حسینی در برنامه نیم نگاه رادیو سلامت تشریح کرد

برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی برای ارتقای عدالت آموزشی در مناطق روستایی و عشایری

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در برنامه نیم نگاه رادیو سلامت، به تشریح برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای ارتقای عدالت آموزشی به ویژه در مناطق روستایی و عشایری پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۶۷۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی برای ارتقای عدالت آموزشی در مناطق روستایی و عشایری

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در مصاحبه با برنامه نیم نگاه رادیو سلامت اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی در ۱۷۰۰ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در ۷ گروه را تحت پوشش نظام تعلیم و تربیت قرار داده است.
وی با بیان اینکه عدالت آموزشی مهمترین فرصت برای ایجاد عدالت در بقیه ابعاد جامعه است گفت: مهمترین جریانی که به عدالت کمک میکند عدالت آموزشی و ایجاد فرصت تعلیم و تربیت برای همه آحاد جامعه است. در این میان دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز بخشی از افراد جامعه هستند و وجود و تأسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گامی در جهت عدالت آموزشی است.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی نزدیک به ۱۳ هزار دانش آموز مناطق روستایی و عشایری را تحت پوشش قرار داده است گفت: از این تعداد ۸ هزار و ۱۴۶ نفر در ۵۵۰ مدرسه خاص و ۱۴۱۷ کلاس استثنایی و ۴ هزار و ۵۵۸ نفر نیز در مدارس تلفیقی و درکنار دانش آموزان عادی در حال تحصیل هستند. همچنین ۳۴ مدرسه شبانه روزی نیز به ۱۵۶۷ دانش آموز استثنایی خدمات ارائه می دهند و این مدارس نیز گامی در جهت عدالت آموزشی هستند.

حسینی با اشاره به خدمات حمایتی قابل ارائه به دانش آموزان استثنایی گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ۱۸ آیتم خدمات حمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه می‌کند که تاکنون بیش از ۳۴ هزار نفر بویژه دانش آموزان مناطق روستایی و عشایری از این خدمات استفاده کرده اند و در سال جاری نیز ۷ میلیارد تومان به این خدمات اختصاص یافته است.

حسینی ارائه سرویس ایاب و ذهاب به دانش آموزان استثنایی را گامی در جهت جلوگیری از ترک تحصیل دانست و گفت: تمامی دانش آموزان استثنایی بویژه ۶۵۰ نفر از دانش آموزان استثنایی مناطق روستایی و عشایری در شش استان کرمانشاه، هرمزگان، ایلام، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری و فارس از سرویس ایاب و ذهاب خاص استفاده می کنند. در راستای توانمند سازی معلمان بین ۸ تا ۴۰ ساعت آموزش برای توانمند سازی معلمان روستایی برگزار شده است تا این معلمان خدمات بهتری به دانش آموزان استثنایی روستایی ارائه دهند‌.

حسینی یکی از دلایل ترک تحصیل را اختلالات یادگیری دانست و گفت : وجود ۷۷۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و ارائه خدمات حرفه ای به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری یکی از راه های مهم جلوگیری از ترک تحصیل است. ارائه خدمات این مراکز موجب می‌شود مشکلات خفیف یادگیری دانش آموزان رفع شود و آنان مجدد به گردونه تحصیل برگردند.

معاون وزیر با اشاره به آموزش های فردی شده در آموزش و پرورش استثنایی گفت: ارائه آموزش های فردی شده به دانش آموزان موجب می‌شود دانش آموزان متناسب با نیازهای خود آموزش ببیند و از بقیه هم کلاسی های خود عقب نیفتند وراهی برای جلوگیری از ترک تحصیل است.

معاون وزیرآموزش مهارت های چندگانه به ۱۰ درصد از معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی را از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت:این آموزش ها موجب می شود معلمان بهتر بتوانند با دانش آموزان استثنایی در طیف های مختلف ارتباط برقرار کنند و آموزش های لازم را به آنان بدهند. در سال جاری آموزش زبان اشاره و خط بریل برای ۵ هزار نفر از معلمان و مدیران برای ارتقای کیفیت آموزش برگزار شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار