واعظی: براساس بیانیه مشترک ایران و آژانس، قانون مجلس اجرا می‌شود

تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تاکید کرد از پنجم اسفند به پروتکل‌ الحاقی متعهد نخواهیم بود، ولی در ارتباط با فعالیت‌های صلح‌آمیز نظارت‌هایی هست که جدای از پروتکل براساس یک چارچوبی صحبت شده که انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۶۵۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد
واعظی: براساس بیانیه مشترک ایران و آژانس، قانون مجلس اجرا می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمود واعظی روز دوشنبه در گفت‌گو با خبرنگاران درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: ما صریح اعلام کرده بودیم که قانون مجلس باید اجرا شود. در ایران در این باره بین دولت و همه نهادهای دیگر اجماع وجود دارد و همه در این زمینه متفق هستیم. در کشوری که به دموکراسی اعتقاد دارد، وقتی مجلس قانونی را تصویب می‌کند آن قانون لازم‌الاجرا است. به همین جهت هیچ بهانه‌ای را برای طرف‌های مقابل برجام نگذاشتیم که آنها از ما بخواهند قانون را اجرا نکنیم. قانون باید در پنجم اسفند به اجرا دربیاید.

واعظی اظهار داشت: نکته‌ای که آنها داشتند این بود که شما اگر می‌خواهید این قانون را اجرا کنید و به پروتکل الحاقی پایبند نباشید، آیا به پادمان و همکاری‌هایی که از قبل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتید پایبند خواهید بود؟ به آنها گفتیم که بله به دلیل اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و موضع رسمی کشور هست که به هیچ وجه دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، لذا نظارت‌هایی را که در چارچوب پادمان باشد، می‌پذیریم.

وی ادامه داد: به همین دلیل آقای مدیرکل خواستند که سفری به تهران بیایند و آمدند. هم در سازمان انرژی اتمی و هم در وزارت خارجه مذاکرات بسیار خوبی داشتند که نتیجه مذاکرات‌شان یک بیانیه مشترکی شد که این بیانیه هم در تهران و هم در وین منتشر گردید و بر اساس این بیانیه، قانون مجلس اجرا می‌شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح کرد: از پنجم اسفند به پروتکل‌ الحاقی متعهد نخواهیم بود، ولی در ارتباط با فعالیت‌های صلح‌آمیز نظارت‌هایی هست که جدای از پروتکل براساس یک چارچوبی صحبت شده که انجام می‌شود.

واعظی درباره رفع تحریم‌ها خاطرنشان کرد: موضع ما خیلی روشن است، چه در مقابل ۱+۴ و چه زمانی که آمریکا بخواهد به برجام بپیوندد، موضع ما این است که کلیه تحریم‌های برجامی به اضافه ۱۶۰۰ تحریمی که در ۴ سال آقای ترامپ و دولت او وضع شد، چه تحت نام هسته‌ای باشد، چه تحت نام حقوق بشر، چه تحت هر نام دیگری، باید برداشته شود. اعتقاد ما این است که تحریم‌های بی‌مبنایی که دولت ترامپ انجام داده اینها هم باید برداشته شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره وضعیت بازار بورس گفت: اینگونه نیست که دولت بورس را رها کرده باشد. بازار بورس در همه کشورها هست و در ایران هم هست. آنچه که دولت انجام داد، برای کسانی که سهام عدالت داشتند، تلاش کرد که سهام عدالت‌شان را خودشان مدیریت کنند که آیا می‌خواهند در بورس بمانند یا این که می‌خواهند سهام خود را بفروشند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اضافه کرد: تعدادی تصمیم گرفتند خودشان سهام‌شان را مدیریت کنند و تعداد زیادی، اکثریت در بورس ماندند و اقلیتی هم فروختند و پولشان را گرفتند. لذا آنچه دولت انجام داد این بود که سهام عدالتی که در طول سالیان طولانی مردم داشتند ولی نمی‌توانستند از آن استفاده کنند با اجازه‌ای که از مقام معظم رهبری گرفته شد، در اختیار مردم قرار گرفت.

واعظی ادامه داد: بورس در همه کشورهای دنیا براساس مسائل سیاسی و مسائل اقتصادی نوساناتی دارد، پایین و بالا می‌رود و لذا به دلیل فشارهایی که بود در یک مقطعی کاهش پیدا کرد. الان با سیاست‌هایی که اتخاذ شده، بورس توازن خود را حفظ کرده و امیدواریم که روند افزایشی خود را داشته باشد.

وی اظهار داشت: در گذشته وقتی که روند بورس افزایشی بود، خیلی شدید بود و وقتی روند کاهشی شد هم روند کاهشی شدید داشت. امیدوار هستیم که بازار بورس بتواند توازن خود را در آینده حفظ کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار