دانش‌آموز مروج برتر کتابخوانی در گفت‌وگو با پانا:

دوست دارم با یک ون به روستاهای دورافتاده کتاب برسانم

ساری (پانا) - پرنیا شعبانی، دانش آموز مروج برتر کتابخوانی کشور که همه‌ دغدغه‌‌اش تشویق هم‌نسلانش به کتابخوانی است، دوست دارد در آینده یک ون بخرد و با آن به بچه‌های روستاهای دورافتاده کتاب برساند.

کد مطلب: ۱۱۶۷۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
دوست دارم با یک ون به روستاهای دورافتاده کتاب برسانم

پرنیا شعبانی، دانش‌آموز پایه هفتم مدرسه برکت چهارده معصوم قائم‌شهر است که قصه‌گو است و مروج کتاب. پرنیا در سال 95 به عنوان کتابخوان برتر کشور و امسال به عنوان مروج برتر کتابخوانی انتخاب شد. او آغاز علاقه‌اش به کتاب را از قصه‌گویی‌های مادرش در دوران نوزادی خود می‌داند. «قبل از اینکه به مدرسه بروم خواندن بلد بودم. کلاس اول که رفتم عضو کتابخانه جمشید احمدی شدم و مسئول کتابخانه به من کمک کرد و علاقه‌ام به کتاب بیشتر شد. مرا به برنامه‌های فرهنگی و جشنواره‌ها معرفی کرد.»

او در سال 95 به دلیل تعداد زیاد کتاب‌هایی که از کتابخانه به امانت گرفت و تلاشی که برای تشویق هم‌سن و سال‌هایش برای عضویت در کتابخانه کرد، کتابخوان نمونه کشور در بخش کودکان شد و از سوی دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور تجلیل شد.

«در مدرسه خودم و مدارس دیگر و مهدهای کودک قصه‌گویی می‌کردم و بیشتر قصه‌هایم را از کتاب‌ها انتخاب می‌کردم و بعد از تقریف قصه، می‌گفتم که از کدام کتاب است تا بچه‌ها ترغیب شوند و آن را بخوانند» پرنیا با همین تلاش در بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورشی مازندران به عنوان قصه‌گوی برتر انتخاب می‌شود.

او می‌گوید عاشق قدم زدن در میان قفسه‌های کتاب و شنیدن بوی کتاب است. «سال 98 به برنامه اعجوبه‌ها در شبکه سه دعوت شدم. امسال هم در هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی، دانش‌آموز مروج برتر شدم.»

پرنیا شعبانی دوست دارد به هم سن و سال‌هایش لذت کتابخوانی را نشان دهد. «در مدرسه خودم سفیر کتاب هستم و رسالتم این است که پیام صلح و دوستی کتاب را به بقیه برسانم. در مدرسه خودم به بچه‌ها کتاب معرفی می‌کردم و بعد تصمیم گرفتم به مدارس دیگر هم بروم و کتابخوانی را ترویج کنم. کتابخانه‌های عمومی و فعالیت در فضای مجازی مقصدهای بعدی من بودند.»

او طرح «دانایی و توانایی» را به معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران پیشنهاد می‌دهد و با استقبال معاون پرورشی و فرهنگی مواجه می‌شود. «از آقای شعبانی متشکرم که طرح مرا اجرا کرد. در شبکه شاد گروهی راه انداختیم که از همه‌جای استان عضو دانش‌آموز دارد و به صورت برنامه‌ریزی شده روزهای زوج روزی یک ساعت را به معرفی کتاب و کتابخوانی اختصاص می‌دهیم. وقتی یک مطلب در گروه به اشتراک گذاشته می‌شود، بچه‌ها آن را به خانواده یا جمع‌های دیگر منتقل می‌کنند و زنجیره‌وار کتابخوانی ترویج می‌شود. چون بچه‌ها دوست دارند که آن‌چه را می‌دانند به دیگران هم یاد دهند.»

پرنیا شعبانی، کتاب‌های «بینوایان» ویکتور هوگو، «هستی» فرهاد حسن‌زاده و «پلوخورش» هوشنگ مرادی کرمانی را بیشتر از کتاب‌های دیگر دوست دارد و نویسنده مورد علاقه‌اش فرهاد حسن‌زاده است.

او از بچه‌های هم سن و سال خود می‌گوید که کتابخوانی، سیر در دنیایی دیگر است. می گوید با کتاب‌ها می‌توان سفر کرد و روزی نیم ساعت هم که شده باید به کتاب خواندن کتب غیردرسی اختصاص دهیم. از خانواده‌ها می‌خواهد که برای فرزندانشان کتابهایی غیر از کتاب درسی و کمک‌‌درسی هم بخرند.

پرنیا دوست دارد در آینده نماینده مجلس شود و نویسندگی را هم ادامه دهد. «می‌خواهم یک ون بخرم و به روستاهای دورافتاده که بچه‌هایشان به کتابخانه دسترسی ندارند، کتاب برسانم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار