تهیه‌کننده مستند «خانه ما» در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد:

آیا خانه ما فرهنگ گداپروری را ترویج می‌کند؟

دغدغه ما حضور همه استان‌ها در این مسابقه بود/ مسابقه خانوادگی «خانه ما» بازه سنی ندارد/ در «خانه ما» بجای بازیگر و کارشناس، خود مردم حضور دارند

تهران (پانا) - احمد شفیعی معتقد است برنامه مستند «خانه ما» که از سال 92  و در 10 نوبت ساخته شده است، درواقع مستندی است برای روایت فرهنگ و اقتصاد مردم ایران در دهه آخر قرن14 هجری شمسی که بعدها می‌تواند یکی از منابع محققان باشد. 

کد مطلب: ۱۱۶۷۰۸۱
لینک کوتاه کپی شد
آیا خانه ما فرهنگ گداپروری را ترویج می‌کند؟

تهیه‌کننده مستند «خانه ما» درباره ایده اولیه شکل‌گیری این مسابقه تلویزیونی گفت: «مستند مسابقه «خانه ما» در حقیقت در اتاق فکری شکل گرفت که ما در آن سال موضوع سبک زندگی اسلامی و الگوی مصرف از کلیدواژه‌های مورد تأکید حضرت آقا بود. ما گفتیم که چطور می‌توانیم این موضوع را تبدیل کنیم به مسابقه‌ای جذاب که بتواند برای مخاطب سرگرم‌کننده باشد و بیننده کار را دنبال کند و در ادامه اینکه فضا واقعی باشد. اگر این مطالب را کارشناس به مردم بگوید، خیلی جذاب نیست. اما اگر با توجه به محدودیت بودجه‌مان برنامه‌ای بسازیم که زندگی روزمره مردم را نمایش دهد مانند مهمانی گرفتن، سفر رفتن، راه انداختن کسب و کار و غیره برای مخاطب جذاب است و درنهایت این ایده‌ها، تم محوری برنامه شد. طراحی اولیه برنامه با مشاوره آقای پیغامی و دوستان شکل گرفت و به‌مرور پخته‌تر شد. طراحی اولیه این برنامه حدود یک سال و نیم زمان برد و در نهایت موضوع اصلاح الگوی مصرف و سبک زندگی با محوریت بالابردن سواد اقتصادی مردم دغدغه اصلی این برنامه شد.»

در «خانه ما» بجای بازیگر و کارشناس، خود مردم حضور دارند
احمد شفیعی در رابطه با پرمخاطب بودن و تداوم تولید مستند «خانه ما» بیان کرد: «این برنامه دو ویژگی اصلی داشت که پرمخاطب شد و همچنان می‌تواند سال‌ها ادامه دهد. یکی از جنبه‌های مردمی برنامه این بود که کارشناس و بازیگر نداریم و خود خانواده‌ها در مسابقه شرکت می‌کنند. شرکت‌کننده‌ها به خاطر چالش‌هایی که طراحی‌شده درگیر مسابقه می‌شوند و این موضوع به نظر بنده اصلی‌ترین موضوعی است که این مستند مسابقه را جذاب کرده و مخاطب برنامه را دنبال می‌کند.»
مسابقه خانوادگی «خانه ما» بازه سنی ندارد
شفیعی، تهیه کننده مسابقه «خانه ما» افزود: «از جهت ویژگی‌های فرهنگی و سبک اقتصادی و مدیریت معاش؛ بخش‌های مختلف کشور اعم از هر شهر و استانی، داستان شیرین خودش را دارد. وقتی فرهنگ و اقلیم مختلف مردم جامعه را ضبط می‌کنیم هرکدام جذابیت و ویژگی‌هایی دارد. البته سعی کردیم برنامه ریتم تندی داشته باشد و از طرفی دیگر، چون کل خانواده در مسابقه شرکت می‌کنند، مخاطب برنامه از کل طیف‌ها ازجمله بچه‌ها، نوجوانان این برنامه را با اشتیاق دنبال می‌کنند. این برنامه محصول کاملاً خانوادگی است که کل خانواده برنامه را می‌بینند و از این نظر بازه سنی خاصی ندارد.»
دغدغه ما حضور همه استان‌ها در این مسابقه بود
شفیعی در رابطه با ایده اجرای این مسابقه در نقاط مختلف کشور عنوان کرد: «از ابتدا بنا بود این مسابقه در شهرهای مختلف ساخته شود؛ اما در فصل‌های اول به دلیل اینکه بعضی از جهات برنامه هنوز مبهم و گنگ بود؛ ترجیح دادیم در تهران بمانیم که هم دسترسی به عوامل تولید برای ما راحت‌تر باشد و هم به دلیل پایتخت بودن و اینکه قشرهای مختلف کشور به تهران مهاجرت کرده‌اند فرصت هم‌نشینی بین فرهنگ‌های مختلف و تجارب مختلف وجود دارد. به همین دلیل ترجیح دادیم فصل‌های اول در تهران باشد اما از همان اول دوست داشتیم به شهرهای، مختلف برویم و با خانواده‌های مختلف آشنا شویم.»

به ما نقد می‌کنند که فرهنگ گداپروری را ترویج می‌دهیم
احمد شفیعی با اشاره به نقدهای واردشده به مستند خانه ما مبنی بر ترویج فرهنگ گداپروری می‌شود، عنوان کرد: «همه تلاشمان این است که این برنامه از حالت سرگرمی خارج شود و بیشتر آموزشی باشد. این برنامه به راهنمای سواد اقتصاد خانواده تبدیل شود که با بودجه‌ای ساده و خلاقیت در خانواده زندگی خوبی را گذراند. یکی از انتقادهایی که به ما کرده‌اند این است که شاید ترویج کم‌مصرف کردن یا گداپروری داریم. ما همیشه می‌دانیم محدودیت بودجه، چالش اصلی و نمک این مسابقه است. اگر بودجه‌ی زیادی در اختیار خانواده‌ها باشد که چالش نحوه‌ی هزینه اصلاً پیش نمی‌آید تا این مسابقه شکل بگیرد. پس درواقع محدودیت بودجه چالش اصلی این مسابقه است. درنهایت جذابیت شکل می‌گیرد و با خلاقیت و فکر و مشورت چه با خانواده و چه با کارشناس راهی پیدا می‌شود. در طراحی چالش‌ها با کارشناس‌های اقتصادی مشورت کردیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار