رتبه 163 تجربی در زنجان: پیوستگی و تلاش بدون وقفه عامل موفقیتم بود

زنجان (پانا) - محمدرسول احمدی، رتبه 163 تجربی در زنجان، پیوستگی و تلاش بدون وقفه را عامل موفقیت خود در کنکور عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۶۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
رتبه 163 تجربی در زنجان: پیوستگی و تلاش بدون وقفه عامل موفقیتم بود

محمدرسول احمدی، رتبه 163 منطقه 2 تجربی متولد زنجان و فارغ‌التحصیل دبیرستان نمونه دولتی روزبه است. پدر و مادر این دانش‌آموز هردو کارمند بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی هستند. این دانش آموز از دلیل انتخاب رشته تجربی و نحوه درس خواندن خود برای کنکور که چنین رتبه‌ای را برایش به همراه داشت، با پانا گفت‌و‌گو کرد.

چرا رشته تجربی را انتخاب کردید؟

چون پدر و مادرم کارمند علوم پزشکی بودند و با کار پزشک‌ها و پرستار‌ها آشنا بودم از همان کودکی به این رشته علاقمند شدم و به همین علت این رشته را انتخاب کردم.

از چه زمانی کنکور برای شما جدی شد؟

از همان زمان که در آزمون تیزهوشان پذیرفته نشدم، برای کنکور شروع به درس خواندن کردم، ولی سال دهم چون روش مطالعه و برنامه‌ریزی را کامل بلد نبودم کیفیت درس خواندنم آنطور که باید می‌بود نشد و از پایه یازدهم برایم جدی‌تر شد و از دوازدهم کاملا جدی شد.

فکر می‌کنید چه عاملی باعث شد در آزمون تیزهوشان پذیرفته نشوید؟

به علت اینکه در آزمون اضطراب داشتم و به خودم مغرور شده بودم آنطور که باید آزمون را عالی می‌دادم نتیجه نگرفتم. البته ناگفته نماند، همانطور که در جریان هستید آزمون تیزهوشان بیشتر سوال‌هایش هوشی و استعداد تحلیلی است.

فضای خانه در زمان کنکور چگونه بود؟

فضای خانه در زمان کنکور برایم خیلی خوب بود و والدینم تمام سعی خود را می‌کردند که شرایط برایم عالی باشد و به نظرم خیلی مهم است که در خانه، فضای مناسبی برای خوب درس خواندن وجود داشته باشد.

دروس پایه دهم و یازدهم را چگونه در برنامه درس خواندنتان می‌گنجاندید؟

چون دهم و یازدهم را در تابستان عالی خوانده بودم نیازی نبود در سال دوازدهم روی دهم و یازدهم مانور بدهم، به همین دلیل به دانش آموزان پیشنهاد می‌کنم تابستان سال کنکور دهم و یازدهم را عالی بخوانند تا در سال تحصیلی دچار مشکل نشوند.

ساعت مطالعه‌ شما در بازه‌های زمانی مختلف چگونه بود؟

در تابستان حدود 8 الی9 ساعت درس می‌خواندم. ساعات مطالعه‌ام از مهر ماه افزایش پیدا کرد در روزهای مدرسه 5،6 ساعت بود و در تعطیلات بیشتر بود و همینطور افزایش دادم تا دو هفته مانده به کنکور به 14،13 ساعت رسید.

درس خواندن زیاد برای شما فشار عصبی به همراه نداشت؟

نه اصلا، زیاد درس خواندن برای من آرامش و نشاط را به همراه داشت و می‌دانستم همانقدر که می‌خوانم، نتیجه خواهم گرفت.

کدام درس ها نقطه قوت شما بود؟

در اختصاصی‌ها زیست و در عمومی ها عربی بهتر از همه دروس تست می‌زدم.

روش مطالعه‌ در این درس‌ها چگونه بود؟

زیست را خیلی زیاد می‌خواندم. در این درس ابتدا متن کتاب را به‌طور کلی می‌خواندم و بعد درسنامه را می‌خواندم و اگر در درس‌نامه نکته جدیدی پیدا می‌کردم، وارد کتاب می‌کردم و دوباره کتاب را می خواندم و تست آموزشی می‌زدم. نکاتش را وارد کتاب می‌کردم و تست زمان‌دار می‌زدم. برای عربی، اول متن کتاب را می‌خواندم، سپس جزوه علم را می‌خواندم و تست آموزشی می‌زدم و در نهایت برای این درس هم تست زمان‌دار می‌زدم.

کدام درس نقطه ضعف شما بود؟

زبان و شیمی و ادبیات

چگونه نقاط ضعفتان را تبدیل به نقطه قوت کردید؟

در درس ادبیات واقعا تمام تلاش خودم را کردم و تست‌های بسیاری را کار کردم. هر چقدر تلاش کردم نتیجه گرفتم. در درس شیمی هم تلاش زیادی کردم و بدون خستگی ادامه دادم و تست‌های زیادی کار کردم و همین خستگی نا‌پذیری‌هایم باعث شد در کنکور هم نتیجه خوبی بگیرم.

درصدهای تست‌زنی‌تان در کنکور چگونه بود؟

ادبیات75%-عربی85%-دینی76%-زبان58%-ریاضی 72%-زیست 72%-فیزیک76%-شیمی 69%

آیا در کلاس‌های کنکور هم شرکت ‌کردید؟

در سال یازدهم کلاس شیمی دهم شرکت کردم و در مدرسه کلاس فیزیک دهم شرکت می‌کردم.

سال یازدهم را چگونه گذراندید؟

در روزهای مدرسه حدود 4الی 5ساعت و در روزهای تعطیل 8 ساعت و بهتر از پایه دهم درس می‌خواندم اما مثل دوازدهم جدی نبود.

مواقعی که حس درس خواندن نداشتید چه می‌کردید؟

به هدفم فکر می‌کردم. چون هدفم واقعا برایم ارزش داشت و با خودم فکر می‌کردم اگر الان تلاش نکنم، قطعا بعد از کنکور از خودم خجالت می‌کشم که چرا آن موقع خسته شدم و باید بیشتر تلاش می‌کردم. بچه ها بعد از کنکور متوجه می‌شوند که چه زمانی را از دست دادند و با خودشان می‌گویند کاش در سال کنکور تلاش بیشتری می‌کردم. بر این اساس، من نمی‌خواستم بعد از کنکور از خودم ناراضی باشم.

از فضای مجازی چگونه استفاده می‌کردید؟

من خیلی کم از فضای مجازی استفاده می کردم. خودم تلفن همراه هوشمند نداشتم و تلفن همراهی داشتم که با استفاده از آن می‌توانستم تماس بگیرم یا موسیقی گوش بدهم و گاهی وقت‌ها در مدت زمان خیلی کم از طریق تلفن همراه هوشمند مادرم فضای مجازی را چک می‌کردم و پیوسته از این فضا استفاده نمی‌کردم. مهم‌ترین توصیه من به دانش‌آموز‌ان این است که از فضای مجازی به هیچ عنوان استفاده نکنند و در سال کنکور گوشی خود را به والدین خود تحویل دهند. البته بعد از اینکه درس خواندن مجازی شد فقط به خاطر مدرسه واتساپ و شاد را نصب کردم تا در گروه‌های مدرسه حضور داشته باشم.

روز کنکور را چطور گذراندید؟

روز عجیبی بود. واقعا انتظار نداشتم سوال ها تا این حد سخت باشد و سر جلسه ترسیده بودم، ولی توانستم به خوبی اضطراب خودم را مدیریت کنم و برای درست پاسخ دادن به سوال ها جنگیدم. چون با خودم فکر کردم من 3 سال سخت تلاش نکردم که با سوالات سخت کنکور جا بزنم و به تلاش‌هایی که کردم فکر کردم و این انگیزه ای شد که کمتر اضطراب داشته باشم. البته روز کنکور خیلی اضطراب نداشتم و تمرکز اصلی من روی سوالات بود و به نظرم یکی از مهم‌ترین تمرین‌هایی که کنکوری‌ها باید انجام بدهند، کنترل ترس و اضطراب خود است.

فکر می کنید رمز موفقیتتان چه بود؟

سه دلیل مهم موفیقتم به نظرم اینها بود. 1-واقعا هدف خودم را دوست داشتم. 2- پیوستگی داشتم. پیوستگی و خستگی‌ناپذیر بودن در درس خواندن بسیار کمک کننده و مهم است. 3- توکل به خدا. چون واقعا می‌دانستم هرچقدر تلاش کنم خدا نتیجه تلاش هایی که کردم را می دهد و می‌دانستم نتیجه تک تک ثانیه‌هایی که تلاش می‌کنم را می‌گیرم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار