تخت‌روانچی: تحریم غیرانسانی باید لغو شود

تهران (پانا) - سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد تحریم‌ها توانایی‌های تعدادی از کشورهای در حال توسعه همچون ایران را برای مقابله با چالش‌های تغییرات آب و هوایی به شدت تضعیف می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۶۶۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
تخت‌روانچی: تحریم غیرانسانی باید لغو شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مجید تخت‌روانچی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی آثار امنیتی تغییرات آب و هوایی برگزار شد، گفت: مقابله با ابعاد منفی تغییرات آب و هوایی باید یک مسئولیت جمعی محسوب شود و همه دولت‌ها باید تعهدات خود تحت کنوانسیون تغییرات آب و هوایی و موافقتنامه پاریس را به طور کامل اجرا کنند. این اقدام باید با رعایت دقیق اصل مسئولیت مشترک اما متفاوت دولت‌ها انجام شود. کشورهای توسعه یافته با توجه به نقش اصلی‌شان در تغییرات آب و هوایی و نیز برخورداری‌شان از فناوری‌ها و منابع مالی کافی، مسئولیت بیشتری در مقابله با این چالش‌ها دارند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: از این رو، کشورهای توسعه یافته نه تنها باید در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای پیشتاز باشند و حمایت کافی مالی نیز از کشورهای در حال توسعه به عمل آورند، بلکه باید انتقال فناوری‌های سازگار با آب و هوا را نیز برای این کشورها تسهیل سازند. کشورهای در حال توسعه نیز باید متناسب با توانایی‌ها و شرایط توسعه ملی‌شان، به تعهدات خود عمل کنند و جامعه بین‌المللی نیز باید تمام موانع اجرای موثر تعهدات آنها را برطرف کند که تحریم‌های یکجانبه یکی از آن‌هاست.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: تحریم‌ها توانایی‌های تعدادی از کشورهای در حال توسعه همچون ایران را برای مقابله با چالش‌های تغییرات آب و هوایی به شدت تضعیف می‌کنند. تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران نه تنها مانع از دسترسی به منابع مالی و فناوری‌های لازم شده است بلکه بر استفاده مؤثر از توانایی‌های ملی برای انجام تعهدات آن نیز تأثیر نامطلوبی داشته است و از این رو، این تحریم‌های غیرقانونی و غیر انسانی باید لغو شوند. از این نظر حمایت می‌کنیم که هیچ ارتباط مستقیمی بین تغییرات آب و هوایی و امنیت وجود ندارد و به همین خاطر این موضوعات باید در محافل ذیربط یعنی مجمع عمومی، شورای اقتصادی و اجتماعی و کنوانسیون تغییرات آب و هوا بررسی شوند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: حقیقت انکارناپذیر این است که بسیاری از علل اساسی خطرات امنیتی تغییرات آب و هوا که شورای امنیت قصد بررسی آنها را در مناطق درگیری از جمله در آفریقا دارد، بومی نیستند بلکه عمدتاً ریشه در مداخلات غیرمشروع و اقدامات غیرمسئولانه کشورهای توسعه یافته دارند. بنابراین راه‌حل، بررسی آنها توسط شورای امنیت نیست، بلکه درخواست از همه کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته برای اجرای کامل و مؤثر تعهدات‌شان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار