آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از جذب ۸ هزار مربی تربیتی تا بازگشت مالکیت اردوگاه شهید باهنر به آموزش و پرورش

تهران (پانا) –- بازگشت مالکیت اردوگاه شهید باهنر به وزارت آموزش و پرورش، اسکان زلزله‌زدگان سی‌سخت در مدارس و تقدیر از ۷ هزار معلم فعال در شبکه شاد از خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر هستند.

کد مطلب: ۱۱۶۶۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
از جذب ۸ هزار مربی تربیتی تا بازگشت مالکیت اردوگاه شهید باهنر به آموزش و پرورش

یکی از خبرهای خوب حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر بازگشت مالکیت اردوگاه شهید باهنر تهران به وزارت آموزش و پرورش بود که محسن حاجی میرزایی طی روزهای پایانی هفته با انتشار یک پیام آن را اعلام کرد. دو سال پیش بود که حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و نماینده مجلس فعلی خبر واگذاری اردوگاه را اعلام کردند که بعدها مشخص شد اردوگاه در ازای مبلغ 4 هزار میلیارد تومان در سال 95 به رهن گذاشته شد و آموزش و پرورش با بازپرداخت مبلغ 5هزار و 600 میلیارد تومان می‌تواند اقدام به اعاده مالکیت کند. در ادامه پای کمیسیون اصل 90 مجلس، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز به موضوع باز شد و در نهایت با قول مساعد سازمان برنامه و بودجه قرار شد اقساط بازپرداخت این وجه به طور مرتب واریز شود تا این اردوگاه قدیمی دانش‌آموزان ایران از رهن خارج شود. سرانجام این اتفاق در دوره وزارت حاجی‌میرزایی محقق شد و وزیر آموزش و پرورش با اعلام این خبر خوش، از نهادهایی مثل وزارت ‌اقتصاد، شهرداری ‌تهران و سازمان‌ثبت احوال برای تحقق آن تشکر کرد.

خبر ناخوشایند هفته نیز وقوع زلزله‌ای در شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که منجر به تخریب بیش از 1200 واحد مسکونی شد. مثل همیشه مسئولان آموزش و پرورش این شهرستان تعدادی از مدارس بزرگ شهر را برای اسکان آسیب‌دیدگان زلزله در اختیار مردم قرار دارند. البته مشکلات استقرار در چادر در سرمای زمستان دشواری‌های مواجهه با این حادثه را دوچندان کرده است.

اسکان زلزله‌زدگان سی‌سخت در مدارس، انتشار کتاب تدریس در دوران کرونا، جذب ۸ هزار مربی تربیتی برای سال تحصیلی آینده، تعیین تکلیف شدن وضعیت ۴۰ هزار کلاس درس نیمه تمام تا پایان سال ۱۴۰۰و تقدیر از ۷ هزار معلم فعال در شبکه شاد از دیگر خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر هستند.

تقدیر از ۷ هزار معلم فعال در شبکه شاد

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: در راستای سیاست‌های تشویقی برای کارکنان آموزشی و اداری و اقدامات قانونی در خصوص معلمان فاقد فعالیت، تعداد ۷ هزار و ۱۴۹ نفر برای تقدیر شناسایی و تعداد ۱۱۱ پرونده برای اقدام به هیات رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شده است.

محمدحسین کفراشی با بیان اینکه در دوران کرونا تمام فعالیت‌ها تحت تاثیر قرار گرفت، افزود:‌ نظارت‌ها بر فرایندهای آموزشی و پرورشی طبق سنت گذشته انجام ‌می شد که با حضور دانش‌آموزان و مدرسه نظارت‌ها آسان تر بود. در فضای مجازی کار مشکل تر شد که باید برنامه عمل جدید تهیه تا پوشش تحصیلی تعیین می شد.

وی بررسی میزان اهتمام مسئولان استانی، رصد وضعیت پوشش دانش‌آموزان، بررسی وضعیت مدیران، رصد احراز و عدم احراز دانش‌آموزان در شبکه شاد و شناسایی روش‌های جایگزین، سنجش رضایت اولیا، نظارت بر نحوه عوامل آموزشی و اداری را از اهداف این کار دانست و گفت: شاخص‌هایی برای رسیدن به این اهداف تعیین و سعی شد به اهداف خود برسیم. در این راستا وب فرم‌هایی تهیه و ۷۱۴ منطقه و ۱۰۵ هزار و ۳۳۹ مدرسه این وب فرم‌ها را دقیق پر کردند. براساس آن از برنامه شاد نیز اطلاعاتی گرفتیم تا دانش‌آموزانی که تحت پوشش نیستند نیز شناسایی شوند.

کتاب تدریس در دوران کرونا منتشر شد

معاون پژوهشی کانون زبان ایران از انتشار کتاب «تدریس در دوران کرونا» که تجربه‌نگاری مدرسان از برگزاری کلاس‌های آنلاین است، خبر داد.

امامی کتاب تدریس در دوران کرونا را منتخبی از آثار ارسالی مدرسان این کانون به جشنواره تجربه‌نگاری کلاس‌های آنلاین کانون خواند و گفت: دبیرخانۀ این جشنواره که طی فراخوانی در تابستان سال ۱۳۹۹ برگزار شد، منتخبان آثار ارسالی را در قالب کتابی حاوی تجربۀ مدرسان کانون زبان ایران در کلاس‌های آنلاین چاپ کرده است.

وی روش‌های تدریس آنلاین، مشکلات فراروی آنها، رویکردهای خلاقانه‌ای که مدرسان جهت بهینه‌سازی کلاس‌های خود از آن بهره بردند و تغییراتی که از نگاه آن‌ها در متدولوژی کانون زبان گنجانده شد را از بخش های این کتاب عنوان کرد.

وی با بیان این‌ که «صرف‌نظر از پاندمی کرونا، باید رویکرد جامع‌تری را نسبت به مقوله "آموزش آنلاین" اتخاذ کرد»، توضیح داد: آموزش آنلاین پدیده‌ای نوین و جهان‌شمول است که اکثر شیوه‌های عملکرد آموزشی را تحت تأثیر قرار داده و البته همه‌گیری کرونا - که اکثر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را متوقف کرده - به این موضوع دامن زده است.

تعیین تکلیف وضعیت ۴۰ هزار کلاس درس نیمه تمام تا پایان سال ۱۴۰۰

ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور با هدف تکریم از ۱۰۰۰ خیر مدرسه ساز که در سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به اینکه چند وقت پیش معاون وزیر اعلام کردند که ۴۰ هزار کلاس درس نیمه کاره داریم که همینطور باقی مانده بود اظهار کرد: در آن زمان از دکتر نوبخت خواستیم آورده دولت را برای ساخت مدارس خیرساز افزایش دهد که خوشبختانه افزایش یافت.

وی افزود: دولت ۳۳۰ درصد آورده اش را افزود، خیرین ما هم باید فعالیت می کردند که محقق شد و ما تعهد خود را از یک هزار میلیارد تومان به ۲۵۰۰ میلیارد افزایش دادیم و در نتیجه ۴۰ هزار کلاس درس نیمه کاره تعیین تکلیف شده است.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز با بیان اینکه عملیات ساخت این ۴۰ هزار کلاس درس نیمه کاره یا به اتمام رسیده و یا در سال آینده به اتمام می رسند و در خدمت آموزش و پرورش قرار می گیرند گفت: برای ما افتخار بزرگی است که در یک جهشی دولت و خیرین این چنین پای کار آمدند.

جذب ۸ هزار مربی تربیتی برای سال تحصیلی آینده

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از جذب و به کار گیری ۸۰۰۰ نیروی جدید تربیتی برای سال تحصیلی آینده خبر داد.

علیرضا کاظمی از طراحی جدید برای تربیت مربی امور تربیتی با رویکرد مهندسی فرهنگی، آسیب های اجتماعی، سواد رسانه ای و آگاه به متدهای روز تربیتی از اول مهر سال ۱۴۰۰ خبر داد و تصریح کرد: لازمه تسریع در دست یابی به اهداف سند تحول، گذر از نظام مبتنی بر آموزش صرف به سوی موقعیت های تربیتی رشد مدار است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، تربیت را ایجاد رفتار مطلوب پایدار در متربی به صورت تدریجی و تکاملی دانست و خاطر نشان کرد: مدیران و مربیان تربیتی فرماندهان خط مقدم جبهه ی تعلیم و تربیت در این شرایط سخت کرونایی هستند.

مدارس شهر سی سخت آماده اسکان زلزله‌زدگان است

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تمامی فضاهای سالم آموزشی شهرستان دنا آماده اسکان مردم زلزله‌زده است.

هادی زارع پور در بازدید از فضاهای آموزشی آسیب‌دیده در سی سخت گفت: اسکان در دو آموزشگاه شبانه‌روزی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و نوری پور با تجهیزات گرمایشی آغاز شده و همچنان آماده پذیرش برای اسکان هستند. سالن‌های ورزشی نیز برای برپا کردن چادر به زلزله‌زدگان آماده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس گزارش کارشناسان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از مدارس بازدید شده ۵فضا کاملاً تخریب‌شده و نیاز به نوسازی دارند.

«معاون امور رسانه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی» منصوب شد

طی حکمی از سوی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، «حسین صادقی» به‌عنوان «معاون امور رسانه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش» منصوب شد.

سند مالکیت ‎اردوگاه شهید باهنر به نام وزارت آموزش و پرورش صادر شد

محسن حاجی میرزایی در پیامی خبر داد: سند مالکیت ‎اردوگاه شهید باهنر برای همیشه به نام وزارت آموزش و پرورش صادر شد.

وی ادامه داد: این اردوگاه تنها یک ملک، با ارزش مادی نیست، مدرسه بزرگی است که برای بسیاری از دانش آموزان خاطرات شیرین و موقعیت‌های یادگیری پایدار ایجاد کرده است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان این پیام از وزارت ‌اقتصاد، شهرداری‌تهران و سازمان‌ثبت احوال تشکر کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار