بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی، ویروس انگلیسی را قوی‌تر می‌کند

جولان مرگبار کرونای انگلیسی

اوضاع خوزستان به حدی نگران کننده است که پیشنهاد قرنطینه داده شد؛ رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی وضع کشور را بحرانی می‌کند

تهران (پانا) - تعداد مبتلایان، قربانیان و بستری‌های کرونا در کشور از ابتدای هفته جاری روندی صعودی پیدا کرده است و وضع برخی استان‌ها از نظر شیوع موج جدید بیماری نگران کننده است.

کد مطلب: ۱۱۶۶۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
جولان مرگبار کرونای انگلیسی

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون تعداد یک میلیون و ۵۹۰ هزار و ۶۰۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۵۹ هزار و ۶۶۳ بیمار جان خود را از دست دادند و تاکنون یک میلیون و ۳۵۸ هزار و ۵۴۱ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در عین حال ۳ هزار و ۶۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. هم‌اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان در وضع آبی کرونا قرار دارند و تمامی شهرهای قرمز در استان خوزستان هستند.

روند نزولی ابتلا و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا طی هفته‌های گذشته موجب شد تا رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم کاهش و افت قابل توجهی پیدا کند و به گفته مسئولان وزارت بهداشت در برخی استان‌های کشور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به زیر 30 درصد رسیده است. نگرانی‌ها درباره شروع موج چهارم کرونا در کشور در حال افزایش است و متاسفانه آن طور که آمار روزانه شیوع ویروس در کشور نشان می‌دهد، این نگرانی‌ها هیچ تاثیری در کاهش سرعت شیوع ویروس نداشته است و فقط باید پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بیشتر رعایت شود. علی رغم اینکه وزارت بهداشت بارها اعلام کرد که ویروس جهش یافته انگلیسی به مراتب مهاجم‌تر از ویروس چین است اما روند صعودی موارد ابتلا و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا از ابتدای هفته جاری، کشور را به موج چهارم بیماری نزدیک‌تر کرده است.

بررسی آمار فوتی‌ها، مبتلایان و بستری‌های ناشی از بیماری کرونا طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که آمار رو به افزایش است و به گفته مسئولان وزارت بهداشت این روند افزایشی در روزها و هفته‌های آینده می‌تواند به معنای درگیری ایران با چهارمین موج کرونا باشد. موجی که با تلاقی شیوع ویروس انگلیسی کرونا می‌تواند مرگبارتر از موج‌های گذشته باشد.

در آخرین هفته بهمن، ۵۱۳ نفر از شهروندان در اثر ابتلا به کووید-۱۹ فوت کردند؛ ۱۸ نفر بیشتر از هفته قبلی. بر این اساس پس از ۱۱ هفته روند نزولی نمودار مرگ کرونا در کشور متوقف و صعودی شد. متاسفانه آمار مبتلایان کووید-۱۹ در کشور هم همچنان در حال افزایش است و در چهار روز گذشته روند فوتی‌ها رو به افزایش است.

نمودار روند صعودی آمار ابتلا

روز ابتلا بستری فوتی موارد حاد
شنبه 2 اسفند 7922 472 68 3677
یکشنبه 3 اسفند 7931 574 74 3689
دوشنبه 4 اسفند 8263 741 89 3685
سه‌شنبه 5 اسفند 8330 782 91 3696

وضع وخیم استان خوزستان

در این میان قرار گرفتن استان خوزستان در وضع قرمز بیماری نشان می‌دهد که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان به کمترین میزان خود رسیده است و زنگ خطر شیوع موج چهارم کرونا را به صدا درآورده است. به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت، کانون اصلی گرفتاری با کرونای جهش یافته در خوزستان مسافرانی بودند که از کشور همسایه، یعنی عراق می‌آمدند. همچنین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر مراقبت از مرزهای غربی اعلام کرده است که در مورد مرزهای غربی باید اقدامات سختگیرانه برای عبور و مرور صورت گیرد. البته اوضاع خوزستان به حدی نگران کننده است که مسئولان این استان پیشنهاد قرنطینه را مطرح کردند که هنوز در این زمینه تصمیمی رسمی اعلام نشده است.

البته بسیاری از مسئولان معتقدند آنچه خوزستان را به این روز انداخته است تردد از مرزهای این استان بوده است. چنانکه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا گفت: «حدود 300 الی 400 نفر تردد از مرز وجود داشته که کارشناسان دلیل اصلی شرایط به وجود آمده در خوزستان را این مساله می دانند. بنابراین مرز مسدود شده است تا مشکل خوزستان نیز به زودی حل شود و به این ترتیب نوروز خوبی را پیش رو داشته باشیم. مرزهای ما با عراق بسته خواهد شد و ترددهای بین شهری و تردد به خوزستان بسته خواهد شد.»

وضع پایتخت هم اصلا مناسب نیست و در دو هفته گذشته 3 مورد مرگ ناشی از ویروس جهش یافته جدید در تهران ثبت شده است و با وجود ویروس جهش یافته باید سخت‌گیری بیشتری اعمال شود زیرا به گفته علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، انواع ویروس‌های جهش یافته از سرعت انتشار بالاتری برخوردار هستند و ممکن است منجر به میزان مرگ و میر بیشتری شوند. ضمن اینکه گروه‌های سنی که قبلا آسیب‌پذیر نبودند در مواجهه با ویروس جهش یافته بیشتر در معرض ابتلا قرار می‌گیرند و گروه‌های پرخطر نیز در مخاطره بیشتری قرار دارند. بنابراین ضرورت دارد مردم و مسئولان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به عنوان راهبرد اصلی پیشگیری از بیماری بیشتر مورد توجه قرار دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار