مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با پانا

فدراسیون فوتبال ایران، رئیسی مثل «صفایی فراهانی» می‌خواهد

تهران (پانا) - رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی معتقد است لابی‌گری و یارکشی تبدیل به یکی از اصول مجامع انتخاباتی شده که تا به امروز کسی نتوانسته جلوی آنرا بگیرد.

کد مطلب: ۱۱۶۶۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد
فدراسیون فوتبال ایران، رئیسی مثل «صفایی فراهانی» می‌خواهد

مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با پانا درباره وضع فدراسیون فوتبال و اساسنامه این فدراسیون به خبرنگار پانا گفت: « طبق قانون، اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی باید به تصویب هیئت دولت برسد و تنها تایید مجمع یا فیفا کافی نیست.پس از این مرحله هم اساسنامه باید در ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد تا اجرای قانونی پیدا کند. اگر این اتفاق نیافتد، همان داستان شش سال قبل به وجود می‌آید که مشخص نبود فدراسیون فوتبال به کدام اساسنامه استناد می‌کند. »

وی در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال و برنامه‌هایی که نامزدها ارائه دادند، اظهار کرد: « به نظرم آن چیزی که اهمیت دارد این است که فدراسیون و فوتبال‌ در مسیر درست قرار بگیرند، در حال حاضر فدراسیون فوتبال نیرویی مثل صفایی فراهانی را می‌خواهد که هم با فوتبال و هم با مدیریت آشنا و هم اینکه اهل لابی کردن با دیگران نباشد. از طرفی هر رئیسی که انتخاب می‌شود باید از نیروهای مختلف استفاده کند. امیدوارم فردی که در انتخابات پیروز می‌شود، در ابتدا هیئت‌رییسه خوبی داشته و اهل مشورت باشد و منافع کشور و همچنین قوانین و مقررات را در تصمیم‌گیری‌های خود رعایت کند. »

هاشمی‌طبا همچنین درباره حضور علی کریمی در انتخابات اظهار کرد: « علی کریمی چهره فوتبالی است و بسیار باهوش و در کارش هم توانمند است،‌ اما هر کسی که به انتخابات ورود می‌کند علاوه بر اینکه باید به فوتبال آشنا باشد، دارای سوابق مدیریتی هم در کارنامه خود داشته باشد. هدایت این فدراسیون برای کسی که هیچ سابقه مدیریتی در کارنامه خود ندارد کار بسیار سختی خواهد بود. »

وی در مورد شائبه‌ حمایت از یک نامزد خاص یا وعده‌هایی که در آستانه انتخابات نامزدها به روسای هیئت‌ها می‌دهند اظهار کرد: « به طور کلی مهره‌چینی، لابی و یارکشی در فدراسیون‌‌های ورزشی کار پسندیده‌ای نیست اما متاسفانه این کار در همه مجامع انتخاباتی وجود دارد و تاکنون هم نتوانستند جلوی آن را بگیرند. اگر یک فردی که نامزد انتخابات است با روسای هیئت‌ها صحبت کند و برنامه‌های خود را ارائه دهد، کار درست پیش می‌رود اما اگر بحث امتیازدهی پیش رو باشد آن وقت قضیه به سمت غیرقانونی حرکت می‌کند و مشکل‌ساز می‌شود و باید با آن برخورد شود. اگر هم برخی از افرادی که در فدراسیون هستند و برای به دست آوردن پست‌های دیگر پول خرج می‌کنند و به نوعی از راه غیرقانونی وارد می‌شوند باید با آن‌ها برخورد شود. هرچند جلوی لابی‌کردن و یارکشی کردن را به معنای واقعی آن نمی‌توان گرفت. »

هاشمی‌طبا در ادامه به وضعیت فوتبال ایران در پرونده مارک ویلموتس اشاره کرد و گفت: « این قرارداد را سالم نمی‌دانم و به نظرم خیانت بزرگی در حق فوتبال ایران شد، چطور ممکن است یک مربی که قرار است هدایت تیم ملی فوتبال یک کشور را برعهده بگیرد،حتی به ایران نیاید و امکانات ایران را نبیند اما قرارداد ببندد، در گذشته با هر مربی که وارد مذاکره می‌شدیم به ایران می‌آمد و امکانات این کشور را می‌دید و اگر مورد تاییدش بود وارد مرحله بعدی مذاکره می‌شدیم، در این میان حتی ممکن بود مربی که به ایران آمده امکانات را نپسندد و ادامه مذاکره به بن‌بست می‌خورد.»

وی در پایان گفت: « بنابراین اعتقاد دارم در پرونده ویلموتس اشکالات بزرگی وجود دارد. این قرارداد باید در خاک ایران بسته می‌شد که تابع قوانین کشور خودمان بود، بعد از آن هم ۲ میلیون دلار را در چمدان گذاشتند و به استانبول بردند و به او تحویل دادند انگار کاغذ پاره است. این قرارداد ناسالم بوده و اشکالات زیادی داشته است. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار