیر ماه

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، علیرضا رئیسی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در مازندران اظهار داشت: در طول یکسال گذشته اتفاقات زیادی در دنیا رخ داد. خیلی از رهبران کشورها، کرونا را جدی نگرفتند و مسخره کردند و گفتند کرونا در کار نیست و اتفاقا خودشان درگیر این بیماری شدند و دیدند که کرونا هست. خیلی از کشورها که ادعای عدالت و حقوق بشر را می کردند، در فرودگاه ها ماسک و لوازم حفاظت فردی همدیگر را به سرقت می بردند.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: علیرغم صحبت هایی که به دروغ گفته می شد که کشور ایران از نظر لوازم پزشکی و حتی در مدیریت کووید۱۹ تحت تحریم نیست اما واقعا اینگونه نبود. ماسک و لوازم حفاظت فردی نیروهای بهداشتی و درمانی برای ایران خریده بودیم اما در فرودگاه انگلیس جلوی آن را گرفتند و یا کیت خریده بودیم اما در ترکیه جلوی آن را گرفتند.

رئیسی ادامه داد: کرونا یکی از رویدادهایی بود که همه کشورها از نقطه سرخط شروع کردند. هیچ کشوری در مورد کرونا، اطلاعات بیشتری از کشورهای دیگر نداشت. در بیماری های قلبی و عروق و گوارشی یا برخی اعمال جراحی، برخی کشورها پیشرفته تر هستند و از قبل خودشان را آماده کرده اند اما تنها بیماری که همه از سرخط شروع کردند، کووید۱۹ بود.

وی تصریح کرد: سیستم بهداشتی و درمانی انگلیس و آلمان، بسیار قوی و با تجربه بالا است اما الان در مقابل ویروس جهش یافته به زانو درآمده است و دستانشان را بالا برده اند و نمی دانند باید چکار کنند. آمریکا به عنوان یک کشور سرمایه دار، تا کنون حدود ۵۲۰ تا ۵۳۰ هزار مورد مرگ و میر از کل دو و نیم میلیون مرگ و میر بیماران کووید۱۹ در جهان داشته است. دیدید که رهبر آن کشور از ابتدا چگونه با این بیماری برخورد کرد و صحبت های عجیبی داشت. همین کرونا باعث شد تا او رای نیاورد و می بینیم که کرونا در سیاست هم تاثیرگذار است و عدم کفایت در مدیریت این کشور را نشان داد چون این کشور در بحث اقتصادی و قلدری، زبانزد بود اما نتوانست این بیماری را مدیریت کند تا جاییکه رهبر این کشور به مردمش گفت مواد ضدعفونی را به خودتان تزریق کنید. این اتفاقات را با اقداماتی که در کشور ما انجام شد، مقایسه کنید.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد: در ایران حدود ۱.۶ تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر جمعیت وجود دارد در حالیکه این شاخص در فرانسه ۷.۷ و در ترکیه ۴ تخت است و خیلی از کشورهای اروپایی قطعا بالای ۴ تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر جمعیت دارند اما بیماران در آن کشورها، در خیابان ماندند و برای فوت شدگانشان جا نداشتند اما با ۱.۶ تخت به ازای هر هزار نفر در کشور، هیچ بیماری پشت درب بیمارستانها نماند. نه فقط بیماران کرونایی بلکه بیماران دیگر هم خدمت گرفتند که افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در تولید ماسک، لوازم حفاظت فردی و ونتیلاتور به مرحله ای رسیدیم که الان صادر می کنیم بنابراین کشور ما، با تکیه بر مردم توانست در مقابل این بیماری ایستادگی کند. یکی از بزرگترین اقشاری که به ما کمک کردند، بازاریان و کسبه بودند. به فردی که یک مغازه ۱ در ۲ متر دارد و کسب روزی حلال می کند، گفتیم کسب و کارت را تعطیل کن که این کار را انجام داد. این خیلی مهم است. جرایمی که در سطح دنیا برای متخلفین وجود دارد، واقعا زیاد است و وقتی به افراد می گویند در خانه بمانید، ماهانه به عنوان نمونه دو هزار دلار پرداخت می کنند اما ما این کار را نکردیم و اتفاقا همان بازاری ها و کسبه در کار خیر هم شرکت کردند و به ما کمک کردند.

رئیسی ضمن تقدیر از همکاری های گسترده دستگاه های مختلف به ویژه بسیج، هلال احمر، شهرداری، صدا و سیما، نیروی انتظامی، نیروهای مسلح خیّرین، سمن ها، اصناف، سپاه، جامعه پزشکی، ائمه جمعه و جماعت، گفت: دادستان ها در این دوره در سطح کشور خیلی به ما کمک کردند. یکی از نقاط قوت ما، همکاری بسیار خوب دادستان ها بود. گزارش های بسیار متعددی از کشور داریم که چقدر دادستان ها به خوبی با تیم های ما متشکل از بهداشت محیط، نیروی انتظامی و هلال احمر و اصناف و بسیج، همراهی کردند.

وی یادآور شد: کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است. تا زمانی که ۷۰ درصد از جمعیت، ایمن نشوند، کرونا وجود دارد. اصلا بحث ریشه کنی کرونا فعلا مطرح نیست و معنی ندارد بنابراین تا زمانی که میزان واکسیناسیون کامل نشده، با این بیماری سر و کار داریم. اگر می بینیم در جایی بیماری در حال افزایش است، باید محدودیت ها را تشدید و وقتی منحنی بیماری رو به پایین است باید بیماریابی را تقویت کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اینکه تصور کنید ویروس جهش یافته انگلیسی در مازندران وجود ندارد، اشتباه است. ویروس جهش یافته در کل کشور در گردش است. این ویروس را باید با دستگاه های NGS بسنجیم و ژنوم آن را تعیین کنیم. معلوم نیست کسی که به کووید۱۹ مبتلا شده، ویروس جهش یافته انگلیسی است بلکه ما او را کرونا مثبت می دانیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: فکر نکنید که ویروس جهش یافته انگلیسی باعث شده وضعیت خوزستان اینگونه باشد و چون در استان مازندران این ویروس وجود ندارد، منحنی بیماری رو به پایین است. اینگونه نیست. در حال حاضر باید هر بیماری را، ویروس جهش یافته فرض کنیم.

وی بیان داشت: در سه چهار هفته گذشته در استان مازندران اقدامات بسیار خوبی به ویژه بالابردن تعداد تست های تشخیصی برای مدیریت کووید۱۹ انجام شد. در رهگیری افراد در تماس با بیماران مبتلا به کووید۱۹ در قالب طرح شهید سلیمانی، استان مازندران رتبه اول کشور را دارد چون تعداد تست ها و رهگیری ها افزایش یافت. این یک نسخه اصلی برای مقابله با هر ویروسی از جمله ویروس جهش یافته انگلیسی، آفریقای جنوبی، برزیلی و هر نوع ویروس جهش یافته دیگری است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: مهمترین راه مقابله با ویروس های جهش یافته، رعایت پروتکل ها و از همه مهمتر استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری و انجام تست های تشخیصی بیشتر و رهگیری بیماری است. باید به این سوال ساده پاسخ دهید که امروز ۱۰۰ بیمار مثبت داشته ایم و به ازای هر بیمار مثبت باید ۱۰ تست تشخیصی از اطرافیان و افراد در تماس با او باید انجام می شده، چند تست انجام داده اید؟ اگر ۵۰۰ تا ۶۰۰ تست انجام داده اید، کم است و اگر بالای هزار تست انجام شده، کار درست است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: باید قبول کنیم که یکی از مشکلات ما، ضعف در قرنطینه کردن بیماران است. وقتی بیماران را شناسایی و اطرافیان او را هم شناسایی می کنیم، باید یک شاخص وجود داشته باشد که نشان دهد چند درصد از افراد کرونا مثبت، ۵ روز، چند درصد از آنها ۷ روز و چند درصد ۱۴ روز قرنطینه را رعایت کرده اند؟ ایده آل ما ۱۰۰ درصد است، اما اگر قرنطینه ۵ و ۷ روز بیماران مثبت، کمتر از ۸۰ درصد باشد، این به معنی خطر است و یعنی یک فرد بیمار در جامعه، دیگران را هم آلوده می کند و تیم های حمایتی باید روی افراد در قرنطینه متمرکز شوند.

رئیسی اظهار داشت: رنگ بندی مناطق کشور، دو خاصیت دارد؛ یکی برای مداخله و اعمال محدودیت های هوشمند و دیگری برای مدیریت اپیدمی است. می توانیم شهرهای نزدیک به هم را از نظر رنگ بندی، به یک شکل در نظر بگیریم با این شرط که رنگ بالاتر را برای این شهرها لحاظ کنیم. مثلا اگر یک شهر نارنجی در کنار دو شهر زرد قرار داشت، سه شهر مورد نظر باید در وضعیت نارنجی قرار گیرد. در استان مازندران به خوبی، هر روستا رنگ بندی شده است.

وی گفت: امروز که می خواستیم به مازندران بیاییم یکی از خبرنگاران با بنده تماس گرفت و این سوال را پرسید که این درست است که می گویند دولت پول ندارد و با جریمه ها می خواهد کسب درآمد کند؟ گفتم نمی دانم اما فکر نمی کنم با این پول ها بشود کشور را اداره کرد. در ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردیم که یک ریال از جریمه ها را برای وزارت بهداشت نخواهیم گرفت.

معاون وزیر بهداشت افزود: یک ایده دارم که در برخی از شرایط به جای جریمه، باید ممنوعیت مطلق قائل شویم. اگر کسی اصرار به ورود به یک منطقه را دارد باید یکی دو روز در قرنطینه ای که آن استان تعیین می کند، بماند و با هزینه خودش تست PCR بدهد و اگر جواب تست منفی بود، اجازه تردد دارد و اگر هم تستش مثبت بود در همان قرنطینه باید ۱۴ روز بماند و نمی تواند به شهر خودش هم برگردد. اصلا دوست نداریم که مردم بخواهند اذیت شوند و از آنها تشکر می کنیم چون خیلی با ما همکاری کردند. در عید نوروز سال ۹۹ و سال قبل از آن هم که گرفتار سیل بودند، سفر و مسافرت نکردند و عید امسال هم مشخص نیست که چه اتفاقی رخ می دهد.

رئیسی تاکید کرد: سند ملی واکسیناسیون کووید۱۹ را در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و مصوبه آن را گرفتیم. در این سند، اولویت بندی تزریق واکسن را تعیین کردیم و همه متعهد شدیم که بر روی این سند، ایستادگی کنیم و خارج از آن، به هیچ کس واکسن تزریق نکنیم و تا الان هم چنین کاری را نکرده ایم.

وی افزود: بر اساس اولویت بندی ها، اولین گروهی که در معرض خطر قرار دارند، کادر بهداشتی و درمانی هستند که اولویت شماره یک هستند. در حوزه درمان، نیروهای که در ICU ریفرال و مرجع بیماران کووید۱۹ کار می کنند، در اولویت قرار دارند و در مرحله اول، ۱۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی به آنها تزریق شد. در مرحله بعدی که از روز پنج شنبه هفته گذشته آغاز شد، واکسیناسیون چند اولویت دیگر از جمله سرای سالمندان، مراکز نگهداری معلولین ذهنی و جسمی، غسالخانه ها و کارکنان آرامستان ها، کادر درمانی در ICU و بستری کووید۱۹، اورژانس بیمارستانی، اورژانس پیش بیمارستانی، آزمایشگاه های تشخیص کووید۱۹ و مراکز منتخب ۱۶ ساعته را آغاز کردیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به ورود ۱۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی در هفته گذشته به کشور، گفت: خوشبختانه ساعت ۴ صبح روز ۱۰ اسفند نیز ۲۵۰ هزار دوز واکسن ساینوفارم چین وارد کشور شد که به زودی برای سایر گروه ها، تزریق را شروع می کنیم. اوایل هفته آینده، حدود ۲۰۰ هزار دوز دیگر از واکسن اسپوتنیک وی روسی وارد کشور می شود.

رئیسی تاکید کرد: پیش بینی ما این است که تا هفته پایان اسفند حدود ۹۰۰ هزار دوز واکسن از سبد کوواکس به دست مان برسد و به تدریج واکسن های کوواکس به فاصله هر ۱۰ روز یکبار تا ۴.۲ میلیون دوز تا اردیبهشت ماه به کشور وارد شود. از هندوستان و شرکت بهارات حدود ۲۰۰ هزار دوز واکسن می رسد بنابراین مجموعه ای متنوع از واکسن کووید۱۹ در اختیار داریم و در فاز سه، گروه هایی مانند مطب های پزشکان، متخصصین عفونی، داخلی، اطفال، دندانپزشکان، پزشکان عمومی، سالمندان بالای ۸۰، ۷۵ و به ترتیب ۵ سال کمتر تا ۶۵ سال و گروه ۱۶ تا ۶۴ سال دارای بیماری های زمینه ای را واکسینه می کنیم.

وی یادآور شد: اولین واکسن ایرانی که به دست ما خواهد رسید، واکسن پاستور است که در هفته آخر اسفند، واکسیناسیون حدود ۵۰ هزار نفر را شروع می کنیم و از فرودین و اردیبهشت ماه، تقریبا حدود دو میلیون دوز واکسن از پاستور هر ماه به دست ما خواهد رسید. در اواخر اردیبهشت ماه، اگر مراحل واکسن کووبرکت ایران پیش برود که تا الان هم خوب پیش رفته، از اواخر اردیبهشت ماه با تولید نیمه صنعتی، حدود یک و نیم میلیون دوز به دست ما خواهد رسید اما از تیرماه، ماهانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز، واکسن به دست ما می رسد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: پیش بینی ما این است که از تیرماه به بعد، ماهانه ۲۰ میلیون دوز واکسن تزریق کنیم و تا آذرماه، کل جمعیت مورد نظر که حدود ۵۰ تا ۵۶ میلیون نفر است و به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارند را واکسینه کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: وضعیت دنیا در مورد تامین و تولید واکسن را نباید فراموش کنیم. این از افتخارات کشور است که خودمان واکسن را تولید می کنیم. فکر نکنید واکسن کووید۱۹ اینقدر زیاد است که پشت مرزها مانده و به ما التماس کنند. حدود ۷.۸ میلیارد نفر جمعیت روی کره زمین زندگی می کنند که حداقل ۵ میلیارد نفر باید واکسن تزریق کنند تا ایمنی ایجاد شود. برای این ۵ میلیارد، حداقل ۱۰ میلیارد دوز واکسن نیاز است که به هیچ عنوان در سال ۱۴۰۰ یا ۲۰۲۱ دنیا توان تولید ۱۰ میلیارد دوز واکسن را ندارد و اگر ما در سال آینده واکسیناسیون کشور را کامل کنیم، جزء معدود کشورهای موفق دنیا در این زمینه خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار