اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از جولان کرونای انگلیسی در کشور تا افزایش آمار کرونا

تهران (پانا) - افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا، جولان کرونای انگلیسی در ایران، وضع نگران کننده بیماری کرونا در خوزستان، آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا، مرگ بهنام محجوبی و زلزله سی‌سخت بخشی از اخبار اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۶۶۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد
از جولان کرونای انگلیسی در کشور تا افزایش آمار کرونا

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای ویروس کرونا تاکنون یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۷۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۹ هزار و ۷۳۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون یک میلیون و ۳۶۵ هزار و ۲۵۳ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در عین حال سه هزار و ۷۰۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

بر این اساس، اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند همچنین شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

جولان مرگبار کرونای انگلیسی

تعداد مبتلایان، قربانیان و بستری‌های کرونا در کشور از ابتدای هفته جاری روندی صعودی پیدا کرده است و وضع برخی استان‌ها از نظر شیوع موج جدید بیماری نگران کننده است. روند نزولی ابتلا و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا طی هفته‌های گذشته موجب شد تا رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم کاهش و افت قابل توجهی پیدا کند و به گفته مسئولان وزارت بهداشت در برخی استان‌های کشور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به زیر 30 درصد رسیده است. نگرانی‌ها درباره شروع موج چهارم کرونا در کشور در حال افزایش است و متاسفانه آن طور که آمار روزانه شیوع ویروس در کشور نشان می‌دهد، این نگرانی‌ها هیچ تاثیری در کاهش سرعت شیوع ویروس نداشته است و فقط باید پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بیشتر رعایت شود. علی رغم اینکه وزارت بهداشت بارها اعلام کرد که ویروس جهش یافته انگلیسی به مراتب مهاجم‌تر از ویروس چین است اما روند صعودی موارد ابتلا و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا از ابتدای هفته جاری، کشور را به موج چهارم بیماری نزدیک‌تر کرده است. بررسی آمار فوتی‌ها، مبتلایان و بستری‌های ناشی از بیماری کرونا طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که آمار رو به افزایش است و به گفته مسئولان وزارت بهداشت این روند افزایشی در روزها و هفته‌های آینده می‌تواند به معنای درگیری ایران با چهارمین موج کرونا باشد. موجی که با تلاقی شیوع ویروس انگلیسی کرونا می‌تواند مرگبارتر از موج‌های گذشته باشد.

روند افزایشی کرونا در خوزستان

در هفته‌ای که گذشت، سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از روند افزایشی شیوع کرونا در استان خوزستان خبر داد و گفت: روند موارد بستری روزانه در استان خوزستان به شدت در حال افزایش است و متاسفانه این استان از جمله استان‌های با کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. با توجه به گردش ویروس موتاسیون یافته در این استان و سایر استان‌ها و قدرت سرایت بالای آن ادامه روند کاهشی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند فاجعه بار باشد.

آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا

فاز اول واکسیناسیون کرونا با اولویت کادر درمان از 21 بهمن ماه و به وسیله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» آغاز شده بود. بر اساس اولویت های سند ملی واکسیناسیون کووید۱۹، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از گروه‌های آسیب پذیر شامل کادر بهداشت و درمان و سالمندان تا پیش از نوروز ۱۴۰۰ در کشور واکسینه خواهند شد. در هفته‌ای که سپری شد به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان علیه کووید ۱۹ در بیمارستان‌‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی کشور به دستور وزیر بهداشت آغاز شد. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: پس از ارزیابی مطلوب فاز اول، به دستور وزیر بهداشت، فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان و مدافعان سلامت، این بار با واکسیناسیون ۱۰۰ هزار نفر در بیمارستان ‌ها و مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور کلید خورد.

محدودیت‌های تردد در نوروز 1400

در هفته‌ای که گذشت یکی دیگر از جلسات قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا برگزار شد، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حاشیه این جلسه با تاکید بر این که فروش‌ فوق العاده ویژه نوروز توسط اصناف پیگیری خواهد شد از برگزار نشدن نمایشگاه‌های بهاره برای امسال خبر داد و گفت که مقرر شد برای ایام نوروز طرح ویژه ای ارائه شود که با جدیت تردد در جاده ها به ویژه اتومبیل‌هایی که افراد مثبت در آنها حضور دارند با اتصال سیستم نیروی انتظامی به وزارت بهداشت نظارت روی آنها انجام شود. از سوی دیگر مقرر شد منع ترددهای شبانه نیز با جدیت پیگیری شود و در محل‌های تجمع اتوبوس و کامیون‌ها نیز طرح جدید با جدیت اعمال شود.

ماجرای مرگ بهنام محجوبی

بهنام محجوبی در سال ۱۳۶۶ متولد شد او در سن ۳۳ سالگی در جریان درگیری های خیابان گلستان هفتم پاسداران دستگیر شد بهنام محجوبی پس از دستگیری به دو سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت در عضویت و همکاری با گروه ها و احزاب محکوم شده بود و برای اجرای حکم خود در سی و یکم خرداد ماه سال جاری به زندان اوین منتقل شد. او در هفته‌ای که گذشت جان خود را در یکی از بیمارستان‌ها از دست داد. اداره کل زندان‌های تهران، ضمن ابراز تاسف، نسبت به این واقعه اعلام کرد: مرحوم محجوبی، اخیرا، دچار مسمومیت از طریق مصرف خودسرانه دارو شده بود که بلافاصله جهت درمان به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل گردید. بنابراین اطلاعیه، فرد مورد اشاره، دارای سابقه بیماری بوده و به همین دلیل در جریان تحمل محکومیت، تحت نظر پزشک قرار داشته و تمام مراقبت‌های پزشکی در طول دوران حبس این محکوم به صورت کامل انجام شده است. پس از بستری شدن این فرد در بیمارستان، اقدامات ویژه درمانی برای وی در نظر گرفته شد، که علی‌رغم تلاش‌های فراوان کادر پزشکی، متاسفانه زندانی مورد اشاره فوت می‌کند.

زلزله شدید در سی‌سخت

در هفته‌ای که سپری شد، زلزله 5.6 ریشتری شهر سی‌سخت را لرزاند. در پی وقوع این زلزله کسی جان خود را از دست نداد اما این زلزله باعث آسیب ۶۰ تا ۷۰ درصدی به منازل مردم شد. به گفته کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر، برآوردی که پس از وقوع زلزله در سی‌سخت انجام شده مبنی بر آسیب ۲۰ تا ۳۰ درصدی منازل، اشتباه بوده و در بازدید از این مناطق مشخص شد که ظاهر منازل سالم است اما داخل خانه‌ها، سقف‌ها ریزش داشته و دیوارها ترک برداشته تا جایی که این زلزله آسیب ۶۰ تا ۷۰ درصدی به منازل مردم وارد کرده و حادثه دیدگان با این شرایط مایل به سکونت در منازل خودشان نیستند.

تهیه لایحه اصلاح ماده ۱۸ قانون گذرنامه توسط معاونت زنان

چندی پیش «سمیرا زرگری» سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین به علت ممنوع‌الخروج شدن از سوی همسرش نتوانست تیم ملی را در مسابقات قهرمانی جهان ایتالیا همراهی کند، اتفاقی که واکنش های بسیاری از فعالین حقوق زنان را به منظور اصلاح ماده ۱۸ قاندن گذرنامه مصوب سال ۵۱ مبنی بر اذن همسر برای خروج از کشور زنان را به همراه داشت. معصومه ابتکار در حساب توییتری خود نوشت: « اصلاح چنین قوانینی نیازمند پشتوانه فقهی_حقوقی و همکاری قواست. معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با برگزاری نشست و تهیه سند پشتیبان با همکاری دانشگاه مفید قم، «لایحه اصلاح بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه و الحاق یک تبصره به آن» را نیز علاوه بر «لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان...» تهیه کرده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار